Η πρώτη στην Ευρώπη και η δεύτερη στον κόσμο μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με καύση αμμωνίας αναμένεται να κατασκευαστεί στην Ιρλανδία, μετά από την συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ της Mitsubishi Power Europe Limited (Mitsubishi), της Centrica plc και της Bord Gais Energy.
Η μονάδα θα κατασκευαστεί στο Κορκ στα νότια της Ιρλανδίας, και βάσει σχεδιασμού θα χρησιμοποιεί αμμωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα ως βιώσιμη πηγή καυσίμου για την παραγωγή ενέργειας.
Σχολιάζοντας την ανακοίνωση, ο Javier Cavada, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, για την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και τη Αφρική της Mitsubishi Power, δήλωσε: «Αυτή η συνεργασία με την Centrica Energy και την Bord Gais Energy για την πρώτη μονάδα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην Ευρώπη με καύση αμμωνίας καταδεικνύει την δέσμευση της Mitsubishi Power να επιδιώξει λύσεις αιχμής για την απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα για την κάλυψη της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας με παράλληλη μετάβαση προς ένα πιο βιώσιμο ενεργειακό μέλλον».
Αμμωνία από υδρογόνο
Το έργο στοχεύει στη χρήση αμμωνίας χαμηλών εκπομπών άνθρακα ως βιώσιμης πηγής καυσίμου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η αμμωνία όχι μόνο διαθέτει υψηλότερη ογκομετρική πυκνότητα από το υδρογόνο, αλλά έχει ήδη υπάρχουσες αλυσίδες μεταφοράς από τη χρήση της σε άλλες βιομηχανίες, καθιστώντας την μια σταθερή μορφή αποθήκευσης ενέργειας που αποθηκεύεται και μεταφέρεται ευκολότερα από το υδρογόνο από το οποίο παράγεται. Μπορεί επίσης να είναι οικονομικά αποδοτική, καθώς οι εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας μπορούν να συντηρούν τον εξοπλισμό των υφιστάμενων σταθμών χωρίς πολλές τροποποιήσεις ή νέα τεχνολογία.
Ωστόσο, καταγράφονται και κάποιες ανησυχίες. Αρχικά η αμμωνία είναι ένα επικίνδυνο προϊόν, είναι επίσης διαβρωτικό και όταν καίγεται σε υψηλές θερμοκρασίες μπορεί να παράγει διοξείδιο του αζώτου, το οποίο συμβάλλει στην αιθαλομίχλη και την όξινη βροχή. Παράγει επίσης οξείδιο του αζώτου, ένα αέριο του θερμοκηπίου πιο ισχυρό από το διοξείδιο του άνθρακα και το μεθάνιο.
Η οικονομία του υδρογόνου
Σύμφωνα με τον Chris O’Shea, Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ομίλου της Centrica, το έργο θα μπορούσε να δείξει πώς η οικονομία του υδρογόνου μπορεί να λειτουργήσει στην πράξη.
«Σε αυτήν την περίπτωση, ελπίζουμε να είμαστε σε θέση να δείξουμε πώς θα μπορούσε να αποθηκευτεί και να μεταφερθεί το υδρογόνο ως αμμωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα, παρέχοντας καθαρότερη ενέργεια στους πελάτες», υποστήριξε.
Μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας (MOU), οι εταίροι στοχεύουν να δημιουργήσουν μια ομάδα εργασίας για να ξεκινήσουν τις αξιολογήσεις σκοπιμότητας πριν από τη συμμετοχή των τοπικών ενδιαφερόμενων μερών.
Η Centrica σκοπεύει να προμηθευτεί αμμωνία χαμηλών εκπομπών άνθρακα από όλο τον κόσμο και να χρησιμοποιήσει την τεχνογνωσία της Mitsubishi Power για να βελτιώσει την ασφάλεια εφοδιασμού και να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μέσω της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με αμμωνία.
Τι είναι η αμμωνία
Η αμμωνία, η οποία αποτελείται από άζωτο και υδρογόνο, χρησιμοποιείται συνήθως ως λίπασμα. Στις αρχές της δεκαετίας του 1910 οι επιστήμονες επινόησαν έναν τρόπο σύνθεσής της, ενώ μέχρι τότε το κύριο γεωργικό λίπασμα ήταν το γκουανό, τα περιττώματα νυχτερίδων ή πουλιών, τα οποία έπρεπε να λαμβάνονται από τροπικά νησιά και ήταν σε έλλειψη.
Η παραγωγή αμμωνίας σε βιομηχανική κλίμακα επέτρεψε στη γεωργία να ανθίσει και χωρίς αυτήν δεν θα μπορούσαμε να παράγουμε σήμερα περίπου τα μισά από τα τρόφιμα του κόσμου. Η αμμωνία χρησιμοποιείται επίσης στην κατασκευή εκρηκτικών υλών για τη βιομηχανία εξόρυξης και αποτελεί βασικό συστατικό πολλών φαρμακευτικών και καθαριστικών προϊόντων.
Σήμερα, η παραγωγή της αμμωνίας περιλαμβάνει κυρίως ορυκτά καύσιμα και είναι υπεύθυνη για το 1,8% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα. Με τη χρήση όμως ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, μπορεί να παραχθεί πράσινη αμμωνία, μειώνοντας το αποτύπωμα άνθρακα της γεωργικής παραγωγής και δημιουργώντας περιθώρια για περαιτέρω χρήσεις.
Στη ναυτιλία και την παραγωγή ενέργειας
Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιπροσώπευε σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2018. Σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (ΙΕΑ), η αμμωνία θα πρέπει να αντιπροσωπεύει το 45% της παγκόσμιας ενεργειακής ζήτησης για τη ναυτιλία το 2050, πράγμα που σημαίνει ότι αποτελεί βασικό συστατικό ενός πιο πράσινου μέλλοντος. Αλλά η πράσινη αμμωνία θα μπορούσε επίσης να χρησιμοποιηθεί σε υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με ορυκτά καύσιμα για να μειωθούν γρήγορα οι εκπομπές διοξειδίου, ή σε μονάδες που έχουν προσαρμοστεί ώστε να λειτουργούν εξ ολοκλήρου με αμμωνία.
Η αμμωνία αναδεικνύεται ως το κυρίαρχο καύσιμο στη ναυτιλία και από το 6% της κατανάλωσης ενέργειας που θα αντιπροσωπεύει το 2030 εκτιμάται πως θα φτάσει το 44% έως το 2050. Το ίδιο σενάριο προβλέπει ότι η μεθανόλη ως καύσιμο που θα αντιπροσωπεύει μόνο το 1% της ενέργειας που καταναλώνει η ναυτιλία το 2030 θα αυξάνεται σε μόλις 30% έως το 2050, παρά το γεγονός ότι τα πλοία που χρησιμοποιούν μεθανόλη λειτουργούν ήδη και έχουν πολύ μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών από εκείνο των σχεδίων που χρησιμοποιούν αμμωνία.