Την ερχόμενη εβδομάδα, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress θα «πέσουν» οι υπογραφές και ο ΔΕΣΦΑ θα αποκτήσει επίσημα το 20% των μετοχών της εταιρείας Gastrade που αναπτύσσει το έργο του Τερματικού Σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη.
Με την επίσημη ένταξη του ΔΕΣΦΑ στο μετοχολόγιο της εταιρείας τελειώνει η σχετική εκκρεμότητα, πράγμα που κατέστη δυνατό μετά την έγκριση που έδωσε προ 20 ημερών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Σε πολύ σύντομο διάστημα, και συγκεκριμένα τις πρώτες ημέρες του 2022, πρόκειται να ληφθεί και να ανακοινωθεί η τελική επενδυτή απόφαση της εταιρείας Gastrade για την υλοποίηση της επένδυσης, με στόχο να λειτουργήσει εντός του 2023.
Ο τερματικός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη είχε συμπεριληφθεί επί χρόνια στους καταλόγους των ευρωπαϊκών έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI – Project of Common Interest), λόγω της στρατηγικής σημασίας του, καθώς συμβάλλει στη διαφοροποίηση των πηγών και των οδών ενεργειακού εφοδιασμού ολόκληρης της ΝΑ Ευρώπης, ενισχύει την ενεργειακή ασφάλεια και τον ανταγωνισμό στην περιοχή και υποστηρίζει τη δημιουργία περιφερειακού κόμβου συναλλαγών φυσικού αερίου (Gas Hub).
Εν τω μεταξύ έλαβε επιπλέον «ψήφο εμπιστοσύνης» από την Ε.Ε. τον περασμένο Ιούνιο με την έγκριση της Κομισιόν για τη χρηματοδότηση του project από το ΕΣΠΑ με 166,7 εκατ. ευρώ, κάτι που αποτέλεσε καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση και ολοκλήρωσή του.
Η χρηματοδότηση του FSRU Αλεξανδρούπολης θα πραγματοποιηθεί με χρήση των Ευρωπαϊκών Διαρθρωτικών και Επενδυτικών Ταμείων, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 και μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Επιχειρηματικότητα, Ανταγωνιστικότητα, Καινοτομία-ΕΠΑνΕΚ».
Η συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ
Όπως προαναφέρθηκε, η συμμετοχή του ΔΕΣΦΑ στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade, εγκρίθηκε με πρόσφατη απόφαση της Κομισιόν, η οποία αποφαίνεται πως η εξαγορά αυτή δεν θα επιφέρει προβλήματα στον ανταγωνισμό.
Στο σκεπτικό της Επιτροπής συνεκτιμήθηκαν τόσο η παρουσία ανταγωνιστικών εγκαταστάσεων εισαγωγής φυσικού αερίου όσο και οι ισχύοντες κανονισμοί στην Ελληνική αγορά, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν στις χρεώσεις των τερματικών σταθμών ΥΦΑ και εκείνων που σχετίζονται με την παροχή πρόσβασης στους τερματικούς σταθμούς ΥΦΑ και στο σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ.
Μετοχικό σχήμα:
Η Gastrade A.E. μελετά, σχεδιάζει, κατασκευάζει, λειτουργεί και εκμεταλλεύεται τις αναγκαίες υποδομές για την παραλαβή, μεταφορά και διανομή φυσικού αερίου καθώς και για την αποθήκευση, υγροποίηση ή αεριοποίησή του με τρόπο ασφαλή, επαρκή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικό.
Η κα Ασημίνα – Ελένη Κοπελούζου είναι η ιδρυτική μέτοχος της Gastrade Α.Ε.
Η GasLog Cyprus Investments Ltd. αποτελεί 100% θυγατρική εταιρεία της Gaslog Ltd η οποία κατέχει ή/και διαχειρίζεται περισσότερα από 35 πλοία μεταφοράς ΥΦΑ.
Η ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε. (ΔΕΠΑ Α.Ε.) δραστηριοποιείται στην προμήθεια, χονδρική και λιανική εμπορία φυσικού αερίου καθώς και εν γένει στην αγορά ενέργειας.
Η Bulgartransgaz EAD (BTG) είναι ο διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς και Αποθήκευσης φυσικού αερίου της Βουλγαρίας.
Τα χαρακτηριστικά του έργου
Πρόκειται για το νέο Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) προϋπολογισμού 363,7 εκατ. € και δημόσιας δαπάνης 166,7 εκατ. € που κατασκευάζεται στην Περιφερειακή Ενότητα Αλεξανδρούπολης.
Το έργο αποτελείται από μια πλωτή μονάδα παραλαβής και προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου και από ένα σύστημα υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού μέσω των οποίων το φυσικό αέριο θα εισάγεται στην Ελλάδα, θα προωθείται στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) και από εκεί στους τελικούς καταναλωτές.
Το ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης θα είναι η τέταρτη πύλη εισαγωγής φυσικού αερίου στη χώρα μας με μέγιστη δυναμικότητα παροχής έως και 944.000 κυβικά μέτρα (κ.μ.) ανά ώρα ή 8,3 δισ. κ.μ. ετησίως και με αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ. υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Μέσω του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης, θα διοχετεύεται φυσικό αέριο τόσο στην ελληνική όσο και στην περιφερειακή αγορά της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έτσι ώστε ταυτόχρονα να διευρύνονται οι ενεργειακές πηγές της χώρας μας και να ενισχύεται ο ρόλος της ως ενεργειακός κόμβος στην ευρύτερη περιοχή της ανατολικής Μεσογείου.
Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να υπάρξουν σημαντικά οφέλη και προς τον τελικό καταναλωτή καθώς (α) προωθείται ο ανταγωνισμός μεταξύ των προμηθευτών φυσικού αερίου, (β) βελτιώνεται η αξιοπιστία και ευελιξία του ΕΣΦΑ καθώς και των Περιφερειακών και Διευρωπαϊκών Συστημάτων και (γ) προστατεύεται το περιβάλλον.