Έπειτα από την “κόκκινη” κάρτα που έβγαλαν οι θεσμοί στην έκθεση μεταμνημονιακής αξιολόγησης για το θέμα της αξιοποίησης της Εγνατίας Οδού, το τελευταίο διάστημα έχουν αρχίσει να καταγράφονται σημεία προόδου καθώς όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς (Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, ΤΑΙΠΕΔ και Εγνατία Οδός ΑΕ) έχουν καταφέρει να βρουν ένα modus vivendi για να ξεκολλήσει ο διαγωνισμός
Μετά την έγκριση από τη Βουλή της πρότασης του Υπουργού Μεταφορών για νέο διευθύνοντα σύμβουλο στην Εγνατία Οδό ΑΕ στο πρόσωπο του κ. Θανάση Σχίζα και με στόχο η παραχώρηση του αυτοκινητοδρόμου για 35 χρόνια να πάψει να αποτελεί μία από τις αιτίες “παγώματος” εκταμίευσης της δόσης του 1 δισ. ευρώ, το υπουργείο Υποδομών ενέκρινε τον προϋπολογισμό της εταιρείας για το 2019. Σε αυτόν προβλέπεται ότι θα διατεθεί ποσό της τάξης των 50-60 εκατ. ευρώ για έργα συντήρησης του αυτοκινητοδρόμου, έργα που κρίνονται επιτακτικής ανάγκης.
Επιπλέον, συμφωνήθηκε ο ελάχιστος αριθμός εργαζομένων που θα παραμείνουν στην Εγνατία Οδό ΑΕ και δεν θα αξιοποιήσουν τη δυνατότητα των μετατάξεων που έδινε το ΥΠΟΜΕΔΥ, καθώς η εταιρεία έχει την αποκλειστική ευθύνη να διατηρεί τον αυτοκινητόδρομο σε εύρυθμη λειτουργία. Υπενθυμίζεται ότι το σύνολο του προσωπικού της Εγνατίας Οδού μπορούσε να μεταφερθεί σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου με προγενέστερη απόφαση του Υπουργείου.
Πρόοδος καταγράφεται και σε δύο άλλα σημεία: πρώτον, υποβλήθηκαν από την Εγνατία Οδό ΑΕ οι φάκελοι για την αδειοδότηση των 33 σηράγγων του Αυτοκινητοδρόμου στην Διοικητική Αρχή Σηράγγων, ζήτημα εξαιρετικά σημαντικό για την ασφάλεια και την νόμιμη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου. Η αρμόδια Αρχή αφού εξετάσει τους φακέλους θα απαντήσει σχετικά και τα στοιχεία αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους υποψηφίους παραχωρησιούχους στα χρηματοοικονομικά και τεχνικά μοντέλα που θα “τρέξουν” για να υποβάλλουν τις προσφορές τους.
Ακόμη, το Υπουργείο φέρεται να κοινοποίησε στο ΤΑΙΠΕΔ τα στοιχεία και τις τεχνικές προδιαγραφές για το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων, τα οποία μελλοντικά οι παραχωρησιούχοι θα αξιοποιήσουν ώστε τα δικά τους συστήματα να επιτρέπεται η σύνδεσή τους με τα διόδια των άλλων αυτοκινητοδρόμων.
Οι εκκρεμότητες
Παρά την πρόοδο, υπάρχουν, όμως, ακόμη εκκρεμότητες. Μια από τις κύριες είναι οι νέες χρεώσεις των διοδίων της Εγνατίας Οδού, καθώς η Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών (DGMove) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν έχει εγκρίνει ακόμη την προτεινόμενη από το υπουργείο Μεταφορών τιμολογιακή πολιτική.
Στο μέτωπο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, οι συζητήσεις εντείνονται μεταξύ του Υπουργείου, της DG Move και του ΤΑΙΠΕΔ, καθώς η νέα τιμολογιακή πολιτική μπορεί να εφαρμοστεί μόνο κατόπιν της έγκρισής της από την Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών.