Δύο περίπου μήνες συμπληρώνονται αυτές τις ημέρες από την καταστροφική πλημμύρα της 15ης Οκτωβρίου, η οποία «τραυμάτισε» βαθύτατα την περιοχή της Σητείας. Κι ενώ έχουν γίνει αρκετές ενέργειες και παρεμβάσεις στην κατεύθυνση διαχείρισης κι επίλυσης των προβλημάτων, ακόμα -όπως φαίνεται- δεν έχει υπάρξει ουσιαστική αντιμετώπιση για ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που αφορά πολίτες, επαγγελματίες διαφόρων κλάδων αλλά και τον ίδιο το Δήμο Σητείας. Ο λόγος για το αρχείο της Πολεοδομίας, το οποίο έχει υποστεί σοβαρότατες ζημιές και εξακολουθεί να παραμένει μη λειτουργικό όπως επισημαίνουν μέλη του Επιστημονικού και Επαγγελματικού Συλλόγου Διπλωματούχων Μηχανικών Σητείας.
Μιλώντας στην ΑΝΑΤΟΛΗ και τη δημοσιογράφο Μαρίζα Ψαράκη ο Γραμματέας του Συλλόγου κ. Μανόλης Νικολαΐδης ανέφερε ότι «πρόκειται για ένα μείζον θέμα, το οποίο παραμένει άλυτο και ήδη δημιουργεί μεγάλα προβλήματα για την περιοχή και τους κατοίκους της, μεταξύ των οποίων ένα τεράστιο κόστος, που μέχρι σήμερα δεν έχει καταγραφεί στο σύνολο της οικονομικής καταστροφής που υπέστη ο τόπος και που δυστυχώς μπορεί να ανέλθει σε μερικά εκατομμύρια ευρώ! Μαζί με τις επιχειρήσεις, τις οικίες, τα αυτοκίνητα, τις υποδομές που υπέστησαν ζημιές και καταστράφηκαν από τις πλημμύρες της 15ης Οκτωβρίου, πλημμύρισε και το αρχείο της Πολεοδομίας, το οποίο βρίσκεται στο υπόγειο του κτηρίου που στεγάζεται η Υπηρεσία. Υπενθύμισε ότι την επόμενη ημέρα της πλημμύρας έγινε η άντληση των νερών από το συγκεκριμένο χώρο και έπειτα από λίγες ημέρες (την Παρασκευή 21 Οκτωβρίου) εθελοντές, Μηχανικοί μαζί με την Υπηρεσία και την συνδρομή μηχανημάτων της αυτοδιοίκησης προχώρησαν στην απομάκρυνση της λάσπης από το υπόγειο Όχι όμως από όλο το χώρο του υπογείου, αλλά μόνο από εκείνον του αρχείου, διότι δεν υπήρχε συμμετοχή των άλλων υπηρεσιών που συστεγάζονται στον κτήριο, όπως της Τεχνικής Υπηρεσίας, του Γραφείου Συγκοινωνιών, της Διεύθυνσης Γεωργίας.
Ενδεικτικό των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί στον χώρο είναι το γεγονός ότι από την ημέρα της πλημμύρας μέχρι και σήμερα οι Υπηρεσίες δεν είχαν λειτουργικό τηλέφωνο! Πέραν τούτου που επηρεάζει προφανώς την λειτουργία τους και τις συναλλαγές τους με τους πολίτες, ζητούμενο είναι το τί μέλει γενέσθαι με το αρχείο της Πολεοδομίας. Βάσει της εικόνας και της κατάστασης στα ράφια των φωριαμών που ήταν τοποθετημένοι οι φάκελοι, την οποία περιέγραψε με ακρίβεια ο κ Νικολαΐδης, υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό -πάνω από 40%- των φακέλων έχουν βραχεί, αφού καλύφθηκαν από το νερό και τη λάσπη Οι φάκελοι αυτοί έμειναν βουλιαγμένοι στο λασπόνερο για 24ωρο και μέχρι σήμερα παραμένουν βρεγμένοι. Το υπόλοιπο -λιγότερο από 60%- ποσοστό των φακέλων δεν έχει βραχεί, ενώ πολύ μικρό ποσοστό φακέλων καταστράφηκαν από την ορμή του νερού, που δέχθηκαν όταν από την πίεση του νερού έσπασε η πόρτα του αρχείου.
«Στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της κατάστασης», πρόσθεσε, «έγιναν ενέργειες εθελοντών, υπαλλήλων και επαγγελματιών στο πλαίσιο των οποίων είναι και η τοποθέτηση δύο μεγάλων αφυγραντήρων βιομηχανικού τύπου (για να απορροφούν το νερό της ατμόσφαιρας του χώρου), η επισκευή της πόρτας για να κλείσει ξανά καθώς και κάποιων χαραμάδων για να μην λαμβάνει υγρασία από τον υπόλοιπο χώρο του υπογείου, το οποίο ωστόσο εξακολουθεί να είναι υγρό.
Είναι ένα πολύ μεγάλο υπόγειο, πάνω από 450 τετραγωνικά, το οποίο είχε πλημμυρίσει όλο, όχι μόνο ο χώρος που βρισκόταν το αρχείο της Πολεοδομίας. Συνεχίζεται λοιπόν η αφύγρανση του χώρου, διαδικασία που βρίσκεται σε καλό επίπεδο, δεδομένου ότι έχει πέσει πολύ το ποσοστό της υγρασίας.
Όμως έχουμε τα εξής προβλήματα Πρώτον, το περίπου 60% των φακέλων που -όπως είπαμε- δεν βράχηκε, εξακολουθεί να μην είναι λειτουργικό, ούτε εκμεταλλεύσιμο, διότι ο χώρος του αρχείου είναι σα “θάλαμος αερίων” αυτή την στιγμή Οι φάκελοι που βράχηκαν περιέχουν φωτοτυπίες αμμωνίας, που μαζί με το μελάνι έχουν δημιουργήσει μία αποπνικτική ατμόσφαιρα, συνεπώς δεν μπορεί κάποιος να μείνει μέσα στον χώρο πάνω από μερικά λεπτά.
Υπάρχουν και άλλα πρακτικά θέματα, όπως για παράδειγμα το ότι το ασανσέρ έχει καεί και δε μπορεί να χρησιμοποιηθεί.
Ενώ λοιπόν η διαχείριση της κρίσης μετά την καταστροφική πλημμύρα έγινε σε σωστές κατευθύνσεις, δεν έγινε κάτι αντίστοιχο σε ό,τι αφορά το αρχείο. Και τούτο διότι αν και έχουν περάσει σχεδόν δύο μήνες μετά την πλημμύρα, κινδυνεύει κατ’ αρχήν και το αρχείο που δεν βράχηκε δεδομένου ότι έχει αρχίσει να εμφανίζεται μούχλα στον χώρο Δεύτερον, οι φάκελοι που βράχηκαν, έχουν αρχίσει να “φουσκώνουν” από την υγρασία και είναι ακόμα υγροί. Τρίτον δεν έχει γίνει καμία καταγραφή για το ποιοί και πόσοι φάκελοι έχουν βραχεί και ποιοι έχουν καταστραφεί. Όμως δεν υπάρχει χώρος για την αραίωσή τους, ώστε να στεγνώσουν, οπότε ναι μεν έχουν στεγνώσει εξωτερικά, αλλά εσωτερικά εξακολουθούν να είναι βρεγμένοι».
Θα επιβαρυνθούν οι πολίτες
Το θέμα του αρχείου της Πολεοδομίας είναι πολύ σημαντικό και για το λόγο αυτό από την πλευρά του Συλλόγου, όπως είπε ο κ. Νικολαΐδης ζητήθηκε πρόσφατα, συνάντηση με το Δήμο «διότι δύο μήνες μετά χωρίς αρχείο έχουμε σοβαρά ζητήματα Να αναφέρω ότι υπάρχουν κάτι λιγότερο από 40.000 οικοδομικές άδειες. Αν θεωρήσουμε ότι έχει βραχεί το 40% των φακέλων, σημαίνει ότι πάνω από 10.000 φάκελοι οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν μεταξύ του 1950 και του 2017, επίσης κινδυνεύουν με καταστροφή. Στην περίπτωση που χαθεί, καταστραφεί μία οικοδομική άδεια, το κόστος για την ανασύσταση φακέλου που επιβαρύνει τον ιδιοκτήτη είναι μεγάλο. Αν το προσδιορίσουμε περίπου στα 1.000 ευρώ μιλάμε για ένα ποσό περίπου 10.000.000 ευρώ, το οποίο θα χρεωθεί ο Σητειακός, όταν θα χρειαστεί το φάκελο του. Ο υπολογισμός του ποσού των 1.000 ευρώ ίσως να είναι αυθαίρετος, όμως κατ’ ελάχιστο απαιτείται νέο τοπογραφικό, νέα αποτύπωση, νέο διάγραμμα κάλυψης και δεν ξέρω αν χρειαστούν και έγγραφα από άλλες υπηρεσίες -όπως την Αρχαιολογία, το Δασαρχείο, την Επιτροπή Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, για να μπορεί κάποιος να κάνει την ανασύσταση του φακέλου του. Οπότε μπορεί το ποσό των 1.000 ευρώ να είναι αυθαίρετο, είναι όμως ρεαλιστικό και σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να είναι και μεγαλύτερο. Μιλάμε λοιπόν για ένα συνολικό κόστος ζημιάς περίπου 10.000.000 τα οποία ούτε έχουν καταγραφεί ως ζημιά, ούτε γνωρίζει ο ιδιοκτήτης ότι έχει πάθει ζημιά, ούτε θα λάβει ο τελευταίος αποζημίωση για την συγκεκριμένη ζημιά.
Όμως το συγκεκριμένο θέμα είναι πολύ κρίσιμο διότι αφορά την τοπική κοινωνία και την τοπική οικονομία. Και είναι ένα ζήτημα όπου υπάρχει ήδη σημαντική καθυστέρηση από την πλευρά του Δήμου. Το θέμα είναι γνωστό. Το έχουμε επισημάνει και ως Σύλλογος και ως ιδιώτες Μηχανικοί προς την Δημοτική Αρχή».
Λειτουργικότητα και προσβασιμότητα
Η μη ουσιαστικά λειτουργικότητα του αρχείου της Πολεοδομίας αυτή την στιγμή, δημιουργεί ήδη προβλήματα και στους πολίτες και στους εμπλεκόμενους επαγγελματίες:
«Χωρίς αρχείο δε γίνονται μεταβιβάσεις ακινήτων, δεν γίνονται άλλες δικαιοπραξίες, δεν γίνονται νομιμοποιήσεις αυθαιρέτων.
Δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το “Εξοικονομώ”, αφού δεν υπάρχουν σχέδια για να συνταχθεί η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου, δεν μπορούν να εκδοθούν οικοδομικές άδεις για την προσθήκη καθ’ ύψος ή κατ’ επέκταση, άρα χωρίς λειτουργικό αρχείο, κολλάνε και η κατασκευή και οι μεταβιβάσεις σε ολόκληρη την επικράτεια του Δήμου Σητείας», τόνισε ο κ. Νικολαΐδης.
Απαιτούνται λοιπόν άμεσα λύσεις και από την πλευρά των Μηχανικών κατατίθενται προτάσεις με πρώτη αυτή της μεταφοράς του «υγιούς αρχείου» -αυτό που δεν έχει βραχεί- σε άλλο χώρο ώστε και προσβάσιμο, εκμεταλλεύσιμο και προστατευμένο να είναι. Και εξυπακούεται ότι η μεταφορά του αρχείου είναι καλό να μη γίνει σε υπόγειο και πάλι χώρο, διότι μπορεί να επαναληφθεί ένα ανάλογο συμβάν.
Μεταφορά στην Τεχνική Υπηρεσία
«Η πιο ρεαλιστική λύση θα είναι η μεταφορά του στον χώρο που στεγάζεται σήμερα η Τεχνική Υπηρεσία με ταυτόχρονη μεταφορά της ΤΥ σε άλλο χώρο. Με αυτόν τον τρόπο η μεταφορά του υγιούς αρχείου θα γινόταν εύκολα και γρήγορα, αφού οι υγιείς φάκελοι απλά θα ανέβαιναν από το υπόγειο στον πρώτο όροφο και θα δημιουργούνταν χώρος στο υπόγειο για να στεγνώσει πιο εύκολα και πιο γρήγορα το βρεγμένο αρχείο, ενώ η Τεχνική Υπηρεσία μπορεί να μεταφερθεί σε άλλο χώρο.
Ή, αν υπάρξει άλλη πρόταση από το Δήμο Σητείας, να την εφαρμόσει άμεσα και να σταματήσει να καθυστερεί. Γιατί το να μην γίνεται τίποτα δύο μήνες μετά, δεν είναι λύση! Κι αν δεν έχουμε σύντομα λειτουργικό έστω το στεγνό αρχείο και αν συνεχίσει η αδιαφορία και η κωλυσιεργία στην διαχείριση του βρεγμένου αρχείου, τότε είναι ο Δήμος υπεύθυνος για όποια οικονομική απώλεια έχουν οι πολίτες και οι επαγγελματίες που εξαρτώνται από αυτό. Δεν υπάρχουν άλλα χρονικά περιθώρια πλέον για την αντιμετώπιση του θέματος.
Επίσης αναφορικά με την διαχείριση του βρεγμένου αρχείου ο Δήμος έχει εδώ και περισσότερο από ένα μήνα στα χέρια του προσφορά από εξειδικευμένη εταιρεία για την συντήρηση και την αποκατάσταση του αρχείου αλλά προς τον παρόν δεν υπάρχει ενημέρωση για το αν έχει προχωρήσει κάποια διαδικασία ανάθεσης από το Δήμο Σητείας», τόνισε ο κ. Νικολαΐδης.
ΜΑΡΙΖΑ ΨΑΡΑΚΗ