Οι πιθανοί τρόποι επιτάχυνσης της έκδοσης όρων σύνδεσης για νέους σταθμούς ΑΠΕ θα βρεθεί στο επίκεντρο σημερινής σύσκεψης της ΡΑΕ με τον ΔΕΔΔΗΕ και τον ΑΔΜΗΕ, η οποία συγκαλείται με πρωτοβουλία της Αρχής. Μιλώντας στο energypress, πηγές της ΡΑΕ επισημαίνουν ότι σκοπός της σύσκεψης είναι να διερευνηθούν λύσεις για να αυξηθεί η ταχύτητα διεκπεραίωσης των αιτήσεων από τους δύο Διαχειριστές, ώστε με αυτό τον τρόπο να επισπευσθεί η αδειοδοτική διαδικασία καινούριων «πράσινων» επενδύσεων.
Όπως συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, αν και η Αρχή έχει καταλήξει σε κάποιες ιδέες προς αυτή την κατεύθυνση, βασικός στόχος είναι να τεθούν επί τάπητος από τους Διαχειριστές πιθανές αλλαγές που οι ίδιοι εκτιμούν πως θα επιτάχυναν το έργο τους. Με αυτό τον τρόπο, θα διαμορφωθεί από κοινού μία δέσμη παρεμβάσεων, ώστε να γίνει σχετική εισήγηση στο ΥΠΕΝ προς νομοθέτηση.
Με βάση τα στελέχη της Αρχής, σημαντικό είναι επίσης οι επενδυτές να έχουν όσο το δυνατόν πιο άμεση εικόνα για τις δυνατότητες σύνδεσης νέων μονάδων ΑΠΕ. Κάτι που σημαίνει πως θα πρέπει να επικαιροποιούνται και να δημοσιοποιούνται από τους δύο Διαχειριστές με μεγάλη συχνότητα τα στοιχεία τόσο για τα εκκρεμή αιτήματα, όσο και για τον διαθέσιμο ηλεκτρικό «χώρο» ανά περιοχή.
Εχέγγυα για τη δέσμευση ηλεκτρικού «χώρου»
Από την πλευρά τους, στελέχη του ΑΔΜΗΕ επισημαίνουν ότι ο ρυθμός των αιτήσεων είναι τόσο μεγάλος, που είναι πρακτικά αδύνατον να δοθεί μία στατική εικόνα του διαθέσιμου ηλεκτρικού «χώρου». Όπως σημειώνουν, πέρυσι για παράδειγμα υποβλήθηκαν αιτήματα σύνδεσης για μονάδες ΑΠΕ συνολικής ισχύος 12 Γιγαβάτ, τα οποία όπως είναι φυσικό αλλάζουν δραστικά τα δεδομένα αναφορικά με τα περιθώρια πρόσβασης στο σύστημα μεταφοράς.
Επομένως, έως ότου δημοσιευθεί ο Πίνακας των αιτημάτων του 2021, που θα γίνει μετά τον καθορισμό του πλαισίου προτεραιότητας, η δημοσιοποίηση στοιχείων για τον διαθέσιμο ηλεκτρικό «χώρο» ανά περιοχή ουσιαστικά δεν θα είχε καμία σχέση με την πραγματικότητα.
Όσον αφορά τις προτάσεις που θα μεταφέρει ο ΑΔΜΗΕ στη σημερινή σύσκεψη, τα ίδια στελέχη σημειώνουν πως η διεκπεραίωση των αιτήσεων θα επιταχυνόταν αν ο Διαχειριστής αξιολογούσε αποκλειστικά το καθαρά τεχνικό σκέλος κάθε αίτησης, δηλαδή μόνο τα τεχνικά στοιχεία που έχουν να κάνουν με την πρόσβαση του υποψήφιου σταθμού ΑΠΕ στο σύστημα μεταφοράς. Έτσι, ο ΑΔΜΗΕ θα «ανέβαζε ρυθμούς» αν απαλλασσόταν από τον έλεγχο των υπόλοιπων νομιμοποιητικών εγγράφων (όπως π.χ. για τη χρήση γης).
Σε μία τέτοια περίπτωση, όσον αφορά το μη τεχνικό σκέλος των αιτήσεων σύνδεσης, ο φάκελος προς τον ΑΔΜΗΕ θα περιοριζόταν στις αντίστοιχες υπεύθυνες δηλώσεις μηχανικών ή δικηγόρων. Κάτι που σημαίνει πως η ευθύνη ελέγχου των αντίστοιχων νομιμοποιητικών εγγράφων θα μεταφερόταν πλέον στις αρμόδιες δημόσιες υπηρεσίες.
Παράλληλα, για τον ΑΔΜΗΕ κρίνεται σκόπιμο να τεθούν κριτήρια φερεγγυότητας των επενδυτών που υποβάλλουν τις αιτήσεις σύνδεσης, ώστε να διασφαλίζεται πως έχουν πραγματικά την πρόθεση να υλοποιήσουν τα έργα. Με αυτό τον τρόπο, θα διασφαλιζόταν όχι μόνο ότι αξιολογούνται αιτήματα σύνδεσης για μονάδες ΑΠΕ που πρόκειται να υλοποιηθούν, αλλά και ότι ηλεκτρικός «χώρος» δεσμεύεται από αξιόπιστα επενδυτικά σχέδια.
Σύμφωνα με τα στελέχη του Διαχειριστή, προς αυτή την κατεύθυνση θα συνέβαλε η υποβολή της εγγυητικής επιστολής μαζί με την αίτηση, και όχι αφότου πρώτα χορηγηθούν οι οριστικοί όροι σύνδεσης. Όπως είναι γνωστό, η σχετική αλλαγή περιλαμβάνεται στις ρυθμίσεις που προωθεί το ΥΠΕΝ στο πλαίσιο του δεύτερου «κύματος» απλοποίησης της αδειοδοτικής διαδικασίας.