Τροπολογία που επιτρέπει υπό προϋποθέσεις τη μεταφορά σκουπιδιών από τα νησιά σε οργανωμένους χώρους υγειονομικής ταφής σε άλλη περιοχή κατέθεσε, χθες, το υπουργείο Περιβάλλοντος και εντάχθηκε σε νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί αύριο. Οι τριτοκοσμικές χωματερές που συνεχίζουν να λειτουργούν στη νησιωτική αλλά και την ηπειρωτική χώρα αποτελούν «ανοιχτή πληγή» που υποβαθμίζει το περιβάλλον, αλλά και την αιτία για τσουχτερά πρόστιμα συνολικού ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Πάνω από 15 νησιά δεν έχουν υποδομές για τη συγκέντρωση των απορριμμάτων και άλλα τόσα διαθέτουν κάποιες εγκαταστάσεις αλλά είναι προβληματικές ή δεν επαρκούν για την κάλυψη των αναγκών
. Και οι δύο κατηγορίες παρουσιάζουν εικόνα απέραντης χωματερής, ιδιαίτερα τους θερινούς μήνες… Μήλος, Σαντορίνη, Σίφνος, Πάτμος, Υδρα, Λέρος, Ικαρία, Κέα, Κάλυμνος, Αντικύθυρα, είναι μερικά από τα νησιά που δεν έχουν οργανωμένους χώρους συγκέντρωσης των σκουπιδιών.
Η Κέρκυρα, η Ζάκυνθος και η Μύκονος έχουν υποδομές, αλλά δεν επαρκούν… Στο «νησί των ανέμων», που συγκαταλέγεται ανάμεσα στους σημαντικότερους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο, λειτουργεί, από το 2009, χώρος υγειονομικής ταφής. Συνεργεία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, που έκαναν αυτοψία τον Ιούλιο, διαπίστωσαν ότι οι εγκαταστάσεις δεν επαρκούν, αφού οι ποσότητες σκουπιδιών αυξήθηκαν κατά 40% σε σχέση με την περυσινή χρονιά!
Εκτός από την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, με την προωθούμενη ρύθμιση το υπουργείο στοχεύει στον μηδενισμό των προστίμων που πληρώνει η χώρα μας για τις συνεχιζόμενες ελλείψεις σε αυτό τον τομέα.
Το 1997, η Ελλάδα είχε δεχθεί την πρώτη «καμπάνα» που είχε επιβάλει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τον Κουρουπητό Χανίων. Δεν πήρε όμως το «μήνυμα» και, στα τέλη του 2014, εξακολουθούσαν να λειτουργούν 293 χωματερές, για τις οποίες τιμωρήθηκε με κατ’ αποκοπή πρόστιμο 10 εκατ. ευρώ, καθώς και άλλο ένα που καταβάλλεται στο τέλος κάθε εξαμήνου και διαμορφώνεται ανάλογα με τους χώρους που παραμένουν ανοιχτοί.
Σήμερα έχουν απομείνει σε λειτουργία λιγότερες από 20 παράνομες χωματερές, ενώ χρειάζεται να αποκατασταθούν άλλες 46 που έχουν κλείσει.
Για το πρώτο εξάμηνο του 2018, το πρόστιμο μειώθηκε κατά 73% και διαμορφώθηκε στα δύο εκατ. ευρώ, όπως ενημέρωσε, χθες, τη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Σωκράτης Φάμελλος, αλλά από την έκδοση της καταδικαστικής απόφασης από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο οι φορολογούμενοι έχουν επιβαρυνθεί με 50 εκατ. ευρώ. Κυριολεκτικά είναι λεφτά που πήγαν στα… σκουπίδια.
Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών, έχει δημιουργηθεί ειδικό χρηματοδοτικό εργαλείο στον «Φιλόδημο», για να κλείσουν ώς το τέλος του χρόνου όλες οι χωματερές και να ξεκινήσουν έργα αποκατάστασης. Δίνεται επίσης έμφαση στην ανακύκλωση και κομποστοποίηση, ώστε να μειωθεί ο όγκος των σκουπιδιών που καταλήγουν σε ταφή.
Η νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος, μεταξύ άλλων, προβλέπει τη μεταφορά σκουπιδιών με θαλάσσια μέσα, υπό τις εξής προϋποθέσεις:
◼ Να σταματήσει άμεσα η λειτουργία της χωματερής στο νησί.
◼ Να ενταχθεί η λύση στο περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων.
◼ Να εγκριθεί σχέδιο δράσης από τον συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.
Η τροπολογία προβλέπει ότι τα σκουπίδια θα μεταφέρονται με πλοία και στα τακτικά δρομολόγια που εκτελούν, αλλά θα χρησιμοποιούνται κλειστά οχήματα, με μέγιστο ωφέλιμο φορτίο 50 τόνων.
Τίθεται όριο στα δύο φορτηγά ανά δρομολόγιο πλοίου και διευκρινίζεται ότι πρέπει να τηρείται η εγκύκλιος του υπουργείου Ναυτιλίας για τη μεταφορά σύμμεικτων απορριμμάτων.