Από το ανενεργό δίκτυο των τρόλεϊ φαίνεται ότι ξεκινά το ξήλωμα του εξοπλισμού του μέσου, όπως προκύπτει από την απόφαση της ΟΣΥ να αναθέσει τμήμα του σχετικού έργου σε ιδιωτική εταιρεία.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, θα αποκοπούν συνολικά 60 μεταλλικοί στύλοι, εκ των οποίων οι 26 βρίσκονται στην περιοχή του Ψυχικού και συγκεκριμένα κατά μήκος της οδού Γρηγορίου Ξενοπούλου, και οι 34 στο κέντρο της Αθήνας, κατά μήκος των οδών Μάρνη και Καρόλου έως την πλατεία Καραϊσκάκη.
Οπως επισημαίνεται στη σχετική πρόσκληση, η ΟΣΥ θα καθορίσει τα ακριβή σημεία αποξήλωσης, ενώ το έργο, προϋπολογισμού 29.820 ευρώ πλέον ΦΠΑ, προβλέπεται να ολοκληρωθεί μέσα σε τρεις μήνες από την υπογραφή της σύμβασης. Η ΟΣΥ επισημαίνει πως οι εργασίες θα πρέπει να εκτελούνται με προσοχή, δεδομένου ότι στα πεζοδρόμια υπάρχουν εγκαταστάσεις και άλλων Οργανισμών, όπως της ΔΕΗ, του ΟΤΕ, του δημοτικού φωτισμού, κλπ. Για την αποφυγή κυκλοφοριακών προβλημάτων, ορίζεται ότι οι αποκοπές θα πραγματοποιούνται Σάββατα, Κυριακές ή νυχτερινές ώρες, ενώ μετά την απομάκρυνση κάθε ιστού, ο ανάδοχος θα υποχρεούται να αποκαθιστά πλήρως το πεζοδρόμιο.
Για την κατάσταση των στύλων των τρόλει έχουν υπάρξει εδώ και δεκαετίες προειδοποιήσεις εκ μέρους των εργαζομένων, ενώ έχουν σημειωθεί και πτώσεις ιστών με σοβαρότερη εκείνη που οδήγησε στον τραυματισμό ενός κοριτσιού στη Νέα Φιλαδέλφεια. Σχετικοί διαγωνισμοί, όπως είχε αποκαλύψει το «ethnos.gr» στο παρελθόν αν και είχαν προκηρυχθεί με τα έργα να ξεκινούν, δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ.
Αν και το έργο, το οποίο προκηρύχθηκε τώρα, αφορά ανενεργό δίκτυο και αποτελεί μία σχετικά μικρή εργολαβία, συγκοινωνιακές πηγές το συσχετίζουν με το ευρύτερο σχέδιο σταδιακής απόσυρσης και των εναέριων καλωδίων τρόλεϊ από το κέντρο της Αθήνας και του Πειραιά, το οποίο έχει ανακοινώσει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης. «Μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ξεκινήσει το “ξήλωμα” των καλωδίων», ανέφερε σε πρόσφατη συνέντευξή του. Όπως είπε, ο στόχος δεν είναι μόνο αισθητικός αλλά και οικονομικός, καθώς το κόστος λειτουργίας των τρόλεϊ είναι «υπερδιπλάσιο» σε σχέση με εκείνο των ηλεκτρικών λεωφορείων.
«Για κάθε χιλιόμετρο που εκτελεί ο στόλος των τρόλεϊ, οι φορολογούμενοι πληρώνουν περίπου 5,5 ευρώ, ενώ για κάθε χιλιόμετρο ηλεκτρικού λεωφορείου περίπου 2,5 ευρώ», είχε σημειώσει και από το βήμα της Βουλής στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, προσθέτοντας ότι με το ίδιο κόστος για δύο νέα τρόλεϊ μπορούν να αγοραστούν τρία ηλεκτρικά λεωφορεία.
Πάντως, ο κ. Κυρανάκης έχει αναφέρει ότι δεν θα υπάρξει άμεσα πλήρης κατάργηση του μέσου υπογραμμίζοντας πως για κάποια χρόνια – χωρίς να προσδιορίζει πόσα – θα παραμείνουν τρόλεϊ σε συγκεκριμένες γραμμές, κυρίως σε ευθείες αρτηρίες όπως η Συγγρού, η Κηφισίας και η Πειραιώς.
Αναφορικά με τους εργαζομένους, έχει διαβεβαιώσει ότι δεν τίθεται ζήτημα απώλειας θέσεων εργασίας, καθώς όλοι ανήκουν στο δυναμικό της ΟΣΥ. Ωστόσο, οι εξαγγελίες δεν έχουν εξουδετερώσει τις αντιδράσεις. Συνδικαλιστικοί φορείς εκφράζουν ανησυχία για τη μελλοντική υποβάθμιση του ρόλου των τρόλεϊ και για τον κίνδυνο αποψίλωσης υποδομών χωρίς επαρκή σχεδιασμό, ενώ κύκλοι εργαζομένων κάνουν λόγο για «βιαστική μετάβαση» χωρίς ολοκληρωμένη συγκοινωνιακή μελέτη.
Ο σχεδιασμός αυτός δεν φαίνεται να εμποδίζει ωστόσο ούτε την προμήθεια νέων τρόλεϊ. Οπως είχε επισημάνει στο πλαίσιο πρόσφατου συνεδρίου ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, τα νέα τρόλεϊ τεχνολογίας IMC, που μπορούν να κινούνται χωρίς συνεχή επαφή με τα καλώδια, έχοντας αυτονομία περίπου 15 χιλιομέτρων καθώς φορτίζουν εν κινήσει, θα αποτελούν μέρος του μείγματος των οχημάτων που θα προμηθευτεί η εταιρεία.
«Τρέχει» ο διαγωνισμός για το με mega project αποξήλωσης και καταγραφής
Υπενθυμίζεται ότι η ΟΣΥ είχε επαναπροκηρύξει (με αυξημένο αντικείμενο και προυπολογισμό από την προηγούμενη απόπειρά της) το έργο της επισκευής και αντικατάστασης φθαρμένων στύλων του εναέριου ηλεκτρικού δικτύου τρόλεϊ, του ελέγχου καταλληλότητας των υπαρχουσών υποδομών, αλλά και των στύλων του ανενεργού δικτύου, προυπολογισμού περίπου 3,5 εκ. ευρώ. Οπως αναφερόταν, ο διαγωνισμός θα ακολουθούσε συντετμημένες προθεσμίες, καθώς οι καθυστερήσεις του προηγούμενου και η επείγουσα ανάγκη συντήρησης του δικτύου καθιστούν αναγκαία την ταχεία ανάθεση του έργου.
Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται τα εξής:
- Αντικατάσταση τουλάχιστον 600 μεταλλικών στύλων, ανεξαρτήτως τύπου και διαστάσεων.
- Απομάκρυνση 700 παλαιών ή ασταθών στύλων.
- Επισκευή των βάσεων στήριξης περίπου 500 στύλων, όπου εντοπίζονται φθορές.
- Αφαίρεση 16.000 μέτρων χάλκινου αγωγού, μαζί με τον συνοδευτικό εξοπλισμό.
- Περιοδικοί έλεγχοι καταλληλότητας όλων των στύλων, ενεργών και ανενεργών, για διάστημα δύο ετών.
- Αποξήλωση 350 φουρουσιών (μεταλλικών βραχιόνων στήριξης) και βαφή ιστών συνολικής επιφάνειας 3.000 τ.μ.
Ένα σημαντικό μέρος του έργου αφορά τον εκσυγχρονισμό του συστήματος ελέγχου. Για κάθε στύλο θα πραγματοποιείται ψηφιακή αποτύπωση και τεκμηρίωση της κατάστασής του, με γεωγραφικό προσδιορισμό και πλήρη τεχνική αναφορά. Οι έλεγχοι θα επικεντρωθούν στη διάβρωση, τη στατικότητα και τη μηχανική αντοχή των ιστών.
Σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνεται προχωρημένη οξείδωση ή ρωγμές, οι στύλοι θα σημειώνονται προς άμεση αντικατάσταση ή ενίσχυση, με στόχο την πρόληψη καταρρεύσεων. Όλα τα δεδομένα θα συγκεντρώνονται σε ψηφιακή βάση, ώστε να είναι δυνατή η παρακολούθηση της συντήρησης στο μέλλον.
Να σημειωθεί πως έως και σήμερα υπάρχει ένα ανενεργό εναέριο δίκτυο μήκους 16 χιλιομέτρων, που εξακολουθεί να βρίσκεται εγκατεστημένο σε διάφορες περιοχές της Αθήνας, του Πειραιά, της Δραπετσώνας, του Κερατσινίου και του Μοσχάτου. Το συγκεκριμένο δίκτυο δεν χρησιμοποιείται εδώ και χρόνια για τη λειτουργία των τρόλεϊ, ωστόσο δεν έχει αποξηλωθεί.
Αναζητούνται υποδομές φόρτισης για τα επομενα 125 ηλεκτρικά λεωφορεία
Φιλοδοξία της ΟΣΥ είναι, πάντως, μέχρι το τέλος της χρονιάς να έχουν ενσωματωθεί στον στόλο της άλλα 125 ηλεκτρικά λεωφορεία με την εταιρεία ωστόσο να ξεκινά τώρα τη διαδικασία για τις υποδομές φόρτισης. Στην κατευθυνση αυτή προκήρυξε διεθνή ανοικτό μειοδοτικό διαγωνισμό για την προμήθεια και εγκατάσταση υποδομών φόρτισης των 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στα αμαξοστάσια Βοτανικού, Ανθούσας και Πέτρου Ράλλη. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στα 19.946.807,75 ευρώ πλέον ΦΠΑ, ενώ η διαδικασία αναφέρεται πως θα προχωρήσει με fast track μέθοδο «λόγω κατεπείγοντος».
Η επείγουσα διαδικασία, η οποία έχει ως καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών την 12η Νοεμβρίου, αιτιολογείται από το γεγονός ότι βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη ο διαγωνισμός του Υπουργείου Μεταφορών για την προμήθεια των 125 ηλεκτρικών λεωφορείων, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν μέχρι το τέλος του 2025, κάτι για το οποίο ωστόσο παράγοντες της αγοράς διατηρούν αμφιβολίες θεωρώντας πιθανότερη την παράδοσή τους εντός των πρώτων μηνών του 2026. Για να μπορέσουν τα οχήματα να ενταχθούν άμεσα στον στόλο, τα αμαξοστάσια θα πρέπει να διαθέτουν εγκατεστημένες υποδομές φόρτισης κατά την παραλαβή τους, κάτι το οποίο δεν είχε επιτευχθεί στην πρώτη προμήθεια.
Η σύμβαση αφορά την εγκατάσταση ηλεκτρικών υποδομών, δικτύων αγωγών και φορτιστών βραδείας φόρτισης ισχύος 360 KW, καθώς και εξωτερικών υποσταθμών και ηλεκτρικών πινάκων για την τροφοδοσία των λεωφορείων. Η διάρκεια υλοποίησης του έργου ορίζεται σε έξι μήνες από την παράδοση των αμαξοστασίων στον ανάδοχο.
Υπενθυμίζεται ότι ανάδοχος της νέας προμήθειας ηλεκτρικών λεωφοφείων θα είναι και πάλι η κινεζική Yutong αναλαμβάνοντας ακόμη μία μεγάλη παραγγελία για τις αστικές συγκοινωνίες στο πλαίσιο του σχετικού διαγωνισμού, ο οποίος είχε προκηρυχθεί τον περασμένο Φεβρουάριο. Κι αυτό διότι η προσφορά της δεύτερης υποψήφιας εταιρείας, Zhongtong, απορρίφθηκε, αφήνοντας τη Yutong μοναδική υποψήφια στη διαδικασία.
Σύμφωνα με απόφαση που είχε υπογράψει το περασμένο καλοκαίρι ο κ. Κυρανάκης, η προσφορά της Yutong, συνολικού ύψους 51.627.923,75 ευρώ χωρίς ΦΠΑ είχε κριθεί παραδεκτή για την προμήθεια 125 ηλεκτρικών λεωφορείων και φορτιστών βραδείας φόρτισης.
Υπενθυμίζεται ότι η ΟΣΥ ήδη λειτουργεί 4 αμαξοστάσια με υποδομές φόρτισης, ενώ το πέμπτο βρίσκεται υπό κατασκευή, ενώ στους δρόμους της πρωτεύουσας κυκλοφορούν 240 ηλεκτρικά λεωφορεία εκ των οποίων τα 100 έχουν μισθωθεί μέσω leasing.





 
						 
					    
 
                                             
                                             



 
				 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		