Αδυναμία κοστολόγησης των έργων που βγαίνουν προς δημοπράτηση, μικρότερες εκπτώσεις, έργα που κινδυνεύουν να μείνουν μισά και κλείσιμο εταιρειών είναι οι βασικές πτυχές του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί στον κατασκευαστικό κλάδο από την άνοδο των τιμών των οικοδομικών υλικών.
της Ελένης Μπότα
Το πρόβλημα έχει ξεκινήσει εδώ και ένα χρόνο περίπου, ωστόσο συνεχώς γιγαντώνεται αφού οι τιμές στις πρώτες ύλες να συνεχίζουν να καταγράφουν αυξητική πορεία, εκτοξεύοντας το κόστος κατασκευής άνω του 30%.
Πλέον στο θέμα αυτό έχουν αρχίσει να αναφέρονται και οι εκπρόσωποι των μεγάλων εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου, χαρακτηρίζοντας τις αυξήσεις ως ένα από τα πιο σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο τομέας της κατασκευής.
Στο θέμα της αναθεώρησης των προϋπολογισμών των νέων και εν εξελίξει έργων, λόγω των αυξήσεων στα υλικά αναφέθηκε προ ημερών ο Πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιώργος Στασινός, μιλώντας στην στην έναρξη του 4ου Athens Investment Forum που συνδιοργανώνει το ΤΕΕ.
Απευθυνόμενος προς τους συμμετέχοντες ο Πρόεδρος του ΤΕΕ έθεσε ευθέως και επισήμως το θέμα της αναθεώρησης των προϋπολογισμών των νέων και εν εξελίξει έργων αναφέροντας ότι:
“Πρέπει να λύσουμε άμεσα ένα θέμα που ήδη έχουμε μπροστά μας και είναι επικίνδυνο. Με τη συσσώρευση των αυξήσεων στα υλικά έχει αλλάξει το κοστολόγιο των έργων. Ας μην μπω σε ποσοστιαία παραδείγματα ανά υλικό, γνωρίζουμε τι γίνεται…. Πρέπει τώρα να δώσουμε λύσεις.
Να προχωρήσει άμεσα η Πολιτεία σε αναθεώρηση των τιμών των υλικών με βάση το οποίο υπολογίζει τον προϋπολογισμό στα έργα, και στο τέλος της ημέρας πληρώνονται οι εταιρείες που κάνουν τα έργα. Όχι μόνο για τα νέα έργα… Αν δεν γίνει αυτό και για τα υφιστάμενα έργα, αυτά που τρέχουν ή έχουν ανατεθεί, φοβάμαι πως θα οδηγηθούν εταιρείες να κλείσουν στο τέλος, λόγω υπέρογκου κόστους που δεν αποζημιώνεται και εν τέλει τα έργα δεν θα γίνουν”
Η μεγάλη αύξηση των τιμών των οικοδομικών υλικών έχει φέρει σε απόγνωση πολλούς εργολήπτες καθώς, όπως έχει ήδη γράψει το Capital.gr, έργα που “χτυπήθηκαν” με εκπτώσεις 30% το προηγούμενο διάστημα και είναι προς υπογραφή δεν μπορούν να γίνουν σε αντίθεση με έργα που η έκπτωση τους ήταν 3% ή 5% και είναι ουσιαστικά καλυμμένα έναντι της οποιαδήποτε αύξησης.
Η κατάσταση αυτή έχει φέρει σε πλήρη αδυναμία κοστολόγησης των έργων που βγαίνουν προς δημοπράτηση, σε ψαλίδισμα των εκπτώσεων και φυσικά σε σημαντική μείωση του περιθωρίου κέρδους των κατασκευαστικών εταιρειών.
Χαρακτηριστικά είναι όσα ανέφερε προ ημερών ο πρόεδρος της ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ, κ. Χρ. Παναγιωτόπουλος, στο πλαίσιο ενημερωτικής συνάντησης με εκπροσώπους του Τύπου ο οποίος στάθηκε ιδιαίτερα της μεγάλες αυξήσεις των υλικών και των πρώτων υλών που έχουν τινάξει στον αέρα προϋπολογισμούς πολλών έργων.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στα καινούργια και πρόσφατα έργα όπου υπάρχουν καθυστερήσεις (για παράδειγμα στην υπογραφή συμβάσεων) και στην σημαντική μείωση του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών αφού όπως χαρακτηριστικά ανέφερε “πληρώνουμε τον χάλυβα 750 και 800 ευρώ τον τόνο όταν πριν από οκτώ μήνες κόστιζε 450 ευρώ ο τόνος”.
Όπως είπε “μέχρι τώρα δεν έχει ληφθεί καμία νομοθετική πρωτοβουλία για το θέμα που απασχολεί σοβαρά τον κατασκευαστικό κλάδο, παρά μόνο σε επίπεδο αναγνώρισης – παραδοχής του προβλήματος”.
Για την αντιμετώπιση του προβλήματος οι εργοληπτικές οργανώσεις της χώρας έχουν ζητήσει με επιστολή τους προς την ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τον ορισμό συντελεστών αναθεώρησης.
Αν και μέχρι τώρα σε πολιτικό επίπεδο δεν έχει παρθεί κάποια απόφαση, σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζονται λύσεις με τον εργοληπτικό κόσμο να έχει προτείνει αυξήσεις για βασικές κατηγορίες έργων (οικοδομικά, λιμενικά, οδοποιϊας κλπ).