Σε αναμονή της έγκρισης του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου για την περίοδο 2021-2030 βρίσκεται ο ΔΕΣΦΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διαχειριστής αναμένει το «πράσινο» φως από τη ΡΑΕ για το επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 545 εκ. ευρώ με κορυφαίο για τον Διαχειριστή έργο του αγωγού της Δυτικής Μακεδονίας. Πρόκειται για την επέκταση του ΕΣΜΦΑ προς τις λιγνιτικές περιοχές και αποσκοπεί στη μεταφορά του φυσικού αερίου και την καθιέρωσή του ως βασικού καυσίμου για τη μεταλιγνιτική εποχή. Ο αγωγός μήκους 130 χλμ. θα ξεκινά από τα Τρίκαλα Ημαθίας και σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διαχειριστής στις προκαταρκτικές μελέτες άλλαξε τη χάραξη του ώστε να είναι πλησιέστερα στις πόλεις προκειμένου στη συνέχεια ο ΔΕΔΑ να αναπτύξει τα δίκτυα μέσης και χαμηλής πίεσης για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Το έργο ύψους 110 εκ. ευρώ, σύμφωνα με τις προσδοκίες στελεχών του Διαχειριστή, μπορεί να τρέξει αδειοδοτικά γρήγορα εφόσον οι δημόσιες και περιφερειακές αρχές αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της διείσδυσης του φυσικού αερίου. Το έργο περιλαμβάνει Μετρητικό/Ρυθμιστικό σταθμό για την τροφοδοσία εγκαταστάσεων τηλεθέρμανσης, καθώς και βανοστάσια για την τροφοδοσία λοιπών καταναλώσεων της περιοχής. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνει σύνδεση με τους Μ/Ρ σταθμούς του Άσπρους και Περδίκκα (προγραμματισμένα έργα σε σημεία εξόδου του ΤΑΡ έως ότου κατασκευαστεί ο αγωγός). Ένα πρόσθετο όφελος αυτού του αγωγού είναι η σύνδεση του ΕΣΦΑ με μία περιοχή όπου η σχεδιάζεται η παραγωγή υδρογόνου (έργο White Dragon), και κατ’ επέκταση θα εκκινήσει δράσεις για την προσαρμογή του ΕΣΦΑ στη μεταφορά υδρογόνου (αρχικά ως μείγμα με φυσικό αέριο).
Πιλοτικός σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων
Ο ΔΕΣΦΑ επίσης αναμένεται τέλος του χρόνου να έχει ολοκληρώσει και την κατασκευή του πιλοτικού σταθμού φόρτωσης βυτιοφόρων με LNG στη Ρεβυθούσα. Το έργο ύψους 6,5 εκ. ευρώ θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου από καταναλωτές περιοχών όπου δεν έχει αναπτυχθεί το δίκτυο μεταφοράς (π.χ. νησιά, Δυτική Ελλάδα) καθώς και ως καύσιμο στη ναυτιλία (πλοία με καύσιμο ΥΦΑ). Αποτέλεσμα θα είναι η αύξηση της κατανάλωσης του φυσικού αερίου καθώς και η αποδοτικότερη λειτουργία της εγκατάστασης στη Ρεβυθούσα.
Η αγορά έχει ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον της για την εν λόγω δραστηριότητα για την παροχή αερίου σε καταναλωτές εκτός δικτύου καθώς και για σκοπούς ανεφοδιασμού πλοίων. Ο σταθμός φόρτωσης περιλαμβάνει μια θέση φόρτωσης βυτιοφόρων χωρητικότητας έως 50 m3 με παροχή φόρτωσης 100 m3 /h. Θα υπάρχει επίσης και η πρόβλεψη για μελλοντική δεύτερη θέση φόρτωσης.