Κοινή διακήρυξη με την οποία καλούν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να συμπεριλάβουν την κατασκευή κρουαζιερόπλοιων και τον τομέα της ναυτιλιακής τεχνολογίας στην επικείμενη νομοθετική πράξη για τη βιομηχανία μηδενικών καθαρών εκπομπών (NetZero Industry Act) εξέδωσαν εταιρείες κρουαζιέρας (CLIA), ναυπηγεία και κατασκευαστές ναυτιλιακού εξοπλισμού (Sea Europe).
Η κοινή διακήρυξη, η οποία παρουσιάστηκε στην ευρωπαϊκή σύνοδο κορυφής της CLIA (Διεθνής Ενωση Εταιρειών Κρουαζιέρας) για το 2023 που πραγματοποιείται στο Παρίσι, 8-10 Μαρτίου, ζητά:
● Ταχύτερη πρόσβαση σε χρηματοδότηση για βιώσιμη ναυπήγηση πλοίων και κατασκευή ναυτιλιακού εξοπλισμού, προκειμένου να υποστηριχτεί η ηγετική θέση της Ευρώπης παγκοσμίως σε αυτόν τον τομέα.
● Επέκταση της υποστήριξης και των κινήτρων για προγράμματα αναβάθμισης και για ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη ναυτιλία.
● Ενα ειδικό ναυτιλιακό πρόγραμμα ως μέρος του Συμφώνου της Ε.Ε. για τις δεξιότητες, έτσι ώστε οι ψηφιακές, «πράσινες» και τεχνικές δεξιότητες να παραμείνουν στην Ευρώπη.
● Η ναυτιλία να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της ψηφιακής στρατηγικής της Ε.Ε.
Σύμφωνα με την CLIA και όσα αναφέρθηκαν στο Παρίσι, o κλάδος της κρουαζιέρας έχει σημαντικό οικονομικό αντίκτυπο στις ευρωπαϊκές οικονομίες, καθώς πάνω από το 93% του παγκόσμιου στόλου κρουαζιερόπλοιων κατασκευάζεται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία. Με παραγγελίες 62 κρουαζιερόπλοιων για τα επόμενα πέντε χρόνια, αυτό αντιπροσωπεύει άμεσες επενδύσεις άνω των 40 δισ. ευρώ στην Ευρώπη. Ο τομέας της κρουαζιέρας είχε οικονομική συνεισφορά 41 δισ. ευρώ στην Ευρώπη το 2021, παρά τη δραστική μείωση του όγκου επιβατών λόγω των περιορισμών της πανδημίας, ενώ υποστήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στη Γηραιά Ηπειρο.
Ειδικά για την Ελλάδα, τα στοιχεία για τον οικονομικό αντίκτυπο της κρουαζιέρας το 2021 δείχνουν ότι ακόμα και εν μέσω της πανδημίας η χώρα όχι μόνο έπιασε αλλά και ξεπέρασε τα προ-πανδημικά μεγέθη, καθώς για πρώτη φορά πέτυχε οικονομικό αντίκτυπο μεγαλύτερο του 1 δισ. ευρώ (1,1 δισ. ευρώ), έναντι 957 εκατομμυρίων ευρώ το 2019.
Η Μαρία Δεληγιάννη, διευθύντρια της CLIA για την Ανατολική Μεσόγειο, δήλωσε ότι «τώρα είναι η ευκαιρία για την Ελλάδα να αναπτυχθούν περαιτέρω η κρουαζιέρα και οι δραστηριότητες homeporting, αρκεί να συνεχιστούν οι επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και ο συντονισμός και η οργάνωση των δραστηριοτήτων σε επίπεδο προορισμών». Η κρουαζιέρα, όπως σημείωσε, συνεχίζει να είναι ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς του τουρισμού και όλα τα στοιχεία δείχνουν ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο να ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 σε όγκο επιβατών, με πρόβλεψη για 27 έως 33 εκατομμύρια ταξιδιώτες κρουαζιέρας παγκοσμίως το 2023, συγκριτικά με 29,7 εκατ. το 2019.