Οι ΣΜΑ υπό προϋποθέσεις είναι πολύ σημαντικές εγκαταστάσεις με πολλά οφέλη κυρίως οικονομικά, συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά. Για να δούμε την περίπτωση του Ρεθύμνου για να δούμε αν και ποια οφέλη θα αποκομίσουμε.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ.
1. Μια κατασκευή ΣΜΑ συμφέρει μόνο αν η απόσταση προς τον ΧΥΤΑ είναι πάνω από 50χμ απόσταση.
Η απόσταση Ρέθυμνο- ΧΥΤΑ Αμαρίου είναι μόνο 25χμ. Με άλλα λόγια δεν συμφέρει. Η μεταφορά θα είναι σημαντικά ακριβότερη με ΣΜΑ από ότι πρωτύτερα.
2. Η θέση του ΣΜΑ στα 3 μοναστήρια (εκτός της διαδρομής προς ΧΥΤΑ δηλαδή) προσθέτει χιλιόμετρα. Τα σκουπίδια του Πλατανιά, Άδελε, Μισίρια κλπ θα πηγαίνουν στα 3 μοναστήρια, θα μεταφορτώνονται και μετά θα επιστρέφουν πίσω για πάρουν τον δρόμο για ΧΥΤΑ. Αυτό το γεγονός προσθέτει κόστος και κάνει ακόμα πιο ασύμφορη την επένδυση.
Το συμπέρασμα που βγάζω είναι ότι από οικονομικής άποψης ο ΣΜΑ θα επιβαρύνει σημαντικά το κόστος μεταφοράς σκουπιδιών.
Δεν θα πείραζε αυτό όμως αν μας έλυνε κάποιο άλλο πρόβλημα, αν έχουμε οφέλη συγκοινωνιακά ή περιβαλλοντικά. Για να τα δούμε και αυτά:
ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΆ:
1. Στην περιοχή Αρκαδίου αντί 10 μικρά απορριμματοφόρα θα ανεβαίνει στο ΧΥΤΑ μία νταλίκα με ένα 12μετρο κοντέινερ. Είναι αυτός ο δρόμος για τέτοια οχήματα; Υπάρχει έστω και ένα σημείο για προσπέραση τέτοιου οχήματος σε όλη την διαδρομή ως το Αρκάδι; Μπορεί μια τέτοια νταλίκα καθημερινά να διασχίζει τα χωριά της περιοχής χωρίς να φρακάρει την κυκλοφορία;
2. Στα 3 μοναστήρια θα πηγαίνουν όλα τα απορηματοφόρα όλου του Δήμου περνώντας τον Αγιοβασιλιώτικο δρόμο ο οποίος είναι ο κεντρικός άξονας βορά – νότου με μεγάλη κυκλοφορία κυρίως το καλοκαίρι με τον τουρισμό. Επιπρόσθετα η ανηφόρα μετά τον κόμβο Σπηλίου (Σταρένιος, Μπικάκης κλπ) έχει μεγάλη κλίση και επικινδυνότητα. Τα “ζουμιά” από τα απορριμματοφόρα στο οδόστρωμα θα μετατρέψουν τον σημείο αυτό σε παγίδα.
Το συμπέρασμα εδώ είναι ότι συγκοινωνιακά ο ΣΜΑ δεν προσθέτει κανένα ιδιαίτερο όφελος στην πόλη ή στα χωριά αλλά ίσως επιβαρύνει και δημιουργεί επιπρόσθετους κινδύνους ατυχημάτων.
Ως πολίτης του Δήμου θα δεχόμουν να επιβαρυνθώ οικονομικά και να ταλαιπωρηθώ συγκοινωνιακά αν ήταν να προστατέψουμε το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής στην πόλη μας. Για να δούμε και αυτόν τον παράγοντα.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΑ:
1. Ο ΣΜΑ είναι μια υπαίθρια εγκατάσταση και όχι μια στεγασμένη και κλειστή. Μπορεί να έχει ράμπες και προστατευτικά κουβούκλια για να μην παίρνει ο αέρας τα σκουπίδια όταν ξεφορτώνονται, αλλά οι οσμές υπάρχουν, τα ζουμιά χύνονται και οι εγκαταστάσεις θα πρέπει να απολυμαίνονται καθημερινά για να μην βρωμίσουν και οι ίδιες. Η διαδικασία απολύμανσης τέτοιων εγκαταστάσεων είναι δύσκολη. Από που βγαίνει το συμπέρασμα ότι ο ΣΜΑ δεν θα βρωμάει; Ο ΣΜΑ στο Ηράκλειο πάντως μυρίζει σαν χωματερή.
2. Η χωροθέτηση ενός ΣΜΑ στην ανάγκη μπορεί να γίνει και κοντά σε σπίτια, αλλά όπου και να έγινε αυτό δημιούργησε πρακτικά προβλήματα τα οποία δεν μπόρεσαν να βρουν λύση. Στην Αθήνα δεν έχουν επιλογή. Στο Ρέθυμνο όμως μπορούμε να πάμε 2-3 χιλιόμετρα πιο πέρα και είμαστε μακριά από κατοικημένες περιοχές. Δεν υπάρχει λόγος να μεταφέρουμε όλα τα σκουπίδια του δήμου στο σύνορο ενός οικισμού και απέναντι ακριβώς από τα σπίτια.
3. Η ΑΣΕΑΡ και οι εγκαταστάσεις εμφιάλωσης λαδιού είναι κολλητά με το ΣΜΑ. Είναι δυνατό να μην επηρεαστεί η ποιότητα του ελαιολάδου από τις οσμές;
4. Οι οσμές από τα σκουπίδια (πολλές ή λίγες) με τον νοτιά που φυσά με μεγάλη ένταση στην περιοχή και την αύρα της νύκτας θα κατεβαίνουν Μασταμπά και στην παλιά πόλη το βράδυ.
5. Η περιοχή Αρκαδίου θα βοηθηθεί λίγο, καθώς η μεταφορά με τα κοντέινερ θα είναι πιο καθαρή από ότι με τα απορριμματοφόρα. Το πραγματικό όμως και πολύ μεγάλο πρόβλημα όλης της περιοχής, η μόλυνση των νερών από τις αστοχίες του ΧΥΤΑ θα παραμείνουν και ο ΣΜΑ θα είναι μόνο η στάχτη στα μάτια στους Αρκαδιανούς για να μην διεκδικήσουν αυτά που δικαιούνται. Γιατί η αλήθεια είναι ότι αν χρειαστεί να αποζημιώσουμε τους κατοίκους των χωριών του Αρκαδίου και να αποκαταστήσουμε τις ζημιές, θα ξεσπιτωθούν πολλοί.
6ο…… και σκόπιμα τελευταίο. Δίπλα στο ΣΜΑ θα λειτουργεί το νεκροταφείο. Φανταστείτε την εικόνα, την ώρα που οι συγγενείς κατεβάζουν τον άνθρωπό τους στο μνήμα, από δίπλα ένα απορριμματοφόρο ανεβασμένο στη ράμπα αδειάζει τα απορρίμματα στο κοντέινερ. Θα μου πείτε… ίσως την ίδια δουλειά κάνουν… αλλά μήπως να κρατήσουμε τα προσχήματα;
Τελικά, μπορεί κάποιος να απαντήσει στους προβληματισμούς μου και να μου βρει λόγο ύπαρξης ενός ΣΜΑ στο Ρέθυμνο; Ίσως κάτι δεν σκέφτηκα εγώ.
Αν όμως τελικά δεν υπάρχει κανένα όφελος, αλλά ζημιά από την εγκατάσταση του ΣΜΑ γιατί να τον κάνουμε;
Κλείνοντας θα επαναλάβω την πάγια θέση μου ότι η σωστά οργανωμένη ανακύκλωση είναι η λύση όλων τον προβλημάτων που μας απασχόλησαν παραπάνω.