Ξεχωριστή θέση στις συζητήσεις την Τρίτη του πρωθυπουργού Κ. Μητσοτάκη με τον Γερμανό καγκελάριο Όλ. Σόλτς, είχε ο περίφημος πράσινος ενεργειακός διάδρομος μεταξύ νότιας και βόρειας Ευρώπης, συνδέοντας χώρες που έχουν μεγάλη παραγωγή αιολικής ενέργειας, κυρίως τον χειμώνα, όπως η Γερμανία, με αυτές που παράγουν πολλή ηλιακή ενέργεια κυρίως το καλοκαίρι, όπως η Ελλάδα.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Όπως είπε ο κ. Μητσοτάκης πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα απεξάρτησης από τη ρωσική ενέργεια, αλλά ταυτόχρονα και ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και έναν τομέα με πολλές προοπτικές για κοινές δράσεις μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας.
Ποιος είναι όμως ο πράσινος ενεργειακός διάδρομος νότιας και βόρειας Ευρώπης, για τον οποίο συζήτησαν οι δύο ηγέτες;
Πρόκειται για την ηλεκτρική διασύνδεση Green Aegean Interconnector που σχεδιάζεται με αφετηρία την Ελλάδα και κατάληξη τη Γερμανία. Η ηλεκτρική διασύνδεση σύμφωνα με τον υφιστάμενο σχεδιασμό θα έχει αρχική δυναμικότητα 3 γιγαβάτ με προοπτική επαύξησης στα 6 έως 9 γιγαβάτ σε επόμενο στάδιο. Στόχος είναι η μεταφορά “πράσινης” ενέργειας από τον πλούσιο σε ήλιο νότο προς τον ευρωπαϊκό βορρά, με νέα γραμμή μήκους περίπου 1300 χλμ. για την οποία εξετάζονται δύο εναλλακτικές διαδρομές: μέσω Βαλκανίων (Ελλάδα – Β.Μακεδονία – Σερβία – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία) ή με υποθαλάσσια διασύνδεση (Ελλάδα – Αδριατική – Κροατία – Σλοβενία – Αυστρία – Γερμανία).
Ειδικότερα η σχεδιαζόμενη διασύνδεση σύμφωνα με τον επικρατέστερο σχεδιασμό θα εκκινεί από την Ελλάδα, θα διέρχεται από την Αδριατική Θάλασσα, και μέσω Σλοβενίας και Αυστρίας θα καταλήγει στο νότιο τμήμα της Γερμανίας. Αναφορικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου, προτείνεται η διασύνδεση να γίνει με τεχνολογία HVDC (διασύνδεση Υπερυψηλής Τάσης Συνεχούς Ρεύματος), που χρησιμοποιείται στη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής και στη διασύνδεση Κρήτης-Κύπρου-Ισραήλ.
Μελέτες
Ήδη ο ελληνικός διαχειριστής του συστήματος ΑΔΜΗΕ, προχωρά τις μελέτες για ωρίμανση του έργου προκειμένου να προχωρήσει σε επόμενο στάδιο η ένταξη του στο δεκαετές πλάνο του ευρωπαϊκού συνδέσμου των διαχειριστών (ENTSO-e) και στη λίστα των έργων ευρωπαϊκού ενδιαφέροντος. Δεν αποκλείεται η μετοχική συμμετοχή και άλλων διαχειριστών στο επιχειρηματικό σχήμα.
Στο πλαίσιο αυτό, ο ΑΔΜΗΕ ξεκινά την εκπόνηση προκαταρκτικής μελέτης σκοπιμότητας που μεταξύ άλλων θα εξειδικεύει την τεχνική περιγραφή του έργου, την διαδρομή που θα ακολουθήσει, την τεχνολογική προσέγγιση και τον προκαταρκτικό σχεδιασμό (υποβρύχια και υπόγεια καλώδια HVDC, εναέριες γραμμές εναλλασσόμενου ρεύματος, μετατροπείς HVDC, κ.λπ.) και το συνολικό κόστος υλοποίησης (CAPEX).
Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης
Το έργο ενισχύει τις εξαγωγικές δυνατότητες της χώρας αλλά και το βαθμό εκμετάλλευσης του δυναμικού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς η παραγόμενη ενέργεια που δεν μπορεί να απορροφηθεί από το ελληνικό σύστημα (π.χ. σε περιόδους έντονης ηλιοφάνειας και ισχυρών ανέμων) θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή αντί να απορρίπτεται. Αποκτά επίσης μεγαλύτερο ενδιαφέρον εφόσον συνδυαστεί με την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου μέσω της οποίας προσδοκάται επιπλέον “πράσινη” ενέργεια σε ανταγωνιστικές τιμές.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε το έργο της ηλεκτρικής “λεωφόρου” Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector (GAI) προς ένταξη στο αναθεωρημένο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης (ΤΥΝDP 2024) του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E), δηλαδή τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη.
Πρόκειται για ένα σημαντικό ορόσημο για την περαιτέρω ωρίμανση του project, καθώς διευκολύνει την εξεύρεση χρηματοδότησης από ευρωπαϊκά ταμεία και οργανισμούς, που έρχεται σε συνέχεια των συζητήσεων που είχε ο ΑΔΜΗΕ -με την ιδιότητα του φορέα υλοποίησης του Green Aegean Interconnector- με τον μεγαλύτερο Διαχειριστή της Γερμανίας TenneT και τον Διαχειριστή της Σλοβενίας ELES.