Μία μέρα πριν από την ιστορική εκδίκαση στο ΣτΕ των προσφυγών εναντίον της αποξήλωσης των αρχαιοτήτων από τον σταθμό Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης κι ενώ μέχρι την τελευταία στιγμή φορείς της Θεσσαλονίκης (Περιφέρεια, ΤΕΕ/ΤΚΜ) προσπαθούσαν άρον άρον να βγάλουν αποφάσεις για… προσφυγές εναντίον των προσφυγών, όσοι ανθίστανται στην καταστροφή βρήκαν έναν απρόσμενο συνήγορο. Δεν είναι άλλος από τον Δημήτρη Κορρέ, το γραφείο του οποίου έχει καταρτίσει τη μελέτη απόσπασης των αρχαιοτήτων.
Μιλώντας στο ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ της ομάδας Vice του ΑΝΤ1 σε καίρια ερώτηση της Ελίζας Μπενβενίστε, ο κ. Κορρές σχολιάζει πως η λύση που έδωσε το μελετητικό γραφείο του Παναγιώτη Βέττα («Εφ.Συν.» 11/9/2019, «Ιδού η… ανύπαρκτη μελέτη για τον σταθμό Βενιζέλου, κ. Μητσοτάκη») στο πρόβλημα της κατασκευής του σταθμού και της ταυτόχρονης διατήρησης των αρχαιοτήτων στη θέση τους «είναι εφικτή, είναι μια πολύ καλή λύση».
Η παραδοχή δεν είναι τίποτα παραπάνω από όσα δεκάδες καθηγητές Πολυτεχνείων σε όλο τον κόσμο θα μπορούσαν να εξηγήσουν, όμως η καθαρή τοποθέτηση του κ. Κορρέ είναι απάντηση με ιδιαίτερη σημασία στη σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό και στο υπουργείο Πολιτισμού, που στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα θα υποστηρίξουν ενώπιον του ΣτΕ ότι η λύση είναι επισφαλής, άρα… δεν υπάρχει λύση. Επανάληψη δηλαδή μιας επταετούς κινδυνολογίας. Μόνο που σήμερα δεν υπάρχει απλώς λύση, υπάρχει και η μελέτη της.
Ο κ. Κορρές χαρακτηρίζει τη «λύση Βέττα» ως «χρονοβόρο και πιο ακριβή», αν και ο ίδιος δεν βάζει το χέρι στη φωτιά για το πότε θα ολοκληρωθεί ο σταθμός Βενιζέλου αν προχωρήσει η διαδικασία απόσπασης των αρχαιοτήτων («δεν μπορώ να σας πω αν θα τελειώσει το 2023»). Αλλά κι αυτό επίσης το ξέρουν όσοι στοιχειωδώς έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Κάνουν ότι δεν το ξέρουν οι φορείς της Θεσσαλονίκης.
Δεκατέσσερις (ήδη) χαμένοι μήνες
Ούτε στα τηλεοπτικά στούντιο με τα στημένα χειροκροτήματα δεν έχει επιτευχθεί ενθουσιασμός ανάλογος των επευφημιών που δεχόταν ο πρωθυπουργός το βράδυ της 7ης Σεπτεμβρίου 2019 από τους φορείς της πόλης που άκουγαν ότι η παράδοση του έργου μεταφερόταν για το 2023 για να μη δώσουν στην πόλη… «κολοβό Μετρό», δηλαδή… τους 12 από τους 13 σταθμούς σε κυκλοφορία το 2021 («Εφ.Συν.» 9/9/2019, «Δώρο εκατομμυρίων στους εργολάβους»).
Σήμερα, κι ενώ δεν κρύβεται πλέον το τέλμα, οι συμμετέχοντες σε εκείνη την παράσταση έχουν μουγκαθεί. Το χειρότερο, έχουν επιβάλει τη σιωπή σε κάθε εκδοχή συζήτησης για το θέμα. Ηταν οι ίδιοι που διαμαρτύρονταν με σφοδρότητα για… τις καθυστερήσεις όταν η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό έκανε γνωστό ότι το μετρό θα λειτουργούσε αρχές του 2021.
Ωστόσο οι φορείς δεν έχουν πει λέξη για την καθυστέρηση, την παντελή άπνοια στα εργοτάξια του μετρό. Δεν ψιθύρισαν τίποτα όταν γινόταν γνωστό πως η Αττικό Μετρό έχει καταβάλει μέσα στο 2020 στον εργολάβο σχεδόν 20 εκατομμύρια με εξωδικαστικούς συμβιβασμούς(«Εφ.Συν.» 9/10/2020, «20 εκατ. αποζημιώσεις για την… αδράνεια»).
Κι όμως, τρία μόλις χρόνια νωρίτερα (Απρίλιος 2017) οι φορείς που έσυραν τον χορό για την απόσπαση των αρχαιοτήτων, δηλαδή το Βιοτεχνικό και Εμποροβιομηχανικό Θεσσαλονίκης (ΒΕΘ και ΕΒΕΘ), το Γεωτεχνικό και Τεχνικό Κεντρικής Μακεδονίας (ΓΕΩΤΕΕ-ΚΜ και ΤΕΕ/ΤΚΜ αντίστοιχα), ο Δικηγορικός και ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης (ΔΣΘ και ΕΣΘ), είχαν αποσύρει την προσφυγή που είχαν καταθέσει το… 2015 στο ΣτΕ ζητώντας να ακυρωθεί η απόφαση του πρώην υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδη Μπαλτά, βάσει της οποίας είχε εγκριθεί η πρόταση του Δήμου Θεσσαλονίκης για την in situ διατήρηση των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου.
Προβάλλοντας την ανάγκη για ομόνοια στην πόλη γνωστοποιούσαν τότε ότι «η Πολιτεία φαίνεται να αναλαμβάνει την οικονομική επιβάρυνση (για το έργο όπως εγκρίθηκε) στην υποδιπλασιασμένη της εκδοχή (περί τα 20 εκατ. ευρώ). Δεν γνωρίζουμε κατά πόσο αντιλαμβάνονται η Πολιτεία και ο Δήμος Θεσσαλονίκης το ότι ένα ακριβό έργο θα εξυπηρετεί επί σειρά ετών (μόνο) τη διαδρομή Νέα Ελβετία – Σιντριβάνι (σ.σ. ο σταθμός Βενιζέλου, όπου βρέθηκαν οι αρχαιότητες, θα παραδοθεί αργότερα).
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΤΕΕ/ΤΚΜ, η λύση που επιλέχθηκε είναι εφικτή αλλά δύσκολη, με σημαντικές κατασκευαστικές αβεβαιότητες, κόστος που θα υπερβεί τα 40 εκατ. ευρώ και πρόσθετο απαιτούμενο χρόνο, που θα υπερβεί τα 5 χρόνια, για την κατασκευή του σταθμού».
Με τα στοιχεία που περιέχονται στην ανακοίνωση οι φορείς αυτοί θα έπρεπε σήμερα να αποδοκιμάζουν τον πρωθυπουργό και όχι να χτυπούν παλαμάκια. Η ομολογία τους είναι ξεκάθαρη από τότε: εφικτή λύση υπάρχει, το μετρό θα λειτουργεί μόνο χωρίς τον σταθμό Βενιζέλου (μέχρι να ολοκληρωθεί) και το επιπλέον κόστος(!) είναι 20 εκατομμύρια (δόθηκαν ήδη σε αποζημιώσεις χωρίς να κουνηθεί φτυάρι).
Η μελέτη Βέττα
Σημειώνεται ότι η βασική επιχειρηματολογία από τα κυβερνητικά φερέφωνα εστίαζε αφενός στο κόστος της λύσης, κυρίως όμως ότι δεν υπήρχε καμιά μελέτη. Γι’ αυτό η πρωτοσέλιδη αποκάλυψη της «Εφ.Συν.» της μελέτης Βέττα προκάλεσε πάταγο. Οι προσπάθειες να «λερωθεί» έπεσαν στο κενό και η διοίκηση της Αττικό Μετρό έκτοτε απείχε ολοκληρωτικά από οποιονδήποτε δημόσιο διάλογο.
Δεν εμφανίστηκε για να αντικρούσει τον ίδιο τον μελετητή που παρουσίασε τη μελέτη στο Πολυτεχνείο Θεσσαλονίκης ενώπιον όλων των ειδικών. Δεν εμφανίστηκε ο Νίκος Ταχιάος ούτε στην πρόσκληση 6 κοσμητειών του Αριστοτελείου. Η απάντηση στο «γιατί» είναι σήμερα προφανής, ακόμη και για τους άσχετους με το θέμα: διότι δεν έχει κανένα επιχείρημα. Κι όσα επικαλούνταν πριν 7 χρόνια όσοι ήταν στη θέση του έχουν καταπέσει.
● Σε κοινή τους ανακοίνωση και με αφορμή την εκδίκαση των προσφυγών τους στο ΣτΕ ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟΑ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, η Πανελλήνια Ενωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων και οι Σύλλογοι Εκτάκτων Αρχαιολόγων και Ελλήνων Αρχαιολόγων κηρύσσουν αύριο παναττική στάση εργασίας (9 π.μ. -12 π.μ.) με ταυτόχρονη παράσταση διαμαρτυρίας στο ΣτΕ (Πανεπιστημίου 47-49, 9 το πρωί).