5 στελέχη της αγοράς αναλύουν ποιές είναι οι προκλήσεις του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα σήμερα, στο πλαίσιο του 6ου Athens Investment Forum.
Πέτρος Σουρέτης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Θα υπάρξει σημαντική υστέρηση στις δημοπρατήσεις δημοσίων έργων
Στις παθογένειες του κλάδου των κατασκευών αναφέρθηκε ο Πέτρος Σουρέτης, Εντεταλμένος Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος του ΔΣ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Όπως είπε αυτές είναι οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των εργολάβων λόγω γραφειοκρατίας, το γεγονός ότι το παρατηρητήριο τιμών παραμένει “κενό γράμμα”, η μη αναθεώρηση του κόστους έργων, οι ελλιπείς μελέτες, η έλλειψη προσωπικού που αυξάνει το κόστος κατασκευής. Εάν δεν επιλυθούν αυτά τα προβλήματα, «θα υπάρξει σημαντική υστέρηση στις δημοπρατήσεις δημοσίων έργων» προειδοποίησε ο Π. Σουρέτης, που επίσης τόνισε ότι παραμένει οξύ το πρόβλημα έλλειψης ανθρωπίνου δυναμικού και υποστήριξε ότι απαιτείται σοβαρή συνεργασία δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για να λυθεί αυτό το πρόβλημα.
Κωνσταντίνος Μιτζάλης (ΑΒΑΞ): Χρειάζεται εθνικό σχέδιο επενδύσεων
Στις αλληλένδετες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος αναφέρθηκε και ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Διευθύνων Σύμβουλος & Εκτελεστικό Μέλος της ΑΒΑΞ, που τις στοιχειοθέτησε ως εξής:
– να υπάρχει συγκεκριμένο εθνικό σχέδιο επενδύσεων με ορίζοντα άνω των 4 ετών με σύγκλιση των κομμάτων, ώστε να επιτυγχάνεται η υλοποίηση νέων κατασκευών και η συντήρηση των παλαιότερων
– να διασφαλιστεί η εξεύρεση χρηματοδοτικών πόρων μέσω ΠΔΕ και άλλων πηγών.
– οι διαγωνιστικές διαδικασίες να κυλούν με λογικούς ρυθμούς χωρίς καθυστερήσεις λόγω ενστάσεων
– να υπάρξει εξασφάλιση πρώτων υλών, του απαραίτητου εξοπλισμού αλλά και προσωπικού.
Μανώλης Σιγάλας (HILL INTERNATIONAL): Να υπάρξουν θεσμικές παρεμβάσεις για εργάτες από το εξωτερικό
Το κρίσιμο πρόβλημα της ανεύρεσης ανθρωπίνου δυναμικού ανέλυσε ο Μανώλης Σιγάλας,Senior Vice President & Managing Director, Ευρώπης της HILL INTERNATIONAL. Όπως είπε το πρόβλημα αφορά τόσο στα ταλέντα όσο και στο εργατικό δυναμικό και ο ανταγωνισμός στο πεδίο αυτό είναι παγκόσμιος.
Ο Μ. Σιγάλας παρουσίασε προτάσεις για την προσέλκυση μηχανικών, όπου είπε ότι πρέπει να επιμείνουμε στην προσπάθεια επαναπατρισμού των ταλέντων που έχουν φύγει στο εξωτερικό, παρέχοντας φορολογικά κίνητρα. Είπε επίσης ότι πρέπει να δίνονται καλές αμοιβές και προοπτική. Όπως εξήγησε ο Μ. Σιγάλας η HILL INTERNATIONAL εφαρμόζει πρόγραμμα καράρτισης νέων μηχανικών σε έργα διεθνούς εμβέλειας, τους οποίους δεν πληρώνει το ίδιο το έργο αλλά η εταιρεία, κάτι που, όπως εξήγησε, μπορεί να μειώνει τα κέρδη προσωρινά αλλά αποδίδει πολύ στη συνέχεια. Σε ότι αφορά στους εργάτες από τρίτες χώρες ανέφερε ότι «χρειάζεται θεσμική προσέγγιση και συνεργασία κυβέρνησης και ιδιωτικού τομέα. Μέσα στο 2024 πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες θεσμικές παρεμβάσεις ώστε να μην καθυστερήσουν τα έργα.»
Άνθιμος Αμανατίδης (ΕΥΑΘ): Σύντομα θα λειτουργήσει το νέο πράσινο στρατηγείο
Τις ενέργειες στις οποίες προχωρά η ΕΥΑΘ προκειμένου να εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα της λειτουργίας της παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Άνθιμος Αμανατίδης. Όπως εξήγησε η ΕΥΑΘ έχει ξεκινήσει έργα για να αυξήσει την ασφάλεια των υδάτινων πόρων από τη ρύπανση, τη μείωση του ενεργειακού κόστους, την υιοθέτηση ΑΠΕ, την επεξεργασία των λυμάτων, την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών. «Στρατηγικός μας στόχος είναι να μειώσουμε το ανθρακικό μας αποτύπωμα κατά 50% και το υδάτινο κατά 20%» τόνισε ο Α. Αμανατίδης που διαβεβαίωσε ότι η εταιρεία σύντομα θα λειτουργεί στο νέο πράσινο κτίριο μηδενικής κατανάλωσης ενέργειας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Δημήτρης Νεκτάριος ( DELOITTE ): Οι μεγάλες προκλήσεις
Τις κυριότερες προκλήσεις του κατασκευαστικού κλάδου όπως τις ιεραρχούν τα στελέχη του κλάδου και τις κατέγραψε σχετική μελέτη παρουσίασε ο Δημήτρης Νεκτάριος, Partner- Financial Advisory της DELOITTE. Οι προκλήσεις αυτές είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, τα περιβαλλοντικά πρότυπα ESG, η άνοδος στο κόστος – πληθωριστικές πιέσεις, η διαχείριση συμβολαίων – εισαγωγή συμβολαίων με μεγαλύτερη ευελιξία, η σύμπραξη δημόσιου -ιδιωτικού τομέα με επιμερισμό ρίσκου, η διαχείριση προσωπικού και ταλέντων.