Σε ιδιαίτερα δυσμενή θέση φέρνει κατασκευαστικές εταιρείες η αύξηση στις τιμές των υλικών. Το δικό της ρόλο φυσικά παίζει και η αύξηση του πετρελαίου που ανεβάζει και το κόστος της μεταφοράς τους.
Όπως εξηγεί μιλώντας στο thebest.gr gr ο Πρόεδρος του ΤΕΕ Δυτ. Ελλάδας, Βασίλης Αϊβαλής, η ανάγκη για να βρεθεί μία λύση είναι επιτακτική, κυρίως για τις επιχειρήσεις που έχουν πάρει έργα κάνοντας υψηλές εκπτώσεις.
Σημασία έχει τι εκπτώσεις έχουν δοθεί για το κάθε έργο και τι περιθώριο κέρδους έχει κάθε επιχείρηση. Κάποιες προκειμένου να κρατήσουν το προσωπικό τους και επειδή έχουν τα μηχανήματά τους με leasing, δουλεύουν στο κόστος. Αυτές οι επιχειρήσεις είναι πλήρως εγκλωβισμένες
«Υπάρχουν οχλήσεις για τα έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί και υλοποιούνται ή έχουν βρεθεί οι ανάδοχοι. Ειδικά για τις περιπτώσεις στις οποίες έχουν δοθεί εξαιρετικά υψηλές εκπτώσεις προκειμένου να τα αναλάβουν, οι εργολάβοι έχουν βρεθεί εγκλωβισμένοι στη γωνία, Οι αυξήσεις στα υλικά, που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν στο 10%, αλλά και οι αυξήσεις στο πετρέλαιο, δημιουργούν σοβαρά θέματα ως προς την υλοποίηση των έργων» λέει ο κ. Αϊβαλής.
Όπως εξηγεί, «βεβαίως υπάρχουν έργα που έχουν σταματήσει, αλλά αυτό είναι κάτι που ξέρει ο κάθε Δήμος και η κάθε Περιφέρεια. Το πόσα είναι δεν είναι και τόσο ενδεικτικό, σημασία έχει τι εκπτώσεις έχουν δοθεί για το κάθε έργο και τι περιθώριο κέρδους έχει κάθε επιχείρηση. Κάποιες προκειμένου να κρατήσουν το προσωπικό τους και επειδή έχουν τα μηχανήματα τους με leasing, δουλεύουν στο κόστος. Αυτές οι επιχειρήσεις είναι πλήρως εγκλωβισμένες.
Όταν κάποιος έχει δώσει μια προσφορά με τα δεδομένα μίας εποχής, όταν αλλάζουν οι τιμές στα υλικά κατασκευής αλλά και στα μεταφορικά, αυξάνεται το κόστος. Από εκεί και πέρα οι εργολάβοι εγκλωβίζονται και αυτό σημαίνει ότι δημιουργούνται επισφάλειες για το εκάστοτε έργο. Θα πρέπει να βρεθεί μία λύση ώστε να μην προκύψει πρόβλημα, να μην υπάρχει παύση σε έργα. Θα πρέπει να δοθεί μία κατευθυντήρια γραμμή ή να υπάρξει μία νομοθετική ρύθμιση για όλες αυτές τις περιπτώσεις. Και ρύθμιση να υπάρχει θα πρέπει να γίνει σπουδή από όλους μας πάνω στο αντικείμενο, να δίνεται κάποια συντεταγμένη οδηγία για έργα που είναι εκτός χρηματοδότησης από την κοινότητα. Θα πρέπει να υπάρξει κάποια ανοχή.
Στα έργα βεβαίως που είναι συγχρηματοδοτούμενα είναι πολύ δύσκολο να αναπροσαρμοστούν τιμές. Κι αυτό γιατί σε αυτά τα έργα δεν επιτρέπονται αυξήσεις στις συμβασιοποιημένες τιμές εκτός εξαιρετικών περιπτώσεων. Θα πρέπει λοιπόν να υπάρξει μία μέριμνα. Και φυσικά δεν μπορούμε να μειώσουμε και πάλι τους μισθούς των εργαζομένων οι οποίοι είναι στα τάρταρα. Στο κομμάτι της κατασκευής των κτιρίων ο τεχνικός κόσμος της χώρας, αμείβεται τρίτος από το τέλος, από τους 27. Κάτω από εμάς είναι η Ρουμανία και η Βουλγαρία, Άρα δεν μπορούμε να πούμε ότι μπορεί να μειωθεί η αμοιβή στην προσπάθεια ελαχιστοποίησης του κόστους των έργων».