Σε σημαντικό ορόσημο για την επίτευξη των στόχων διείσδυσης της αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας, εξελίχθηκε το σχήμα στήριξης που «τρέχει» για την επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση αυτόνομων μπαταριών. Είναι ενδεικτικό ότι, σύμφωνα με το draft του αναθεωρημένου ΕΣΕΚ, έως το 2030 προβλέπεται πως όλες οι εφαρμογές που βασίζονται σε μπαταρίες (δηλαδή τόσο αυτόνομες μονάδες όσο και έργα behind the meter σε σταθμούς ΑΠΕ) θα αθροίζονται στα επίπεδα των 3.100 Μεγαβάτ.
Την ίδια ώρα, όπως είχε σημειώσει η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Αλεξάνδρα Σδούκου, σε πρόσφατη εκδήλωση του ΣΕΦ, εκτιμάται πως μέσω του σχήματος θα στηριχθεί οικονομικά (και επομένως θα «κλειδώσει» η υλοποίησή του) ένα χαρτοφυλάκιο standalone μπαταριών συνολικής ισχύος στα επίπεδα ακόμη και των 1.500-1.700 Μεγαβάτ. Κι αυτό χάρις στη μείωση της επενδυτικής ενίσχυσης, η οποία αναθεώρησε αισθητά προς τα πάνω το επιδοτούμενο portfolio, από τις εκτιμήσεις των 1.000 Μεγαβάτ.
Υπενθυμίζεται ότι από τους δύο πρώτους διαγωνισμούς προκρίθηκαν έργα συνολικής ισχύος περί τα 700 Μεγαβάτ. Επομένως, εκτός από τα 300 Μεγαβάτ που είναι ήδη προγραμματισμένο να δημοπρατηθούν μέσω του τρίτου διαγωνισμού, ο περιορισμός της στήριξης στο CAPEX των επενδύσεων δημιούργησε «χώρο» για την ενίσχυση ενός «έξτρα» portfolio το οποίο κινείται στα 500 – 700 Μεγαβάτ.
Όσον αφορά τη διάθεση αυτού του χαρτοφυλακίου, οι εναλλακτικές που εξετάζονται από το ΥΠΕΝ ξεκινούν κατʼ αρχάς από τον επιμερισμό του σε μπαταρίες διάρκειας 2 και 4 ωρών (MWh/MW). Με βάση την αρχική πρόβλεψη για το δημοπρατούμενο χαρτοφυλάκιο των 1.000 Μεγαβάτ, ο σχεδιασμός ήταν να προκριθούν μονάδες διάρκειας 2 ωρών συνολικής ισχύος 700 Μεγαβάτ και 300 Μεγαβάτ διάρκειας 4 ωρών (από τον τρίτο διαγωνισμό).
Αν και ακόμη δεν έχουν κλειδώσει οι αποφάσεις για τον επιμερισμό του «έξτρα» χαρτοφυλακίου, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ότι θα αυξηθεί και η δημοπρατούμενη ισχύς μπαταριών διάρκειας 4 ωρών από τα υφιστάμενα επίπεδα των 300 Μεγαβάτ. Κι αυτό γιατί όσο πιο ισορροπημένη είναι η κατανομή των μονάδων που θα δρομολογηθούν μέσω του σχήματος ενίσχυσης, τόσο μεγαλύτερα θα είναι και τα οφέλη για το ηλεκτρικό σύστημα.
Παράλληλα, το επόμενο διάστημα το ΥΠΕΝ θα αποφασίσει κατά πόσο όλη η επιπλέον δημοπρατούμενη ισχύς θα προκηρυχθεί μέσω του τρίτου διαγωνισμού που είναι ήδη προγραμματισμένος, ή αν τελικά θα υπάρξει μία επιπλέον τέταρτη δημοπρασία. Και πάλι προς ώρας δεν έχουν σταθμιστεί τα δεδομένα, τα οποία θα έδιναν προβάδισμα σε κάποια από τις δύο εναλλακτικές επιλογές.
Έτσι, για παράδειγμα, «συνήγορο» της διεξαγωγής ενός τέταρτου διαγωνισμού αποτελεί το γεγονός ότι δεν θα χρειαστεί να γίνουν περίπλοκοι οι όροι διεξαγωγής του – καθώς από την ίδια διαδικασία θα πρέπει να προκριθούν μπαταρίες διάρκειας τόσο 2 όσο και 4 ωρών. Αντεπιχείρημα ωστόσο είναι το ότι έτσι θα απομακρυνθεί έτι περαιτέρω χρονικά η δημοπράτηση του τελευταίου «κύματος» έργων, τη στιγμή που για όλες τις επιδοτούμενες μονάδες ισχύει η προθεσμία της έναρξης λειτουργίας μέχρι τον Δεκέμβριο του 2025.