Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Σε βαρίδι για την J&P Άβαξ είχε μετατραπεί το J&P -που αντιστοιχεί στα αρχικά των ιδρυτών της J&P Overseas Στέλιου Ιωάννου και Γιώργου Παρασκευαΐδη- αφότου οι εσωτερικές έριδες των βασικών μετόχων κορυφώθηκαν και έφθασαν να απειλούν τη βιωσιμότητα, με τελική κατάληξη τη θέση σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης του κυπριακού ομίλου.
Όπως μάλιστα, αποκάλυψε, χθες, κατά την έκτακτη γενική συνέλευση της εισηγμένης, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Κωνσταντίνος Μιτζάλης, ιδίως από το εξωτερικό, όπως και από την Ελλάδα, οι πιέσεις που δεχόταν η διοίκηση της εταιρείας με έδρα το Μαρούσι να απαλλαγεί από το J&P ήταν ιδιαίτερα ισχυρές.
“Θεωρούσαμε αναγκαία την αλλαγή επωνυμίας, διότι δεν έπρεπε να φέρουμε το πρόβλημα των παλιών ιδιοκτητών εντός του χώρου της J&P Άβαξ”, σημείωσε χθες από την πλευρά του ο αναπληρωτής Πρόεδρος και Εντεταλμένος Σύμβουλος Κωνσταντίνος Κουβαράς.
Αλλαγή εποχής
Αυτός ήταν ο βασικός λόγος για τον οποίο η διοίκηση του ελληνικού κατασκευαστικού ομίλου αποφάσισε να υιοθετήσει την επωνυμία που διατηρούσε μέχρι και το 2002. Οι αποφάσεις, όμως, της χθεσινής γενικής συνέλευσης δεν οδηγούν μόνο σε αλλαγές στην επωνυμία, αλλά και στην μετοχική σύνθεση της Άβαξ.
Μετά, δηλαδή, την ολοκλήρωση της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου, έως 20 εκατ. ευρώ, με καταβολή μετρητών και δικαίωμα προτίμησης σε όλους τους μετόχους της, με τιμή έκδοσης 0,30 ευρώ/μετοχή, θα αλλάξουν και τα ποσοστά των βασικών μετόχων.
Με τις τελικές ισορροπίες να αναμένεται να διαμορφωθούν μετά την ολοκλήρωση της ΑΜΚ, εκτιμάται ότι η οικογένεια Ιωάννου θα ελέγχει το 30-31%, από περίπου 3,5% σήμερα της Άβαξ. Η συμμετοχή της J&P Investments, που δεν θα συμμετέχει στην ΑΜΚ, θα υποχωρήσει στο 23-24%, ενώ οι Κ. Κουβαράς και Κ. Μιτζάλης (αναπληρωτής πρόεδρος) θα συμμετέχουν με 7% και 17%, αντίστοιχα.
Τι μέλλει γενέσθαι με το ποσοστό της J&P Investments; Αναμένεται να τεθεί προς πώληση από τον διαχειριστή της J&P Overseas, την Alvarez & Marshal. Σημειώνεται ότι το χρονοδιάγραμμα της ΑΜΚ θα γίνει γνωστό, όταν εξασφαλισθούν οι προβλεπόμενες εγκρίσεις από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Η επόμενη μέρα
Μετά το rebranding, τα βλέμματα του προέδρου της Άβαξ Χρήστου Ιωάννου, και των κ.κ. Κουβαρά και Μιτζάλη παραμένουν στραμμένα στη βελτίωση των επιδόσεων της εταιρείας, με τα νέα προς δημοπράτηση μεγάλα έργα να είναι ανύπαρκτα. Με στόχο τη βελτίωση της ρευστότητας η Άβαξ εξετάζει την πώληση περιουσιακών στοιχείων και συμμετοχών, χωρίς να κάνει γνωστό, για την ώρα, ποια θα είναι αυτά.
“Υπάρχουν πολλοί ξένοι επενδυτές που ενδιαφέρονται για την Ελλάδα, ενώ έχουμε δεχτεί κρούσεις και από funds” σημείωσε, χθες, ο κ. Ιωάννου.
Η “επόμενη μέρα” περιλαμβάνει την εξόφληση, φέτος, του προστίμου, ύψους 18,3 εκατ. ευρώ, που έχει επιβληθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για την υπόθεση των προσυνεννοήσεων μεταξύ των τεχνικών εταιρειών, με το 60% αυτού να έχει ήδη καταβληθεί. Εξάλλου, ποσό της τάξης των 3,4 εκατ. ευρώ, από την ΑΜΚ, θα κατευθυνθεί στην αποπληρωμή του προστίμου.
Τα νέα έργα περιλαμβάνουν τη Σύμπραξη Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), έργο, προϋπολογισμού 39,5 εκατ. ευρώ, που η Άβαξ θα υλοποιήσει κοινοπρακτικά με τις εταιρείες Μεσόγειος και ΑΑΓΗΣ. Στο έργο αυτό θα κατευθυνθούν 3 εκατ. ευρώ, από τα περίπου 20 εκατ. ευρώ που θα προκύψουν από την ΑΜΚ.
Η Άβαξ, κοινοπρακτικά με τις εταιρείες Ghella και Alstom, έχει καταθέσει προσφορά για την ανάληψη του έργου, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ, της γραμμής 4 του Μετρό. Ωστόσο, μένει να φανεί, εάν ο εν εξελίξει διαγωνισμός του έργου θα υλοποιηθεί με επιτυχία, δεδομένου ότι εάν το Συμβούλιο της Επικρατείας κάνει δεκτή την προσφυγή του ομίλου Μυτιληναίου, που αποκλείστηκε από τη διαδικασία, τότε θα απαιτηθεί η επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού.
Η εταιρεία έχει ακόμη προεπιλεγεί για το έργο του αγωγού φυσικού αερίου διασύνδεσης Ελλάδας- Βουλγαρίας (ύψους 145 εκατ. ευρώ), ενώ συμμετέχει στο διαγωνισμό για τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Αποτελεί ακόμη τον ανάδοχο για την κατασκευή του ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος και καζίνο (integrated resort) στην Λεμεσό, έργο, ύψους 550 εκατ. ευρώ, που θα υλοποιήσει κοινοπρακτικά με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Όσον αφορά τα έργα που εκτελούσε, από κοινού με την J&P Overseas, σύμφωνα με τη διοίκηση της Άβαξ, τα περισσότερα έχουν αποπερατωθεί. Ο λόγος για το σύστημα διαχείρισης αποσκευών στο διεθνές αεροδρόμιο Queen Alia της Ιορδανίας, δύο οδικά έργα στο Κατάρ, ενώ το αθλητικό στάδιο στο Κατάρ, που θα φιλοξενήσει το παγκόσμιο πρωτάθλημα το 2020, έχει αποπερατωθεί σε ποσοστό 56%. Έχει ακόμη ολοκληρώσει έργο στη Λιβύη, που είχε αναλάβει η J&P Overseas, προσβλέποντας στη διεκδίκηση περισσότερων ενεργειακών έργων στη χώρα.
Η κατασκευαστική διαθέτει ανεκτέλεστο ύψους 1,2 δισ. ευρώ, ενώ αναμένει, για το 2019, έσοδα της τάξης των 400 εκατ. ευρώ.
Σημαντικός πυλώνας της Άβαξ αποτελεί η Volterra, η οποία ελέγχει το 1,5% του μεριδίου λιανικής ηλεκτρικής ενέργειας, με τον πήχη έως το τέλος της φετινής χρονιάς να τίθεται στους 40.000 πελάτες. Η εταιρεία εμφάνισε το 2018 κύκλο εργασιών 86,4 εκατ. ευρώ, έχει χαρτοφυλάκιο ισχύος 330 MW από τα οποία βρίσκονται σε λειτουργία 16MW στην Αιτωλοακαρνανία, ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται περίπου 54MW.
Τι έχει προηγηθεί
Η J&P Overseas, που έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, υπήρξε “θύμα” ενός εμφυλίου μεταξύ των μετόχων της. Δηλαδή μεταξύ της πλευράς Ευθύβουλου Παρασκευαΐδη (γιου του ιδρυτή) και της αδερφής του Λεώνης Παρασκευαΐδη και της πλευράς της μητέρας τους Θέλμα με την δεύτερη κόρη της Χριστίνα και το γαμπρό της Ανδρέα Παπαθωμά. Όσον αφορά την πλευρά Δάκη Ιωάννου και του γιου του, Χρήστου, επιδίωκε, διαρκώς, να έχει πυροσβεστικό ρόλο.
Όπως έχει αναφέρει σε πρόσφατη επιστολή της, η Λεώνη Παρασκευαΐδου, η απόφαση το 2016 για το διαχωρισμό της J&P Overseas υπήρξε η αφετηρία της κατάρρευσης της εταιρείας σε συνέχεια εσωτερικών διαφωνιών κατά την περίοδο 2012-2018. Εξάλλου, η κυρία Παρασκευαΐδου, με τον αδερφό της Ευθύβουλο μαζί με την πλευρά Ιωάννου, μέσω δικαστικού αγώνα, πέτυχαν την απομάκρυνση από τη διοίκηση της εταιρείας του Ανδρέα Παπαθωμά. Ο τελευταίος, που είναι σύζυγος της Χριστίνας Παρασκευαΐδου, υπήρξε επιλογή της Θέλμας Παρασκευαΐδου. Αποκορύφωμα των προβλημάτων της εταιρείας υπήρξαν οι χιλιάδες απλήρωτοι εργαζόμενοι στα εργοτάξιά της στη Σαουδική Αραβία, οι οποίοι έχουν καταθέσει προσφυγές κατά την J&P Overseas, διεκδικώντας τα δεδουλευμένα τους. Πάντως, σήμερα οι εργαζόμενοι, που έχουν απομείνει στα εργοτάξια είναι, ως επί το πλείστον, Ινδοί.