Συνάδελφοι/σες
Σε συνέχεια προηγούμενης μας ενημέρωσης και σύμφωνα με τις θέσεις και τις διεκδικήσεις μας διαμαρτυρόμαστε έντονα για την επιχειρούμενη προσπάθεια υποκατάστασης των αναγκαίων προσλήψεων Μηχανικών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας από Συμβασιούχους Ορισμένου Χρόνου σύμφωνα με την πρόβλεψη του Ν.5188/2025 .
Από το καλοκαίρι και μετά, λάβαμε γνώση (μετά από πολύ κόπο) 2 Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων των Υπουργείων Εσωτερικών και Οικονομικών :
- Της ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./68 /8418/20-6-205 με θέμα: «Έγκριση για την κίνηση διαδικασιών πρόσληψης προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σε ΟΤΑ α΄ βαθμού (Υπουργείο Εσωτερικών)» εγκρίνει την πρόσληψη 97 ΠΕ Μηχανικών για τη στελέχωση ΥΔΟΜ Δήμων.
- Της ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΓΚΡ./116/12096/12-9-2025 με θέμα «Έγκριση πρόσληψης μηχανικών σε Υπηρεσίες Δόμησης Δήμων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου για το έτος 2025, διάρκειας σύμβασης έως είκοσι τεσσάρων (24) μηνών» εγκρίνει την πρόσληψη 286 ΠΕ Μηχανικών σε Δήμους.
Δηλαδή συνολικά εγκρίνεται η πρόσληψη 383 (!) ΙΔΟΧ Μηχανικών 24 μηνών, τη στιγμή μάλιστα που είναι σε εξέλιξη η συζήτηση για τη μεταφορά των ΥΔΟΜ από τους Δήμους στο Κτηματολόγιο (!). Είναι ενδεικτικό ότι καμία από τις δύο ΚΥΑ δε διαθέτει ΑΔΑ και δεν έχει αναρτηθεί πουθενά, ούτε και τα σχετικά έγγραφα του ΥΠΕΣ που ακολούθησαν προς τους Δήμους. Δυνάμει των σχετικών ΚΥΑ οι Δήμοι, προχωρούν σε προκηρύξεις Διαγωνισμών για την πλήρωση των εν λόγω θέσεων, ενώ ο ΑΣΕΠ πραγματοποιεί μόνο έλεγχο των ενστάσεων και όχι της όλης διαδικασίας! Και όλα αυτά τη στιγμή που με τεκμηριωμένα στοιχεία έχουμε αποδείξει την αποτυχία προσέλκυσης νέων Μηχανικών στις Υπηρεσίες λόγω εξευτελιστικών αποδοχών και τεράστιων ευθυνών.
Η πρόβλεψη αυτή – όπως ήδη έχουμε πει – αποτελεί άλλο ένα βήμα στη μακρόχρονη διαδικασία διάλυσης και απαξίωσης των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών και ειδικά των ΥΔΟΜ και φυσικά κανένα θετικό αποτέλεσμα δε θα έχει. Όπως αναλυτικά είχαμε αναφέρει και σε αντίστοιχη περίπτωση (8μηνα) παλαιότερα «η πρόβλεψη υποκατάστασης Τακτικών Υπαλλήλων με Συμβασιούχους, αντίκειται στο άρθρο 103 του Συντάγματος, διότι οι ορισμένου χρόνου συμβασιούχοι εκ του Συντάγματος δύνανται να καλύπτουν πρόσκαιρες, έκτακτες ανάγκες και όχι διαρκείς όπως εν προκειμένω που καλούνται να αναλάβουν καθήκοντα μόνιμων υπαλλήλων. Ο έλεγχος και εντέλει η υπογραφή – αποδοχή των πράξεων αυτών συνιστούν το σκοπό λειτουργίας των δημόσιων υπηρεσιών και εκ του Συντάγματος τα καθήκοντα αυτά δέον όπως ανατίθενται σε υπαλλήλους που προσλαμβάνονται και υπηρετούν κατά τους όρους που προβλέπονται στο εν λόγω άρθρο του Συντάγματος. Δεν δικαιολογούνται για λόγους δημοσίου συμφέροντος όπως ανεπιτυχώς επιχειρείται να αποτυπωθεί στην αιτιολογική έκθεση. Η ανάγκη αυτή είναι γνωστή, όπως γνωστός είναι και ο σύμφωνος με το σύνταγμα τρόπος εκπλήρωσης της σχετικής υποχρέωσης – μέσω πρόσληψης δημόσιων υπαλλήλων. Αντίθετα λόγοι επιτακτικού δημοσίου συμφέροντος επιβάλλουν την απόσυρση της σχετικής διάταξης, καθώς, μεταξύ άλλων, τυχόν υλοποίησή της χορηγεί δικαίωμα υπογραφής σε συναδέλφους Μηχανικούς, οι οποίοι δεν έχουν διοριστεί με την προβλεπόμενη στο Σύνταγμα διαδικασία, και ως εκ τούτου δεν υπάγονται στο Δημοσιοϋπαλληλικό Κώδικα και ούτε ελέγχονται πειθαρχικά και ποινικά, ακόμα και για την έκδοση και πρόσδωση ισχύος σε διοικητικές πράξεις που αποσκοπούν στην προστασία του περιβάλλοντος, όπως επιτάσσει το άρθρο 24 του Συντάγματος. Είναι προφανές ότι μία τέτοια πρόβλεψη κατ’ ουσία συνιστά ανάθεση της υποχρέωσης του κράτους να προστατεύει το περιβάλλον σε ιδιώτες. Επιπρόσθετα η διάταξη προσβάλλει την συνταγματική αρχή της ισότητας (μολονότι ουσιωδώς διαφέρουν οι Μόνιμοι και ΙΔΑΧ με τους ΙΔΟΧ Μηχανικούς εντούτοις εξισώνονται στις αρμοδιότητες) αλλά προσβάλλει και την αρχή της αναλογικότητας στο μέτρο που επελέγη η επίλυση του γνωστού και αναμενόμενου προβλήματος (ενόψει της διαπιστωθείσας από τα παλιά υποστελέχωσης) με την (αντικείμενη στο Σύνταγμα) ανάθεση δικαιώματος υπογραφής σε ΙΔΟΧ ενώ θα μπορούσε ευχερώς να περιορίσει άλλες αρμοδιότητες των μόνιμων ώστε να εκπληρώνουν βασικά το διάστημα αυτό και έως την πρόσληψη νέου προσωπικού όπως αναφέρεται στην αιτιολογική, αυτή την κύρια αρμοδιότητα τους καταβάλλοντας επιπλέον αμοιβή για αυτή την εργασία (όπως στην ΑΑΔΕ και στον eΕΦΚΑ).
Οι Μηχανικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι Μηχανικοί υπογράφουν πλήθος Διοικητικών Πράξεων (Εκδόσεις Οικοδομικών Αδειών, Εκθέσεις Αυτοψιών αυθαιρέτων και Επικίνδυνων Κατασκευών, οριοθετήσεις Ρεμάτων, Εγκρίσεις Πολεοδομικών Σχεδίων, Πρωτόκολλα Παραλαβής Εργασιών, Λογαριασμούς, Πράξεις κατακύρωσης Διαγωνισμών κ.α.) με μεγάλες επιπτώσεις στο Περιβάλλον, στο Δημόσιο Συμφέρον, στην ασφάλεια των Υποδομών αλλά και στο Δημόσιο Χρήμα. Για το λόγο αυτό βρίσκονται και υπό διαρκή ποινικό και πειθαρχικό έλεγχο. Οι Ορισμένου Χρόνου συνάδελφοι μας μέχρι να βρεθεί η λύση των προσλήψεων, μπορούν να συνεισφέρουν με την υπογραφή τους στη σύνταξη Μελετών, Τεχνικών Εκθέσεων και στην παροχή άλλων Τεχνικών Υπηρεσιών σύμφωνα με τα Επαγγελματικά τους Δικαιώματα, αλλά όχι με την υπογραφή Διοικητικών Πράξεων.»
Να προσθέσουμε επιπλέον και το γεγονός του ασυμβίβαστου μεταξύ ελεγκτή και ελεγχόμενου αφού κανείς δε μπορεί να αποκλείσει το γεγονός ότι ο Συμβασιούχος Μηχανικός της ΥΔΟΜ μπορεί ταυτόχρονα να διατηρεί, να διατηρούσε ή μελλοντικά να λειτουργήσει ιδιωτικό γραφείο Μελετών στην περιοχή ευθύνης της ΥΔΟΜ που απασχολείται. Καθώς επίσης ότι η διαδικασία διενεργείτε από τους Δήμους και όχι από τον ίδιο τον ΑΣΕΠ για τις προσλήψεις αυτές, αφήνοντας τις έτσι έρμαιο στις πελατειακές σχέσεις των Αιρετών, με όλες τις εξαρτήσεις που αυτές δημιουργούν.
Είναι προφανές ότι η Ομοσπονδία μας θα αντιδράσει με κάθε τρόπο στη διαδικασία υποκατάστασης των Μόνιμων Μηχανικών από Συμβασιούχους Ορισμένου Χρόνου, με κάθε τρόπο (αγωνιστικό και νομικό). Όπως όλες οι μέχρι τώρα «λύσεις» που επιχειρούν να δώσουν τα αρμόδια Υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος θα αποτύχει και αυτή παταγωδώς. Μεταφορά στους Δήμους, «Παράλληλα καθήκοντα», «Αναπτυξιακοί Οργανισμοί», «e Άδειες», «Συμβασιούχοι με 8μηνά», «Διοικητικές Υποστηρίξεις», «ΝΟΚ», «Διαγωνισμοί ΑΣΕΠ» και τώρα «2ετείς Συμβασιούχοι», «Κτηματολόγιο». Δεν υπάρχει μεγαλύτερη απαξία για την οργανωμένη Πολιτεία από το γεγονός ότι δε μπορεί πια να προσελκύσει νέους επιστήμονες με διάθεση προσφοράς να υπηρετήσουν στις Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες. Οι εξευτελιστικές αποδοχές μας σε συνδυασμό με τις τεράστιες (και ποινικές) ευθύνες που αναλαμβάνουμε, εξηγούν το κύμα φυγής και παραίτησης που παρουσιάζεται, ειδικά στους Μηχανικούς. Οι επιπτώσεις στο Δημόσιο Συμφέρον, στο Περιβάλλον και στις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες ήδη είναι συντριπτικές. Μόνη λύση για τη στελέχωση των κρίσιμων αυτών Υπηρεσιών (ΥΔΟΜ και Τεχνικών Υπηρεσιών) όπως έχουμε τονίσει είναι :
✓ προσλήψεις Μόνιμου Προσωπικού με σταθερές σχέσεις εργασίας, μέσω διαγωνισμών ΑΣΕΠ αντί για λανθασμένες λύσεις Συμβασιούχων
✓ σοβαρός διάλογος με όλους τους εμπλεκόμενους για το μέλλον των ΥΔΟΜ και τον Δημόσιο έλεγχο στο δομημένο περιβάλλον αντί της ιδιωτικοποίησης του ελέγχου
✓ σοβαρές αυξήσεις στις αποδοχές των Μηχανικών της Δημόσιας Διοίκησης, ώστε αυτό να καταστεί ελκυστικό σε νέους επιστήμονες αντί του οικονομικού ευτελισμού που βιώνουμε
✓ νομική και θεσμική προστασία των Μηχανικών αντί της υποτίμησης και της στοχοποίησης