της Ελένης Μπότα
Ένας θεσμός που υιοθετήθηκε το 2005 και για 17 χρόνια βρισκόταν σε, σχεδόν, ύπνωση, έχει γίνει τα τελευταία περίπου τρία χρόνια ο κρυφός άσσος στο μανίκι του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο λόγος για τις Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα, ΣΔΙΤ, που ενισχύουν σημαντικά το portfolio έργων, ιδιαίτερα μετά και την επιλογή του Υπουργείου να προχωρήσει κάποια από αυτά εκμεταλλευόμενο και την χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Συνολικά 20 έργα προϋπολογισμού περίπου 4 δισ. ευρώ γίνονται μέσω ΣΔΙΤ και από αυτά τα 10, προϋπολογισμού 1,73 δισ. ευρώ, βρίσκονται ήδη σε διαγωνιστική διαδικασία.
Τα έργα “τρέχουν” γρήγορα καθώς αναμένονται εξελίξεις για το φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική με προϋπολογισμό 85,4 εκατ. ευρώ.
Σε δήλωσή του στο Capital.gr, ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, αποκάλυψε, μάλιστα, ότι “εντός του καλοκαιριού αναμένεται να ζητηθούν οι δεσμευτικές προσφορές από τους συμμετέχοντες στον διαγωνισμό για το πολύτιμο αυτό έργο.
Η σημασία του είναι διπλή καθώς πρόκειται για το πρώτο έργο φράγματος που προχωρά μέσω ΣΔΙΤ και παράλληλα θα λύσει ζητήματα που ταλαιπωρούσαν για χρόνια τη Χαλκιδική καθώς θα καλύψει το 33% των συνολικών αναγκών της περιοχής”.
Σημειώνεται ότι, στο επόμενο διάστημα , ο στόχος που έχει τεθεί από το Υπουργείο είναι μέχρι τα τέλη Ιουνίου, να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ίδρυση Φορέα Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αφού την προηγούμενη εβδομάδα πήρε το “πράσινο φως” από τη Διυπουργική για τα ΣΔΙΤ.
Μεταξύ των 10 έργων που βρίσκονται σε εξέλιξη, περιλαμβάνονται και τα τρία πρώτα οδικά έργα ΣΔΙΤ, το FlyOver στη Θεσσαλονίκη, το τμήμα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη αλλά και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη του ΒΟΑΚ που έπεται σε χρονική σειρά , που βρίσκονται στο τελικό στάδιο συμβασιοποίησής τους, μετά την ανακήρυξη προσωρινών αναδόχων τους.
Για τα δύο πρώτα έργα που οι διαγωνιστικές διαδικασίες προηγήθηκαν, αυτά αναμένεται να συμβασιοποιηθούν εντός Φθινοπώρου και αμέσως μετά να ξεκινήσουν οι εργασίες, ενώ αντίστοιχα για το έργο του ΒΟΑΚ γίνεται αγώνας δρόμου από το υπουργείο επισπεύδοντας διαδικασίες ώστε και σε αυτό το έργο η συμβασιοποίησή του να λάβει χώρα εντός του έτους.
Ξεχωριστής σημασίας έργο είναι το Εξωτερικό Υδροδοτικό Σύστημα της Αττικής προϋπολογισμού 234,86 εκατ. ευρώ, καθώς θα εξασφαλίσει για 20 έτη την συντήρηση και λειτουργία ενός παλιού δικτύου και την αποδοτική λειτουργία. Στόχος είναι να υπάρξει προσωρινός ανάδοχος έως το τέλος του έτους.
Με τη χρηματοδοτική συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης προχωρούν και τα δύο clusters των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων της Πολιτικής Προστασίας και έως το τέλος καλοκαιριού θα ζητηθούν οι δεσμευτικές προσφορές.
Αντίστοιχα, πιθανότατα εντός Ιουνίου θα ζητηθούν και οι δεσμευτικές προσφορές από τους συμμετέχοντες και για τις 17 σχολικές μονάδες της Κεντρικής Μακεδονίας.
Τα δύο τελευταία κτιριακά έργα που βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία αφορούν το νέο σύγχρονο βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών που βρίσκεται στη Β’ φάση και ακολουθεί το cluster Δικαστικών Μεγάρων Κεντρικής Μακεδονίας, για το οποίο αναμένεται εντός Ιουνίου να ολοκληρωθεί η Α’ Φάση του διαγωνισμού και να περάσει άμεσα στη Β’ φάση, στο οποίο περιλαμβάνεται και η ανακατασκευή ενός εμβληματικού έργου του Δικαστικού Μεγάρου Θεσσαλονίκης.
Επιπλέον πέντε έργα που προσεγγίζουν το 1,5 δισ. ευρώ έχουν ωριμάσει και διαβιβαστεί ήδη στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ. Σε αυτά περιλαμβάνονται δύο σημαντικής σπουδαιότητας για τις τοπικές κοινωνίες έργα Φραγμάτων του Ενιπέα στα Φάρσαλα και του Ταυρωνίτη στα Χανιά.
Αλλά και η αναβάθμιση του Οδικού Άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και του Οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη που και τα δύο έργα έχουν εξαγγελθεί από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, καθώς η κατασκευή πέντε νέων αστυνομικών διευθύνσεων σε Πάτρα, Καρδίτσα, Βέροια, Λευκάδα και Αλεξανδρούπολη που θα επιλύσει σημαντικά θέματα στέγασης, λόγω παλαιότητας των υφιστάμενων κτηριακών υποδομών.
Ενώ έτοιμη για να υποβληθεί από το Υπουργείο τις επόμενες ημέρες στη Γενική Γραμματεία ΣΔΙΤ, είναι η πρόταση υπαγωγής του έργου που αφορά στην Ύδρευση της Κέρκυρας ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδοτική συμβολή από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Τέλος, στο αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να επιλυθούν και τα εκκρεμή ζητήματα για να προχωρήσει η δημοπράτηση και των δύο clusters Δικαστικών Μεγάρων σε Κεντρική Ελλάδα και Κρήτη, τα οποία έχουν εγκριθεί από τη Διυπουργική ΣΔΙΤ.