της Ελένης Μπότα
Παράταση για το τέλος του έτους πήρε η ολοκλήρωση του υποθαλάσσιου αγωγού υδροδότησης της Αίγινας, το οποίο είχε προγραμματιστεί να παραδοθεί στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Η καθυστέρηση στην παράδοση του έργου οφείλεται σύμφωνα με πληροφορίες σε κάποιες εκκρεμότητες που φαίνεται να υπάρχουν από την πλευρά του Δήμου Αίγινας προκειμένου να λειτουργήσει ο αγωγός, αλλά και στο αίτημα παράτασης που υπέβαλλε ο ανάδοχος του έργου, η τεχνική εταιρεία Χ. Κωνσταντινίδης.
Η τεχνική εταιρεία επικαλούμενη άσχημες καιρικές συνθήκες (το έργο εκτελείται σε μεγάλο βάθος και ανοιχτή θάλασσα), ζήτησε παράταση της προθεσμίας παράδοσης του αγωγού, η οποία και εγκρίθηκε προσφάτως από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Ως εκ τούτου η νέα ημερομηνία ολοκλήρωση του έργου που θα επιλύσει οριστικά το σημαντικό πρόβλημα της υδροδότησης του νησιού καθώς μέχρι και σήμερα, η κάλυψη των αναγκών των κατοίκων και των χιλιάδων επισκεπτών και τουριστών της Αίγινας γίνεται μέσω ειδικών υδροφόρων πλοίων, είναι στο τέλος Δεκεμβρίου 2021.
Το έργο που χρηματοδοτείται από την Περιφέρεια Αττικής με πόρους του ΕΣΠΑ (ΠΕΠ Αττικής 2104-2020), συνολικού προϋπολογισμού 21,5 εκατ ευρώ, θα συνδέει, μέσω Σαλαμίνας και από κεντρικό αγωγό της ΕΥΔΑΠ μέσω υποθαλάσσιου αγωγού 14,4 χιλιομέτρων σε βάθη μέχρι και 95 μέτρων, με ημερήσια παροχή νερού 21.500 κυβικά μέτρα, την Αίγινα.
Να σημειωθεί ότι οι προμελέτες για τον υποθαλλάσιο αγωγό Σαλαμίνας – Αίγινας ξεκίνησαν το 2001 από την ΕΥΔΑΠ και το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ. Δύο χρόνια μετά οι σχεδιασμοί τροποποιήθηκαν και το 2006 αποφασίστηκε να υλοποιηθεί το έργο με ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα).
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε, αλλά δεν προχώρησε και στα τέλη του 2014, με τροπολογία, το έργο μεταβιβάστηκε στην αρμοδιότητα της Περιφέρειας Αττικής.
Η προγραμματική σύμβαση με τον δήμο της Αίγινας υπογράφηκε το 2015, ωστόσο η πρώτη φάση του διαγωνισμού μπλοκαρίστηκε από δικαστικές προσφυγές μεταξύ των πέντε ομίλων που διεκδίκησαν το έργο.
Μετά την εξάντληση των ένδικων μέτρων, ανοίχτηκαν οι προσφορές και το έργο ανατέθηκε στην εταιρεία “Κωνσταντινίδης Α.Ε.” με έκπτωση 32%.
Το έργο σταμάτησε τον Απρίλιο του 2019 και για έξι μήνες καθώς στο διάστημα αυτό υπήρχε συνεχής αλληλογραφία μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών, της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττική και της ΚΕΔ Πειραιώς και Νήσων ως προς την αρμοδιότητα υπογραφής της αδειοδότησης για την παραχώρηση αιγιαλού, παραλίας και πυθμένα.
Το πρόβλημα αυτό ξεπεράστηκε και μετά την έγκριση της αδειοδότησης εστάλη έγγραφο στην ΕΥΔΑΠ για την εκτέλεση απολογιστικών εργασιών για την απομάκρυνση των δικτύων της προκειμένου να κατασκευαστούν τα δύο νέα φρεάτια της ΕΥΔΑΠ και της εργολαβίας, απαραίτητα για την εκκίνηση της πόντισης του υποθαλλάσιου αγωγού. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν τον Φεβρουάριο του 2020.
Τον Ιανουάριο του 2020 υπήρξε δολιοφθορά με την διάνοιξη 33 οπών σε τρεις σωληνογραμμές οι οποίες ήταν αγκυροβολημένες στην περιοχή Ρέστη Σαλαμίνας.
Η πανδημία αλλά και οι καιρικές συνθήκες δυσκόλεψαν κατά πολύ την αποκατάσταση των ζημιών, ενώ ο ανάδοχος υπέρβαλλε αίτημα αποζημίωσης λόγω της καθυστέρησης των εργασιών του έργου για το ποσό των 3,6 εκατ. ευρώ. Το ποσό που του αναγνωρίστηκε ήταν 1,5 εκατ ευρώ, ενώ εγκρίθηκαν επιπλέον 500.000 ευρώ ως αποζημίωση.