Νέα δεδομένα δημιουργεί η εκτέλεση του χερσαίου τμήματος του ηλεκτρικού καλωδίου σύνδεσης (μικρή διασύνδεση) της Πελοποννήσου με την Κρήτη, καθώς οι εργασίες που πρόκειται να ξεκινήσουν τις επόμενες ημέρες και αναμένεται να διαρκέσουν τουλάχιστον 8 μήνες, αναμένεται να αλλάξουν την καθημερινότητα χιλιάδων κατοίκων και επισκεπτών στις περιοχές του Ν. Χανίων όπου προβλέπονται εκσκαφές, δεδομένου ότι αυτό συνεπάγεται έως και το κλείσιμο δρόμων ή την εκ περιτροπής κυκλοφορία για σημαντικό χρονικό διάστημα.
Οι λεπτομέρειες του συγκεκριμένου έργου, «Διασυνδετική Γραμμή Μεταφοράς 150kV Πελοποννήσου Κρήτης» και ειδικότερα της τοποθέτησης του καλωδιακού συστήματος του υπόγειου τμήματος από τη θέση προσαιγιάλωσης στον κόλπο της Κισάμου, στο ύψος των Νοπηγίων, έως το εργοστάσιο ενέργειας στην Ξυλοκαμάρα (νοτιοανατολικά της πόλης των Χανίων), συζητήθηκαν στη διάρκεια ευρείας σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στο Μέγαρο της Αντιπεριφέρειας Χανίων, παρουσία, μεταξύ άλλων, του αντιπροέδρου του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) Γιάννη Μάργαρη και του εκπροσώπου της αναδόχου εταιρείας «Fulgore Ελληνικά Καλώδια», project manager Γρηγόρη Μερτινού.
Στη διάρκεια της σύσκεψης, ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής, οι παριστάμενοι δήμαρχοι (Παναγιώτης Σημανδηράκης – Χανίων, Γιάννης Μαλανδράκης – Πλατανιά, Γιώργος Μυλωνάκης – Κισάμου) και ο αντιδήμαρχος Καντάνου – Σελίνου, Μιχάλης Μπικάκης, καθώς και οι υπηρεσιακοί παράγοντες εξέφρασαν προβληματισμούς αναφορικά με την εκτέλεση του έργου, τις συνέπειες στην καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών και την ανάγκη ολοκλήρωσής του το ταχύτερο δυνατόν, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα εκτέλεσής του προβλέπει 8+8 μήνες! Παράλληλα, έγινε εκτενής συζήτηση για το πώς θα κυκλοφορούν τα οχήματα κυρίως στον ΒΟΑΚ, αλλά και σε άλλα οδικά τμήματα, ειδικά την τουριστική περίοδο, όταν και καταγράφονται οι μεγαλύτεροι κυκλοφοριακοί φόρτοι.
«Το υποβρύχιο καλωδιακό σύστημα μήκους 135 χλμ. θα ξεκινήσει από τη νότια Πελοπόννησο και θα προσαιγιαλωθεί στα Νοπήγια, για να ακολουθήσει στη συνέχεια, υπόγεια διαδρομή μήκους 34 χλμ. έως τον υποσταθμό των Χανίων», σημείωσε ο κ. Μάργαρης, τονίζοντας, παράλληλα, ότι «κατά την ολοκλήρωσή του, το έργο θα είναι ταυτόχρονα: η μεγαλύτερη σε μήκος καλωδιακή διασύνδεση Εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο (περίπου 180 χλμ.), η μεγαλύτερη σε μήκος υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση υψηλής Ττάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης XLPE στον κόσμο (περίπου 135 χλμ.) και η βαθύτερη υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση υψηλής τάσης με τριπολικό καλώδιο τεχνολογίας μόνωσης ΧLPE στον κόσμο (περίπου 1.000 μέτρα βάθος)».
Στη διάρκεια της σύσκεψης παρουσιάστηκαν ο τρόπος εκτέλεσης του έργου, και τα χρονοδιαγράμματα ανά τμήμα, τα οποία φαίνονται αναλυτικά στους πίνακες που ακολουθούν(κάντε κλικ στις εικόνες για να τις δείτε σε πραγματικό μέγεθος):
Ο κ. Μάργαρης διευκρίνισε ότι «προκειμένου να γίνει δυνατή η υλοποίηση του έργου, γίνονται σημαντικές καινοτομίες για τη βελτίωση του σχεδιασμού καλωδίων (καλώδια ελαφρύτερα και ισχυρότερα) και πόντισης καλωδίων (μεγαλύτερα σκάφη και βελτιωμένες τεχνικές). Επιπρόσθετα, επιτυγχάνεται σχεδιασμός υψηλής ποιότητας (state of the art) με τη λήξη μέτρων για την εξασφάλιση της βέλτισης χρήσης του έργου, εγκαθιστώντας πλήρη συστήματα Distributed Temperature Sensing και Dynamic Cable Rating. Επιπλέον, θα εγκατασταθεί ένα STATCOM για χρήγορη δυναμική απόκριση και ομαλή ρύθμιση τάσης. Η αξιοποίηση του STATCOM θα καταστήσει δυνατή την πλήρη εκμετάλλευση της μεταφορικής ικανότητας της διασύνδεσης υπό όλες τις προβλεπόμενες συνθήκες φόρτου του συστήματος και της παραγωγής ΑΠΕ στην Κρήτη», τόνισε ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ.
Ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης
«Είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι που ο ΑΔΜΗΕ παίρνει μέρος σε αυτή την εθνική προσπάθεια, και το έργο που θα συζητήσουμε σήμερα αποτελεί τον πρώτο σταθμό. Το Κρήτη – Πελοπόννησος -το λέμε μικρή διασύνδεση αλλά είναι εν είδει αστεϊσμού- αποτελεί ήδη σχεδόν παγκόσμιο ρεκόρ από άποψη μήκους διασύνδεσης υποβρύχιου υπογείου καλωδίου συνολικά. Όταν ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία, εκτός από το γεγονός ότι θα τροφοδοτεί τα φορτία της Κρήτης, ικανοποιώντας ένα σημαντικό κομμάτι της ζήτησης, θα αποτελεί και ένα έργο επίδειξης σε παγκόσμιο επίπεδο, για το πώς μπορείς με εναλλασσόμενο ρεύμα, αυτό που χρησιμοποιούμε στην Ελλάδα παραδοσιακά, να διασυνδέσεις και να λειτουργήσεις μεγάλα νησιά σαν την Κρήτη», επεσήμανε, απευθυνόμενος στους παριστάμενους, ο κ. Μάργαρης.
Παράλληλα, τόνισε ότι «οι εργασίες στους υποσταθμούς στην Πελοπόννησο και στην Κρήτη έχουν ξεκινήσει και προχωράνε κανονικά με βάση το χρονοδιάγραμμα του έργου. Το χρονοδιάγραμμα λέει ότι το έργο συνολικά θα τελειώσει στα μέσα του 2020. Τα υποθαλάσσια καλώδια έχουν αρχίσει να κατασκευάζονται με σκοπό να είναι διαθέσιμα για πόντιση, κοντά στο καλοκαίρι που μας έρχεται», πρόσθεσε.
Δείτε τι είπε στην αρχική του τοποθέτηση ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ Γιάννης Μάργαρης…
Από την πλευρά του, ο κ. Μερτινός, σε δηλώσεις του υπογράμμισε ότι «εμείς παράγουμε το καλώδιο και το εγκαθιστούμε. Πρόκειται για τη μικρή διασύνδεση της Κρήτης. Εχουμε το κομμάτι το θαλάσσιο και το χερσαίο. Το χερσαίο είναι γύρω στα 34 χλμ. και είναι από τα Νοπήγια μέχρι και τον Υποσταθμό των Χανίων».
Αναφερόμενος στον τρόπο εκτέλεσης του έργου στο χερσαίο τμήμα του Νομού Χανίων, ο κ. Μερτινός σημείωσε ότι «υπάρχουν 2 μέτρα. Το ένα είναι κίνηση με παράκαμψη, δηλαδή το ένα ρεύμα το οποίο πηγαίνει προς Κίσαμο να εκτρέπεται στην παλιά εθνική οδό – το άλλο θα κυκλοφορεί κανονικά. Στα Νοπήγεια (όπου δεν υπάρχει Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) θα δουλέψουμε εκ περιτροπής, η κίνηση θα γίνεται με ασύρματα φανάρια και θα κοιτάξουμε όσο γίνεται, τη μικρότερη όχληση. Έχουμε κάνει όλες τις συζητήσεις με τον ΟΑΚ και με την Τροχαία ΒΟΑΚ. Αυτή τη στιγμή όλες οι μελέτες βρίσκονται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης, έχουν υπογραφεί κάποιες και περιμένουμε την ολοκλήρωση των υπογραφών και των υπολοίπων, με αποτέλεσμα όταν θα έχουμε το σύνολο των αδειοδοτήσεων να ξεκινήσουμε και εμείς τις εργασίες μας».
Σε ό,τι αφορά στο υποθαλάσσιο έργο, «τον Ιούνιο του 2020 πρόκειται να ποντιστεί το καλώδιο και η εργασία πόντισης θα κρατήσει 2-3 μήνες. Πρέπει να ολοκληρωθεί και το χερσαίο κομμάτι από την πλευρά της Πελοποννήσου, το οποίο “δουλεύει” παράλληλα με το χερσαίο της Κρήτης. Είναι μικρότερο σε μήκος, θα ολοκληρωθεί πιο σύντομα απ’ ό,τι το χερσαίο της Κρήτης», πρόσθεσε ο κ. Μερτινός.
Ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας «Fulgore Ελληνικά Καλώδια», project manager Γρηγόρης Μερτινός
Στη διάρκεια της σύσκεψης, ο κ. Μερτινός ανέφερε ότι «η εκτέλεση του έργου σχεδιάστηκε σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς με τρόπο που ελαχιστοποιεί την όχληση και γνώμονα την μέγιστη ασφάλεια. Χωρίσαμε τις χρονικές περιόδους σε 4 τμήματα:
Α. Περίοδος 1: Μήνες Οκτώβριος – Νοέμβριος – Μεσαίος Κυκλοφοριακός Φόρτος.
Β. Περίοδος 2: Μήνες Δεκέμβριος – Μάρτιος – Χαμηλός Κυκλοφοριακός Φόρτος.
Γ. Περίοδος 3: Μήνες Απρίλιος – Ιούλιος – Μεσαίος Κυκλοφοριακός Φόρτος.
Δ. Περίοδος 4: Μήνες Ιούλιος – Σεπτέμβριος – Υψηλός Κυκλοφοριακός Φόρτος».
Όπως επεσήμανε ο κ. Μερτινός, «για την ασφαλή και ταχεία υλοποίηση της υπόγειας σύνδεσης του καλωδιακού συστήματος, έχουν πραγματοποιηθεί κυκλοφοριακές μελέτες ανά τμήματα του έργου και σύμφωνα με το διάστημα που θα εκτελεστούν οι εργασίες. Οι μέθοδοι για τη διεξαγωγή της κυκλοφορίας θα γίνεται, είτε με εκτροπή σε παρακαμπτήριες οδούς είτε εκ περιτροπής. Το καλωδιακό σύστημα θα διέλθει επί του ΒΟΑΚ εν μέσω μεταλλικών φορέων από 25 συνολικά υπαρχουσών γεφυρών. Για τον σκοπό αυτό, θα παραδοθούν στατικές μελέτες καθώς και σχεδιασμός των προσαρτημένων μεταλλικών φορέων επί των γεφυρών, οι οποίες θα θεωρηθούν / ελεγχθούν από τον “Κύριο” του έργου και θα εγκριθούν από την Περιφέρεια Κρήτης. Η έλξη των καλωδίων και η συναρμολόγηση του καλωδιακού συστήματος (εργασία ανεξάρτητη από τις εργασίες εκσκαφής και εγκιβωτισμού) θα πραγματοποιείται εντός των φρεατίων με τοποθέτηση προστατευτικού καλύμματος για τη διασφάλιση των κατάλληλων συνθηκών που απαιτούνται για την κατασκευή συνδέσμων».
Δείτε όλα όσα δήλωσε ο εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας «Fulgore Ελληνικά Καλώδια», project manager Γρηγόρης Μερτινός…
Ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων, Νίκος Καλογερής αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα του έργου, τονίζοντας ότι το ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης θα λυθεί οριστικά με τη μεγάλη διασύνδεση που αναμένεται να ακολουθήσει.
Ερωτηθείς από το HANIA.news αν η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης είναι στον «αέρα», αν τα έργα της μικρής και της μεγάλης διασύνδεσης δεν προχωρήσουν σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, ο κ. Καλογερής παραδέχθηκε ότι «αν εφαρμοστούν οι δεσμεύσεις που έχει υπογράψει η χώρα και μας επηρεάζουν κι εμάς, όσον αφορά τη μείωση των ρύπων και το κλείσιμο των θερμικών εργαστασίων, τα οποία είναι τα μοναδικά που διαθέτει η Κρήτη, γιατί αυτή τη στιγμή η ενέργειά μας καλύπτεται από τις 3 θερμικές μονάδες που έχουμε Λινοπεράματα, Ξυλοκαμάρα και Αθερινόλακο, σαφέστατα θα υπάρξει πρόβλημα. Οι ΑΠΕ που έχουμε δεν μπορούν να καλύψουν παρά ένα μικρό μέρος από τη ζήτηση, επομένως οι διασυνδέσεις είναι η μοναδική λύση για να πιάσουμε και τους στόχους τους οποίους έχουμε δεσμευτεί».
Δείτε όλα όσα δήλωσε ο αντιπεριφερειάρχης Χανίων Νίκος Καλογερής…
Στη σύσκεψη συμμετείχαν, ακόμη, ο διευθυντής Νέων Έργων ΑΔΜΗΕ, Κωνσταντίνος Τσιρέκης, εκπρόσωποι της αναδόχου εταιρείας «Ελληνικά Καλώδια» και των εταιρειών «ΑΤΕΡΜΩΝ – OMEXOM» και «ΑΝΤΥΠΑΣ», ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, Φώτης Καζάσης, ο αστυνομικός υποδιευθυντής, Σπύρος Ραπάνης, ο διοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ Χρήστος Παπαδάκης, ο υποδιοικητής της Τροχαίας ΒΟΑΚ, Λευτέρης Σταγάκης, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ, Γιάννης Καψανάκης και ο αντιπρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής του ΤΕΕ – ΤΔΚ, Γιώργος Ευθυμίου.
(αναδημοσίευση από hania.news)