Τα τοπικά χωρικά σχέδια που θα βάλουν τάξη σε πολλά και σύνθετα ζητήματα της καθημερινότητας και θα θέσουν σε νέες βάσεις την περαιτέρω ανάπτυξη στον κλάδο των κατασκευών , αποτελούν πρώτη προτεραιότητα και βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα της Νομαρχιακής Επιτροπής Ρεθύμνου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος για την επόμενη περίοδο.
Εν όψει των εκλογών που θα πραγματοποιηθούν στις 3 Νοεμβρίου για την ανάδειξη των οργάνων τους, τα μέλη του ΤΕΕ Ρεθύμνου θέτουν νέες στοχεύσεις που αφορούν τόσο μακροπρόθεσμους, όσο και βραχυπρόθεσμους στόχους για σημαντικά ζητήματα στο Νομό Ρεθύμνου τα οποία βρίσκονται και στις προτεραιότητες των αρμόδιων φορέων και πλέον είναι σε ώριμο στάδιο για να δρομολογηθούν.
Προς την κατεύθυνση αυτή «πρόκληση» αποτελούν τα τοπικά χωρικά σχέδια που θα θέσουν νέες βάσεις σε ζητήματα που αφορούν τόσο την ίδια την ανάπτυξη της οικοδομής- που έχει ανάγκη το Ρέθυμνο ειδικά στο σκέλος του στεγαστικού προβλήματος- όσο και θέματα πολιτικής προστασίας αλλά και το κυκλοφοριακό. Στο μεταξύ, όπως εξήγησε μιλώντας στον ΤΕΑΜ FM ο πρόεδρος της Ν.Ε Ρεθύμνου του ΤΕΕ Σπύρος Καλησπεράκης, το βλέμμα παραμένει στραμμένο και στον βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό, την διάνοιξη δρόμων που θα δώσουν διεξόδους στον αστικό ιστό. «Τρέχουμε το ΤΧΣ και είναι σημαντικό αλλά πρέπει ταυτόχρονα να γίνονται και πράγματα όπως ο συντονισμός της πολιτικής προστασίας και η διάνοιξη δρόμων» επεσήμανε ο κος Καλησπεράκης και προσθεσε: «Είναι κάτι το οποίο έχει ωριμάσει, θα έρθει και η χρηματοδότηση και σίγουρα επηρεάζει όλους τους τομείς της λειτουργίας του Νομού και της πόλης. Αυτό θα είναι το κυρίαρχο κομμάτι του θέματος που θα πρέπει να διαχειριστεί ο επόμενος πρόεδρος». Ταυτόχρονα, ο κος Καλησπεράκης πρόσθεσε πως στο επίκεντρο βρίσκονται και άλλα ζητήματα και ανέφερε: «Βεβαίως τα θέματα της βιώσιμης κινητικότητας θα συνεχίσουμε να τα συζητάμε γιατί σε αυτή την περίοδο θα έρθουν και τα αποτελέσματα των μελετών που γίνονται στο Δήμο και θα προκύψουν πολλά θέματα συζήτησης. Ταυτόχρονα έχουμε πολλά θέματα του Νομού, όπως είναι το μεγάλο διυλιστήριο που και αυτό προχωράει».
ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΤΑ ΤΟΠΙΚΑ ΧΩΡΙΚΑ ΣΧΕΔΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Μιλώντας για τα ΤΧΣ ο κος Καλησπεράκης εξήγησε πως αποτελούν το «κλειδί» και για τις αναπτυξιακές προοπτικές της οικοδομικής δραστηριότητας, αφού θα εντάξει νέες περιοχές στον «χάρτη». Ο ίδιος επεσήμανε πως η οικοδομή στο Νομό Ρεθύμνης δίνει πλέον τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης, κυρίως στο σκέλος των επισκευών ή των κατασκευών τουριστικών καταλυμάτων , ενδυναμώνοντας έτσι και τον τεχνικό κλάδο και τα συναφή επαγγέλματα. Επιπλέον, οι ρυθμίσεις στο ΦΠΑ, θα δώσουν επιπλέον ώθηση και ανάσα αφού , όπως τόνισε «θα βοηθήσει να προσαρμοστούν οι τιμές των ακινήτων στις δυνατότητες των πολιτών».
Σε αυτό το πλαίσιο είναι σημαντικό η ανάκαμψη του κλάδου να βρει έτοιμο και το έδαφος για να αναπτυχθεί περαιτέρω. Ο κος Καλησπεράκης, τόνισε τον κυρίαρχο ρόλο θα έχουν τα ΤΧΣ και υπογράμμισε: «Το να έχουμε διαθέσιμα οικόπεδα προς οικοδόμηση, έχει πολλαπλό ρόλο. Αν έχουμε πολεοδόμηση σε μια καλή κλίμακα μπορούμε να ρίξουμε το κόστος της γης έτσι ώστε να είναι προσιτή η οικοδομή. Στο Ρέθυμνο το κόστος γης είχε φτάσει να είναι πάνω από 55% του κόστους κατασκευής. Σε πανελλήνιο επίπεδο υπήρχε μια προβληματική νομοθεσία η οποία φαίνεται ότι αντιμετωπίστηκε , υπάρχει απ’ όλες τις πλευρές η θετική πρόθεση να προχωρήσει και έρχεται τον Ιανουάριο η χρηματοδότηση. Φαίνεται ότι προχωράει».
ΚΑΘΟΡΙΣΤΙΚΟΣ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΔΗΜΩΝ
Σημαντικός θα είναι και ο ρόλος των δήμων προκειμένου να αναλάβουν την επίβλεψη των μελετητών σε σχέση με την εκπόνηση των Τοπικών Χωρικών Σχεδίων , όπως εξήγησε ο κος Καλησπεράκης, καθώς πρόκειται για μια σύνθετη διαδικασία. Ο ίδιος αναφέρθηκε στις σημαντικές παραμέτρους και τόνισε: «Πρέπει φτιάχνοντας το ΤΧΣ να πεις πως λειτουργεί και πως θα το κάνεις. Αυτά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουν πριν και στη συνέχεια να φτιάξεις την πολεοδόμηση. Όταν είναι ήδη χτισμένα βάζει το μελετητή σε μια λογική . Σε άλλες περιοχές , πιο παρθένες, μπορεί να του δώσει τη δυνατότητα να καθορίσει τα πράγματα. Αναλόγως τη χρήση θα καθορίσεις και τους όρους κατασκευών, κάτι πολύ σημαντικό για να γίνει σωστά και να προχωρήσει στη συνέχεια η πολεοδόμηση και η δομή που χρειάζεται για να έχουμε μια περιοχή με εύρυθμη λειτουργία».
Ταυτόχρονα, όπως εξήγησε ο ίδιος «αγκάθι» για το Νομό Ρεθύμνης αποτελεί το γεγονός ότι: «η απόφαση που έχει πάρει το Υπουργείο για τα ΤΧΣ είναι ότι θα εφαρμοστούν τοπικά στους παλιούς δήμους. Δηλαδή δεν προχώρησε στο επόμενο βήμα, να θεωρήσει το δήμο Ρεθύμνου σαν ένα ενιαίο δήμο. Υπήρχαν τεχνικοί λόγοι που το έκαναν , δεν το έκαναν κατά λάθος αυτό. Γι’ αυτό το υπουργείο είπε ότι αν εμείς μπορέσουμε σαν σύστημα να το λειτουργήσουμε ενιαία, να το κάνουμε. Προς τα εκεί κατευθύνεται η προσπάθεια». Ο ίδιος πρόσθεσε: « Ένα ακόμη ζήτημα που δεν είναι τόσο απλό , γιατί έχουν προχωρήσει μελετητικά κάποια ΤΧΣ γι’ αυτό το υπουργείο δεν τα ενοποίησε. Νομίζω ότι στο Δήμο Ρεθύμνου είμαστε πιο ενιαίος δήμος και θα πρέπει και ενιαία να προχωρήσουμε τα προβλήματά μας. Είναι πολύ σημαντικό και επειδή τα ΤΧΣ αλλάζουν τις αξίες γής».
Σε ό,τι αφορά το ερώτημα αν ο Δήμος Ρεθύμνης είναι έτοιμος, να προχωρήσει την υλοποίηση, ο κος Καλησπεράκης υπογράμμισε: «Όχι δεν είναι και πρέπει να ετοιμαστεί . Ο Δήμος Ρεθύμνου ήταν στραμμένος εδώ και καιρό σε θέματα απορρόφησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων, αναπλάσεων και είχε μεγάλο όγκο. Ήταν μια σωστή στρατηγική , τώρα όμως πρέπει να ανακατευθύνει δυνάμεις προς τα εκεί».
Η ΔΙΑΝΟΙΞΗ ΔΡΟΜΩΝ «ΚΛΕΙΔΙ» ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑ
Ταυτόχρονα, στις προκλήσεις για το ΤΕΕ την επόμενη περίοδο περιλαμβάνεται και μια σειρά από ζητήματα, όπως το κυκλοφοριακό, καθώς και η προετοιμασία για τη διαχείριση μιας ενδεχόμενης φυσικής καταστροφής, όπως ήταν και η καταστροφική πυρκαγιά που σημειώθηκε στο Ρέθυμνο πολύ πρόσφατα. Στο πλαίσιο αυτό, ο κος Καλησπεράκης τόνισε πως τα θέματα που αφορούν την διαχείριση της φυσικής καταστροφής βρέθηκαν στο επίκεντρο πρόσφατης συνάντησης του ΤΕΕ στο Ρέθυμνο, αφού ήταν πολλοί και σύνθετοι οι παράγοντες που εξετάστηκαν. Μεταξύ αυτών τέθηκε και το μείζον ζήτημα της διάνοιξης δρόμων που θα συμβάλλουν στην δημιουργία διεξόδων τόσο στην καθημερινότητα, όσο και σε περιπτώσεις κινδύνου. «Ένα από τα θέματα επίσης είναι ότι πρέπει να ξαναδούμε τα σχέδια εκτάκτου ανάγκης, ένα σχέδιο διαφυγής χωρίς να δημιουργείται έμφραγμα. Σε ό,τι αφορά τους δρόμους- κάτι μακροπρόθεσμο βέβαια- η πόλη έχει τεράστιο πρόβλημα και αποδείχθηκε προχθές. Αν δηλαδή κλείσεις δύο δρόμους σε περίπτωση ανάγκης, τέλειωσε όλη η πόλη. Αν προχωρήσει το ΤΧΣ και η περιοχή της Σαρακίνας σε πολεοδόμηση και διανοιχτούν δρόμοι εκεί είναι προφανές ότι η Αποστολάκη θα βρει άλλες διεξόδους. Ταυτόχρονα, το να γίνουν οι δύο έξοδοι, το παλιό πανεπιστήμιο και η Θεοτοκοπούλου προσκρούει στο αν αυτός ο δρόμος θα έχει χρήση ΒΟΑΚ στο μέλλον, αν θα είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος. Αν μπορέσουμε να μην είναι θα πρέπει άμεσα να ανοίξουμε τις δύο αυτές εξόδους» εξήγησε ο κος Καλησπεράκης.
Παράλληλα, έργα όπως αυτό της κατασκευής του διυλιστηρίου στο Γιαννούδι καθώς και ο υβριδικός σταθμός , έχουν προχωρήσει και αναμένεται σύντομα να μπουν σε «τροχιά». Όπως τόνισε ο κος Καλησπεράκης, τα έργα αυτά θα αποτελέσουν επίσης προτεραιότητα για το ΤΕΕ ενώ τόνισε πως σε επίπεδο κατασκευής είναι και τα δύο σύνθετα και απαιτούν τεχνογνωσία για την εκπόνηση των μελετών και της κατασκευής. Τέλος, μείζονος σημασίας είναι και ο ΒΟΑΚ καθώς θα απαιτήσει παρακολούθηση ενώ στην «ατζέντα» του ΤΕΕ παραμένουν σταθερά και τα θέματα της καθημερινότητας που απασχολούν τον Νομό.