Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Για καθυστερήσεις στην υλοποίηση κομβικής σημασίας ιδιωτικοποίησεων, όπως αυτή της Εγνατίας Οδού κάνει λόγο η δεύτερη μεταμνημονιακή έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ταυτόχρονα, βγάζει στη σέντρα το υπουργείου Υποδομών, σημειώνοντας ότι, έως σήμερα, αυτό, ζητούσε από την Κομισιόν το “πάγωμα” της έναρξης εφαρμογής της αναθεωρημένης τιμολογιακής πολιτικής των διοδίων του αυτοκινητοδρόμου.
Όπως αναφέρεται, η διαδικασία της αποκρατικοποίησης του αυτοκινητοδρόμου είχε μπλοκάρει το διάστημα Νοέμβριος 2018-μέσα Ιανουαρίου 2019, ενώ το τελευταίο διάστημα υπήρξε σειρά ενεργειών με στόχο την υπερπήδηση πολυάριθμων εμποδίων.
Σύμφωνα με την έκθεση, στην Εγνατία Οδό, θα παραμείνει επαρκής αριθμός εργαζομένων, με στόχο να διαφυλαχθεί η επιτυχία του διαγωνισμού παραχώρησης, η λειτουργία και η συντήρηση του δρόμου.
Επίσης, μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, η κατασκευή του σταθμού διοδίων στην Καβάλα είναι δυνατόν να ξεκινήσει, ενώ οι κατασκευαστικές εργασίες στο σταθμό διοδίων Στρυμονικού θα συνεχιστούν με στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι τα τέλη Μαρτίου.
Τα εκκρεμή προαπαιτούμενα
Ωστόσο, εκκρεμεί η υλοποίηση σειράς ενεργειών, προκειμένου να ολοκληρωθεί η παραχώρηση του οδικού άξονα σε ιδιώτες επενδυτές.
Ειδικότερα, θα πρέπει:
-Η Ανεξάρτητη Αρχή Σηράγγων, έως τις 5 Μαρτίου, να ολοκληρώσει την πιστοποίηση πέντε σηράγγων. Η Αρχή θα πρέπει να ολοκληρώσει το έργο της, για τις υπόλοιπες εννέα σήραγγες, μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου.
-Το Υπουργείο Υποδομών να εγκρίνει τον προϋπολογισμό της Εγνατίας Οδού για το 2019 (και να εγκριθεί από το δ.σ. της εταιρείας), κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για την εκκίνηση της κατασκευής όλων των εναπομενόντων σταθμών διοδίων καθώς και των απαιτούμενων εργασιών συντήρησης.
-Σχετικά με την τιμολογιακή πολιτική των διοδίων -και προκειμένου να παρασχεθούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι απαιτούμενες διευκρινίσεις, ώστε αυτή να παράσχει τις απαιτούμενες εγκρίσεις τους επόμενους δύο μήνες- έχει προγραμματιστεί συνεδρίαση, με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, για τις 5 Μαρτίου 2019. Επιπλέον, η μελλοντική επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα συμφωνείται από κοινού μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και του ΤΑΙΠΕΔ.
“Η απάντηση του υπουργείου Υποδομών προς την Κομισιόν, μέχρι πρόσφατα, αποσκοπούσε στην καθυστέρηση της έναρξης εφαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής στην Εγνατία”, αναφέρει η έκθεση.
Για την ολοκλήρωση των διαδικασιών, που έχουν συμφωνηθεί, σε σχέση με την αλλαγή του διοικητικού συμβουλίου της Εγνατίας Οδού, η έκθεση σημειώνει ότι:
-ο υποψήφιος Διευθύνων Σύμβουλος που θα προταθεί από τις ελληνικές αρχές θα υπόκειται σε εξωτερική αξιολόγηση, προτού η υποψηφιότητά του υποβληθεί προς έγκριση από το Κοινοβουλίο. Προς την κατεύθυνση αυτή, το ΤΑΙΠΕΔ έχει εκκινήσει τη διαδικασία της αξιολόγησης των υποψηφίων CEO’s, που αναμένεται να ολοκληρωθεί την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου.
-ο πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο της Εγνατίας Οδού θα υπόκεινται σε αξιολόγηση από εξωτερικούς συμβούλους, με τη θητεία του υφιστάμενου δ.σ. να λήγει μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου. Στο πλαίσιο αυτό, το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να ξεκινήσει την διαδικασία αξιολόγησης.