Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου θα φανεί εάν δημιουργείται ζήτημα σε σχέση με το διαγωνισμό παραχώρησης της Εγνατίας Οδού όσον αφορά την πρόβλεψη για κατάθεση βελτιωμένων προσφορών από τους συμμετέχοντες και τη διαδικασία σύναψης τραπεζικής χρηματοδότησης. Εντός, δηλαδή δύο ημερών (έως και την Τετάρτη) και σε διάστημα ενός μήνα πριν από την καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών -κατά το προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα- θα δοθεί στα επτά ενδιαφερόμενα σχήματα, το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης. Επί αυτού θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές στις 11 Δεκεμβρίου, εάν κι εφόσον η διαδικασία δεν παραταθεί.
Κι ενώ χθες, το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ συνεδρίασε με αντικείμενο το διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και βασικό θέμα τη συντήρηση των γεφυρών, το σαββατοκύριακο είδαν το φως της δημοσιότητας πληροφορίες κατά τις οποίες ενδιαφερόμενα σχήματα φέρονται να έχουν εντοπίσει δύο προβληματικά σημεία στους όρους βάσει των οποίων θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός.
Το πρώτο από αυτά σχετίζεται με τη νομική διατύπωση των όρων του διαγωνισμού βάσει της οποίας δεν προκύπτει, όπως αναφέρουν ορισμένοι από τους ενδιαφερόμενους, ρητά ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει την κατάθεση βελτιωμένης προσφοράς.
Το δεύτερο περιλαμβάνει την προβλεπόμενη αρχιτεκτονική, που υιοθετείται σε όλους τους αντίστοιχους διαγωνισμούς, επί της οποίας οι υποψήφιοι θα βασίσουν τη χρηματοδότηση των προσφορών τους. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται, οι υποψήφιοι δύνανται να εξασφαλίσουν συμφωνία χρηματοδότησης στη φάση είτε της εκδήλωσης ενδιαφέροντος / υποβολής δεσμευτικής προσφοράς (σημ.: η προσφορά συνοδεύεται με χρηματοδοτική συμφωνία) είτε της επιλογής τους ως προτιμητέων επενδυτών. Στη δεύτερη περίπτωση, διαθέτουν τρεις μήνες για να οριστικοποιήσουν τη χρηματοδοτική συμφωνία και να προχωρήσουν στην υπογραφή της σύμβασης. Από τους επτά υποψήφιους, οι τρεις έχουν κλείσει συμφωνίες χρηματοδότησης με ισάριθμες συστημικές τράπεζες. Η τέταρτη συστημική τράπεζα αποτελεί σύμβουλο του διαγωνισμού και είναι αυτή από την οποία το ΤΑΙΠΕΔ έχει εξασφαλίσει ένα προκαθορισμένο βασικό πακέτο χρηματοδότησης στους δυνητικούς αναδόχους-προτιμητέους επενδυτές. Πρόκειται για τη διαδικασία του staple financing που προβλέπεται σε τέτοιου είδους και όχι μόνο διαγωνισμούς.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η τελευταία τροποποίηση των όρων του διαγωνισμού, προβλέπει ότι όσοι δεν υπέγραψαν-θεωρώντας ότι θα πετύχουν καλύτερους όρους μετά την ενδεχόμενη επικράτησή τους στο διαγωνισμό- πριν από το στάδιο της υποβολής δεσμευτικών προσφορών, συμφωνία χρηματοδότησης με τράπεζες, αξιολογούνται χαμηλότερα, σε σχέση με τους υπόλοιπους. Αυτό έστω κι αν το ύψος των προσφορών δύο υποψηφίων είναι ίδιο.
Στο δια ταύτα, πηγές προσκείμενες στη διαδικασία αναφέρουν ότι το τελικό κείμενο του διαγωνισμού θα προβλέπει ρητά και σαφώς την κατάθεση, κατά το δεύτερο γύρο, βελτιωμένων δεσμευτικών προσφορών. Θα περιλαμβάνει ακόμη και τους όρους του staple financing που παρέχει το ΤΑΙΠΕΔ. Σε κάθε περίπτωση, θα φανεί σε μερικές ώρες, εάν το τελικό κείμενο θα οδηγήσει στην ομαλή διενέργεια του διαγωνισμού ή το αντίθετο.
Στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για το έργο αξίας έως 1,5 δισ. ευρώ έχουν προκριθεί, η Anas International Enterprise, η Freyja Holdings SARL, η Δίολκος Κατασκευαστική και τα σχήματα Roadis Transportation Holding – Ακτωρ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ Τέρνα – Egis Projects, Sichuan Communications Investment Group – Damco Energy και Vinci Highways- Vinci Concessions -Μυτιληναίος.