Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Σε έναν αγώνα δρόμου έχουν επιδοθεί τα τελευταία χρόνια οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να διασφαλίσουν την σταθερή προμήθεια μπαταριών, οι οποίες χρησιμοποιούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα. Η ανοδική πορεία που διαγράφει η διεθνής ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αποτυπώνεται και στις επιδόσεις της βιομηχανίας κατασκευής μπαταριών, η δυναμικότητα της οποίας αναμένεται να πενταπλασιαστεί μέχρι το 2025. Οι μπαταρίες, άλλωστε, αποτελούν ζωτικής σημασίας εξάρτημα καθώς διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην αυτονομία και τις επιδόσεις ενός αυτοκινήτου ενώ παράλληλα αντιπροσωπεύουν το 30-40% της συνολικής τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος. Εντός της τεχνολογίας των μπαταριών ιόντων λιθίου, οι οποίες αποτελούν και τον αδιαφιλονίκητο leader της αγοράς, οι χημικές μπαταρίες με βάση το νικέλιο υψηλής απόδοσης αντιστοιχούν στο 75% της συνολικής ζήτησης μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα ενώ το υπόλοιπο ποσοστό καλύπτεται από χημικές μπαταρίες χωρίς νικέλιο (LFP), οι οποίες είναι φθηνότερες, ωστόσο, προσφέρουν χαμηλότερη αυτονομία.
Δυναμική ζήτηση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, η παγκόσμια προμήθεια μπαταριών βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο καθοδηγούμενη από γρήγορη απορρόφηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Είναι ενδεικτικό ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων ανήλθαν σε 6,6 εκατ. μονάδες το 2021, σημειώνοντας αύξηση 113% σε ετήσια βάση, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 9% των συνολικών πωλήσεων νέων αυτοκινήτων ενώ αναμένεται να φτάσουν τα 24 εκατ. μέχρι το 2025 κσι τα 49 εκατ. μέχρι το 2030. Προκειμένου να ανταποκριθεί σε αυτή τη ζήτηση, η παραγωγική δυναμικότητα μπαταριών ιόντων λιθίου αναμένεται να αυξηθεί από 800GWh που διαμορφώθηκε το 2021 στα >4’000GWh μέχρι το 2025. Την ίδια στιγμή που οι προοπτικές της ζήτησης φαντάζουν θετικές, ωστόσο στο προσκήνιο παραμένουν μια σειρά από προκλήσεις, οι οποίες σχετίζονται με την αυξημένη ζήτηση για συγκεκριμένες πρώτες ύλες, παράγοντας, ο οποίος επηρεάζει τις τιμές, δημιουργώντας αβεβαιότητα σε ό,τι αφορά τη μελλοντική διαθεσιμότητα, καθιστώντας την προμήθεια μπαταριών σε ένα κρίσιμο ζήτημα για τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Σύμφωνα με τους αναλυτές της αγοράς, οι δύο βασικοί τύποι μπαταριών, ο ένας με βάση το νικέλιο και ο άλλος χωρίς νικέλιο αναμένεται να λειτουργούν συμπληρωματικά και να συνυπάρχουν στο μέλλον. Οι μπαταρίες με βάση το νικέλιο (NMC) τείνουν να χρησιμοποιούνται σε αυτοκίνητα υψηλότερης ποιότητας και απόδοσης, ενώ οι LFP σε φθηνότερα μοντέλα αυτοκινήτων.
Το success story της ελληνικής Sunlight
Ένας από τους ισχυρούς παίκτες στην παραγωγή βιομηχανικών μπαταριών, συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας τεχνολογίας μολύβδου-οξέος και ιόντων λιθίου. είναι η ελληνική εταιρεία Sunlight Group, μέλος του Ομίλου Olympia του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού. Παραμένοντας σταθερά όλα αυτά τα χρόνια στο μονοπάτι της δυναμικής ανάπτυξης, ο τζίρος της το 2021 σημείωσε ρεκόρ στα 272 εκατ. ευρώ έναντι 177 εκατ. ευρώ την προηγούμενη χρονιά, καταγράφοντας αύξηση 54%. Η άνοδος οφείλεται κατά κύριο λόγο στη δυναμική επανατοποθέτηση της εταιρείας στην παγκόσμια αγορά, ενώ παράλληλα αξιοποίησε τις αυξητικές τάσεις στην παραγωγή, την ίδια στιγμή που η βιομηχανία μπαταριών έλξης και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας επανέρχεται από τις συνέπειες της πανδημίας. Ένας ακόμη παράγοντας που συνέβαλε θετικά ήταν ότι η Sunlight εμφανίστηκε καλά προετοιμασμένη στο να ανταποκριθεί τη ζήτηση, χάρη στις επιδόσεις των παραγωγικών της μονάδων στην Ξάνθη, την Κομοτηνή, τη Βερόνα της Ιταλίας και το Γκρίνσμπορο της Βόρειας Καρολίνας στις ΗΠΑ. Σε καμία περίπτωση, ωστόσο, η εταιρεία δεν επαναπαύεται καθώς σχεδιάζει να υλοποιήσει ένα επενδυτικό πλάνο 560 εκατ. ευρώ, το οποίο στοχεύει στην αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας σε μπαταρίες μολύβδου-οξέος και ιόντων λιθίου μέσα από την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων εγκαταστάσεων με σύγχρονο εξοπλισμό και νέες γραμμές παραγωγής. Επιπλέον, η στρατηγική της παραγωγικής και γεωγραφικής εξάπλωσης περιλαμβάνει και τη δημιουργία μιας νέας μονάδας παραγωγής μπαταριών λιθίου στη Δυτική Μακεδονία. Οι μπαταρίες που θα παράγονται στο καινούργιο εργοστάσιο θα διοχετεύονται σε εξειδικευμένες αγορές του κλάδου της ηλεκτροκίνησης (περονοφόρα οχήματα, ρομποτικές μηχανές, ναυτιλία, αποθήκευση ενέργειας). Η συγκεκριμένη επένδυση υπολογίζεται ότι θα αγγίξει τα 200 εκατ. ευρώ ενώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 2026 και θα απασχολήσει πάνω από 400 εργαζόμενους.