Με περισσότερα από 45 έργα να βρίσκονται σε «γραμμή παραγωγής», τα έργα LNG-to-power αναμένεται να ηγηθούν στην ανάπτυξη της τεχνολογίας FSRU παγκοσμίως με παραδείγματα άξια προσοχής τις αγορές σε Αφρική, Ασία και Νότια Αμερική, σύμφωνα με όσα υπογραμμίζει η εταιρεία Poten & Partners.
Ποιοι λόγοι συνηγορούν στην παραπάνω εξέλιξη;
Μικρότερο κόστος, ταχύτερη ανάπτυξη των έργων, μεγαλύτερη ευελιξία έναντι των αντίστοιχων χερσαίων αποτελούν τους βασικούς λόγους για τους οποίους αναλυτές του χώρου διαπιστώνουν ότι οι πλωτές μονάδες αποθήκευσης και επαναεριοποίσης φυσικού αερίου «ανοίγουν» νέες αγορές για το LNG. Στο κατασκευαστικό κομμάτι παρατηρείται ότι η ζήτηση για την ναυπήγηση πλοίων «κινείται» από χώρες που θέλουν να αντικαταστήσουν τον άνθρακα και τα ορυκτά καύσιμα εντάσεως άνθρακα με το καθαρότερο στην καύση του φυσικό αέριο.
Για του λόγου το αληθές, το 2005 μόλις ένα καράβι FSRU βρισκόταν σε λειτουργία όταν σήμερα παγκοσμίως αριθμούνται σε 38, όπως ανέφερε στα πλαίσια σχετικού webinar η Melanie Lovatt, οικονομική σύμβουλος σε θέματα LNG της Poten & Partners. Στα παραπάνω πρέπει να προστεθούν ακόμη 6 νεότευκτα πλοία εκ των οποίων τα 4 έχουν ήδη εξασφαλίσει συμβόλαια.
Ένα ακόμη στοιχείο που φωτογραφίζει τις νέες τάσεις στον κλάδο είναι η αξιοποίηση πολλών τέτοιων μονάδων για έργα LNG-to-power, γεγονός που συνιστά καλό οιωνό για την περαιτέρω ανάπτυξη του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου. Αρκεί να αναφέρουμε πως τα 45 προτεινόμενα έργα LNG-to-power αντιπροσωπεύουν ισχύ 38,000 MW.
Τα παραπάνω «διαβάζονται» με ιδιαίτερη αξία από την σκοπιά της ελληνικής ενεργειακής επικαιρότητας μετά την πρόσφατη επισημοποίηση της εισόδου της BULGARTRANSGAZ στο μετοχικό κεφάλαιο με 20% στο FSRU Αλεξανδρούπολης, φέρνοντας ένα βήμα κοντύτερα την υλοποίηση του έργου.
Η Gastrade αναπτύσσει στην θαλάσσια περιοχή της Αλεξανδρούπολης τον πλωτό σταθμό υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) που θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της Νοτιoανατολικής και Κεντρικής Ευρώπη.
Ο Σταθμός θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει αποθηκευτικούς χώρους 170.000 κυβικών μέτρων και δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου που θα ξεπερνά τα 5,5 δισ. κυβικά μέτρα ετησίως. Η πλωτή μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Ρουμανία, τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία, μέχρι την Ουγγαρία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία.