Στην ανάθεση του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική στον ΑΔΜΗΕ, υπό όρους, φαίνεται να προχωρά η ΡΑΕ.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress.gr, η Αρχή δεν αποκλείεται να εκδώσει την απόφαση αυτή εντός των προσεχών ημερών επικαλούμενη λόγους ασφάλειας του ενεργειακού εφοδιασμού της Κρήτης.
Πηγές θέλουν όλο αυτό το διάστημα στελέχη της ΡΑΕ να βρίσκονται και σε επικοινωνία με την Ευρ. Επιτροπή καθώς το έργο της διασύνδεσης του ελληνικού τμήματος σε συνδυασμό και με το διεθνές Ισραήλ- Κύπρου – Κρήτης, έχει χαρακτηριστεί ως «κοινού ενδιαφέροντος». Ωστόσο, αν και όπως αναφέρουν παράγοντες που έχουν γνώση του θέματος, η Κομισιόν φαίνεται να επιμένει σε μία απόπειρα εξεύρεσης λύσης ανάμεσα στον ΑΔΜΗΕ και την κοινοπραξία κυπριακών συμφερόντων EuroAsia Interconnector, εντούτοις η διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρος και η οι ενεργειακές ανάγκες της Κρήτης από το 2020 κρίνονται ζωτικής σημασίας.
Η αίσθηση παραγόντων της αγοράς, όπως αυτή μεταφέρεται στο energypress.gr, είναι πως οι επικρατούσες απόψεις στην ΡΑΕ θέλουν το ελληνικό τμήμα του έργου Κρήτη – Αττική, που περιλαμβάνει την πόντιση διπλού καλωδίου συνολικής ισχύος 700 MW, να ανατίθεται στον ΑΔΜΗΕ. Στη συνέχεια, λένε οι ίδιες πηγές, ο Διαχειριστής θα προχωρήσει σε εταιρία ειδικού σκοπού όπου θα κρατήσει το πλειοψηφικό πακέτο και μετά με διαγωνισμό θα επιλέξει ιδιωτικές εταιρίες για την κατασκευή του έργου. Με τον τρόπο αυτό θα ξεπεραστούν και τα όποια εμπόδια της εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας περί διαφανών διαδικασιών κλπ.
Σε ό,τι αφορά το υπόλοιπο τμήμα του έργου Ισραήλ – Κύπρου – Κρήτης θα παραμείνει με τον χαρακτηρισμό PCI, προκειμένου να προχωρήσει κανονικά με βάσει τις διακρατικές δεσμεύσεις.
Ανεπιβεβαίωτες πηγές, λένε ότι δεν αποκλείεται ο Διαχειριστής από τη μεριά του να επιδιώξει τη σύντμηση των χρονοδιαγραμμάτων ώστε το έργο να έλθει νωρίτερα χρονικά, πριν το 2022.
Οι ανάγκες
Το πρόβλημα με την επάρκειας ισχύος της Κρήτης είναι ιδιαίτερα σοβαρό. Κι αυτό καθώς στις αρχές του 2020 θα πρέπει να αποσυρθούν λόγω αυστηρών κοινοτικών οδηγιών ντιζελοκίνητες μονάδες παραγωγής ρεύματος της ΔΕΗ.
Στο τέλος του 2019 από τα συνολικά 813 MW ονομαστικής ισχύος που έχουν οι μονάδες της ΔΕΗ στην Κρήτη (πραγματική ισχύς 716 MW), τα 601 MW δεν θα μπορούν να λειτουργούν καθώς τότε λήγει η εξαίρεση από τις προβλέψεις της Οδηγίας 2010/75/ΕΕ για τις εκπομπές βιομηχανικών εγκαταστάσεων.
Ακόμα κι αν γίνουν επενδύσεις αναβάθμισης (όπου είναι δυνατό τεχνικά κι όσο αντέχει η ΔΕΗ οικονομικά…) για να ξεπεραστούν οι περιορισμοί που θέτει η οδηγία, αυτά τα 601 MW θα μπορούν να διατίθενται για μόλις 500-1.500 ώρες το χρόνο (ένα έτος έχει 8.760 ώρες), για να πληρούν τα κριτήρια της ελληνικής νομοθεσίας αλλά και της Ε.Ε.
Ακόμα χειρότερα αυτές οι μονάδες θα υπόκεινται σε ακόμα μεγαλύτερους περιορισμούς από το 2021.
Με βάση ανάλυση της ΔΕΗ του 2016 για τον ενεργειακό σχεδιασμό της Κρήτης, αν γίνει μία πρώτη σειρά ενεργειών αναβάθμισης κι αν η χώρα επιτύχει εξαίρεση από την εφαρμογή των Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (πράγμα εξαιρετικά απίθανο), μπορεί να εξασφαλισθεί η λειτουργία μετά βίας 300 MW (από τα 813 MW σήμερα) στην Κρήτη από το 2021 και μετά.
Άρα σε λιγότερο από 3 χρόνια από σήμερα, η Κρήτη είναι πολύ πιθανό να μη μπορεί να εξασφαλίσει ούτε 300 MWαπό τις υπάρχουσες μονάδες στο νησί, τη στιγμή που σήμερα χρειάζεται για να καλύψει τις ανάγκες της πάνω από 630 MW και το 2020 θα χρειάζεται περίπου 700 MW σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ.
Τονίζεται ότι η μικρή ηλεκτρική διασύνδεση της Πελοποννήσου με την Κρήτη θα έχει ισχύς 150 με 180 MW, και το έργο θα είναι έτοιμο το 2020. Συνεπώς το έλλειμμα ενέργειας και πάλι θα υπάρχει.
Η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση Αττικής – Κρήτης είναι ισχύος 1000 MW και μόνο με αυτή δεν θα υπάρχει πρόβλημα. Σημειώνεται ότι με το έργο αυτό θα εξυπηρετηθούν και οι ανάγκες μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ που σχεδιάζουν στο νησί επενδυτές προς το διασυνδεδεμένο σύστημα.