Η ΣΥΜΜΑΧΙΑ για ένα ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΤΕΕ κατέθεσε δύο παρεμβάσεις στη Διοικούσα Επιτροπή του Τεχνικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος αναφορικά με τη δόμηση εκτός σχεδίου καθώς και τις Υπηρεσίες Δόμησης.
Παρεμβάσεις για εκτός σχεδίου δόμηση – ΥΔΟΜ
Καταθέσαμε στην Δ.Ε. του ΤΕΕ δύο παρεμβάσεις:
1. Παρέμβαση που αφορά την ομοιόμορφη εφαρμογή διατάξεων της νομοθεσίας μετά την 176/2023 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Συγκεκριμένα, επανήλθαμε σε προηγούμενη πρότασή μας όπου ζητούσαμε να υπάρξουν οδηγίες από το υπουργείο για να υπάρχει παρόμοια αντιμετώπιση σε ολόκληρη την χώρα, πράγμα που σήμερα δεν συμβαίνει, να προστατευθούν τα μέλη του ΤΕΕ και οι πολίτες της χώρας.
Τι αναφέρεται στην προηγούμενη πρόταση:
“Το ΤΕΕ να προστατευσει τα μέλη του
Είναι σε όλους γνωστό ότι με την πρόσφατη απόφαση 176/2023 του Συμβουλίου της Επικρατείας που αφορά την εκτός σχεδιου δόμηση και την μη ρύθμιση του θέματος με νομοθετική διάταξη, έχει επέλθει μεγάλη αναστάτωση στον τεχνικό κόσμο όσον αφορά το σύννομο των ενεργειών του και τις επαπειλούμενες επιπτώσεις.
H πρόσφατη υπ’ αριθμόν 176/2023 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, αναφέρει ότι τα ακίνητα στην εκτός σχεδίου περιοχή έστω κι αν έχουν εμβαδόν άνω των 4000 τ.μ, προϋφιστάμενα της ισχύος του άρθρου 10 παρ. 1 του ν. 3212/2003, οφείλουν να έχουν πρόσοψη 25 μέτρων σε δημοτικό δρόμο. Είναι γνωστό ότι η Διοίκηση μέσω των αρμόδιων οργάνων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των υπηρεσιών δόμησης εφάρμοζε τον ν 3212/2003 , όπου σύμφωνα με το άρθρο 23., για ακίνητα που είχαν δημιουργηθεί από την ισχύ του νόμου αυτού αρκούσε να έχουν ελάχιστο εμβαδόν 4000 τ.μ, ανεξαρτήτως προσόψεως σε κοινόχρηστο δρόμο.
Το ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο τονίζει στην απόφαση του ότι οι περιορισμοί της νομοθεσίας (ελάχιστη αρτιότητα, «πρόσωπο» σε κοινόχρηστο δρόμο κ.ά.) ισχύουν από το 1985 και επομένως δεν νοείται ούτε οι πολίτες να επιδιώκουν την οικοδόμηση οικοπέδων που δεν πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις ούτε οι Πολεοδομίες να εκδίδουν οικοδομικές άδειες γι’ αυτές.
Συγκεκριμένα η απόφαση αναφέρει << Εν όψει τούτου ο επίμαχος κανόνας, πέραν του ότι έπρεπε να είναι γνωστός στις πολεοδομικές αρχές, οι οποίες οφείλουν να ακολουθούν τη νομολογία των αρμοδίων δικαστηρίων κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και ειδικώς κατά την έκδοση των οικοδομικών αδειών, ήταν προβλέψιμος και για τους επιμελείς αγοραστές και τους συναλλασσομένους εν γένει, τους οποίους οι νομικοί τους παραστάτες και τεχνικοί σύμβουλοι οφείλουν να ενημερώνουν επί του ισχύοντος πολεοδομικού καθεστώτος των ακινήτων και των εφαρμοστέων όρων και περιορισμών δομήσεως.>>
Μετά από την διαμορφωθείσα κατάσταση και με δεδομένο ότι στις ΥΔΟΜ όλης της χώρας εκκρεμεί η έκδοση διοικητικών πράξεων αναφορικά με την έκδοση οικοδομικών αδειών, προεγκρίσεων, βεβαιώσεων αρτιότητας-οικοδομησιμότητας, αλλά και αιτήματα για ανακλήσεις οικοδομικών αδειών που έχουν εκδοθεί με βάσει τις εφαρμοζόμενες διατάξεις της εκτός σχεδίου δόμησης (χωρίς απαίτηση προσώπου σε κοινόχρηστη οδό ) υποβλήθηκαν εγγράφως ερωτήματα από τις ΥΔΟΜ , για παροχή οδηγιών για την διαχείριση της όλης κατάστασης.
Το ΥΠΕΝ δια στόματος του Υπουργού κ Ταγαρα εξήγγειλε δημοσίως νομοθετική ρύθμιση, η οποία όμως απεσύρθη στην Βουλή όπως πληροφορηθήκαμε από δημοσιεύματα του Τύπου.
Το ΤΕΕ με δηλώσεις του Προέδρου του ζήτησε την άμεση νομοθετική ρύθμιση ώστε να διατηρήσουν το δικαίωμα δόμησης όλα τα ακίνητα που είχαν οικοδομησιμότητα πριν από το 2003, τουλάχιστον μέχρι την ολοκλήρωση των Τοπικών Πολεοδομικών Σχεδίων που θα ξεκαθαρίσουν οριστικά το τοπίο για την εκτός σχεδίου δόμηση.
Με δεδομένο ότι η Βουλή έκλεισε, μέχρι τον σχηματισμό νέας κυβέρνησης μετά τις εκλογές, πολλοί ιδιοκτήτες αλλά και μηχανικοί που έχουν υποβάλει φακέλους για έκδοση διοικητικών πράξεων στην εκτός σχεδιου δόμηση, ασκούν ισχυρές πιέσεις στους υπαλλήλους των ΥΔΟΜ, οι οποίοι καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στην υφιστάμενη νομοθεσία και την νομολογία , ιδιαίτερα όπως αυτή διαμορφώθηκε με την 176/2023 απόφαση ολομέλειας του Συμβουλίου Επικρατείας, και ανάμεσα σε διαφορετικές νομικές προσεγγίσεις και ερμηνείες. Αποτέλεσμα είναι ότι πολλές υπηρεσίες δόμησης σταμάτησαν να εκδίδουν οικοδομικές άδειες, άλλες όμως συνεχίζουν κανονικά την έκδοση οικοδομικών αδειών δόμησης.
Επιπροσθέτως τίθενται διάφορα επί μέρους ερωτήματα με διαφορετικές ερμηνείες και προσεγγίσεις, όσον αφορά την αντιμετώπιση των αναθεωρήσεων , των αποπερατώσεων, των περιπτώσεων προ του 85 και κατά συνέπεια τα εντος ζώνης, κλπ.
Ταυτόχρονα ορισμένοι μηχανικοί υπογράφουν δηλώσεις οικοδομησιμότητας –αρτιότητας για τις επίμαχες περιοχές εκτός σχεδιου χωρίς πρόσωπο, ενώ άλλοι μηχανικοί θεωρούν ότι δεν καλύπτονται πλέον από το διαμορφωθέν πλαίσιο.
Κατά συνέπεια το ΤΕΕ οφείλει να προστατευσει τα μέλη του και με την συνδρομή των νομικών του υπηρεσιών, να δώσει οδηγίες για την αντιμετώπιση της διαμορφωθείσας κατάστασης, ώστε όλοι να κινούνται στο ίδιο πλαίσιο νομιμότητας.
Οφείλει να ζητήσει από το ΥΠΕΝ, να προστατευσει τους υπαλλήλους των υπηρεσιών δόμησης από αφόρητες πιέσεις, από αγωγές για διαφυγόντα κέρδη και από μηνύσεις για παράβαση καθήκοντος, και στο πλαίσιο της χρηστής διοίκησης που επιβάλλει την τήρηση της ισονομίας και της ισοπολιτείας, να εκδώσει άμεσα οδηγίες προς όλες τις ΥΔΟΜ για τον τρόπο με τον οποίο θα πρέπει να λειτουργήσουν στο πλαίσιο πάντα της νομιμότητας, μέχρι την νομοθετική ρύθμιση του θέματος.”
2. Παρέμβαση που αφορά το ζήτημα της διοικητικής υποστήριξης των ΥΔΟΜ και τα προβλήματα που παρατηρούνται στην έκδοση οικοδομικών αδειών σε διάφορους δήμους.
Ακολουθεί η παρέμβαση, όπου αναφέρεται ένα παράδειγμα: Σύμφωνα με την ενημέρωση που έχουμε ο Δήμος της Αθήνας , δεν εκδίδει πλέον οικοδομικές άδειες για τους παρακάτω Δήμους: Καισαριανή, Βύρωνας και Δάφνη- Υμηττός. Αυτό οφείλεται στο γεγονός της μη λειτουργίας ΥΔΟΜ στους εν λόγω Δήμους (αλλά και σε πολλούς άλλους) με αποτέλεσμα η ΥΔΟΜ Αθηνών να αρνείται εδώ και μήνες να εκδώσει οικ. Άδειες αυτών των περιοχών, θέτοντας ως προϋπόθεση να την συνδράμουν σε προσωπικό. Αυτό για να υλοποιηθεί απαιτεί μια γραφειοκρατική διαδικασία που σέρνεται μήνες. Είναι κρίσιμο να παρέμβουμε ως Δ.Ε. για να λυθεί το πρόβλημα, για αυτό και το θέτουμε για συζήτηση στην συνεδρίαση της Δ.Ε.
Μέχρι στιγμής η Δ.Ε. αποφάσισε να τεθούν τα ζητήματα εντός της εβδομάδας στο υπουργείο και να δημιουργηθεί ειδική επιτροπή για να προτείνει συγκεκριμένες λύσεις και νομοθετικές παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της κατάστασης που προέκυψε μετά την 176/2023 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας.