Του Κώστα Κετσιετζή
Πριν από λίγους μήνες οι προοπτικές για τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της χώρας φαινόντουσαν ιδιαίτερα ευνοϊκές. Στα Ναυπηγεία Ελευσίνας η διαδικασία εξυγίανσης από την Onex έμπαινε σε τροχιά υλοποίησης, μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο διαπραγματεύσεων. Στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) αναμενόταν μεγάλη συμμετοχή στον διαγωνισμό πώλησης από τον ειδικό διαχειριστή. Τελικά και οι δύο περιπτώσεις δεν προχώρησαν με την ταχύτητα που πολλοί περίμεναν αλλά αντίθετα παρουσιάζονται συνεχώς προβλήματα και η πολυαναμενόμενη ανάταξη της ναυπηγικής δραστηριότητας, μάλλον θα καθυστερήσει αρκετά.
Στον Σκαραμαγκά, μετά από το ναυάγιο των δύο διαγωνισμών από την ειδική διαχείριση και από την ΕΤΑΔ προχωράμε σε… ολική επανεκκίνηση. Θεωρείται δεδομένο πως το υπουργείο Οικονομικών πρόκειται να επεκτείνει τη διάρκεια της ειδικής διαχείρισης, η οποία κανονικά λήγει τον Μάρτιο, προκειμένου ο διαγωνισμός για την πώληση των περιουσιακών στοιχείων της “Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ” να επαναπροκηρυχθεί.
Αρμόδιες πηγές αναφέρουν πως δεν υπάρχει η σκέψη στην νέα προκήρυξη να καθοριστεί ελάχιστο τίμημα. Ωστόσο στην αγορά αναμένουν τις κινήσεις της κυβέρνησης και της ειδικής διαχείρισης για την επίλυση αδυναμιών και προβλημάτων που οδήγησαν στην προσφορά των 15,1 εκατ. ευρώ από την Pyletech Shipyards και την ουσιαστική αποχώρηση της Onex από τη διεκδίκηση (σ.σ. η εταιρεία υπέβαλε μη ανταγωνιστική προσφορά 1 εκατ. ευρώ, για να κατοχυρώσει έννομο συμφέρον).
Εξάλλου αγονος κηρύχθηκε και ο διαγωνισμός της ΕΤΑΔ για το ακίνητο που κατέχει μέσα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ο οποίος είχε τιμή εκκίνησης τα 55 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή ήταν πλήρως αναμενόμενη, καθώς όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, πολύ δύσκολα θα διεκδικήσει κάποιος το συγκεκριμένο ακίνητο, αν δεν έχει εξασφαλίσει το “στρατιωτικό κομμάτ” των Ναυπηγείων.
Πάντως, η Pyletech μέλος του ομίλου North Star του εφοπλιστή Θ. Πριόβολου έχει ανακοινώσει ότι το ενδιαφέρον της και για τα δύο οικόπεδα παραμένει. “Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις και αναμένουμε τις επόμενες αποφάσεις της ΕΝΑΕ και της ΕΤΑΔ, ώστε να επαναπροκηρυχθούν άμεσα οι διαγωνισμοί, σε ρεαλιστική πια βάση και χωρίς επιβλαβείς για τη χώρα και την οικονομία καθυστερήσεις”, ανέφερε ανακοίνωση της εταιρείας στη οποία επαναλαμβάνονται οι προθέσεις για επένδυση που “θα ξεπεράσει τα 700 εκατ. ευρώ και θα δημιουργήσει περισσότερες από 1.600 άμεσες και 6.000 έμμεσες θέσεις εργασίας”.
Στο μεταξύ, σε νομικές ενέργειες που υποστηρίζουν την διεκδίκηση της “Προβλήτας 4” των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά προχώρησε ο Δήμος Χαϊδαρίου, ο οποίος διεκδικεί να του αποδοθεί η Προβλήτα 4 στην Ακτή Σκαραμαγκά και να μην παραχωρηθεί η χρήση της στον μελλοντικό αγοραστή των Ναυπηγείων.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Δήμος Χαϊδαρίου απηύθυνε εξώδικη δήλωση προς την ΕΤΑΔ κατά τη διενέργεια του πρόσφατου πλειοδοτικού διαγωνισμού για την πώληση τμήματος της έκτασης των Ναυπηγείων. Στο εξώδικό του ο Δήμος καλεί την ΕΤΑΔ να απέχει από οποιαδήποτε ενέργεια αφορά και περιλαμβάνει την έκταση της προβλήτας 4 των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, άλλως δηλώνει ότι θα καταφύγει ενώπιον κάθε αρμόδιου Δικαστηρίου και Αρχής
Ακόμη εντοπίζει προβλήματα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς και στον διαγωνισμό που αφορούσε το υπόλοιπο κομμάτι της έκτασης των Ναυπηγείων, καθώς με προηγούμενη εξώδικη δήλωση είχε επισημάνει ότι στα προς πώληση από τον Ειδικό Διαχειριστή ακίνητα περιλαμβάνονταν και οικόπεδα τα οποία, σύμφωνα με το ΚΑΕΚ τους, δεν ανήκουν στον Ειδικό Διαχειριστή δηλαδή στα ΕΝΑΕ αλλά στον Δήμο.
Στο μέτωπο των Ναυπηγείων Ελευσίνας, φαίνεται κάποια πρόοδος αν και με μικρές καθυστερήσεις. Η ΕΥ ολοκλήρωσε την έκθεση εξυγίανσης, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες τοποθετεί τα χρέη της εταιρείας στα περίπου 400 εκατ. ευρώ. Εκτιμάται ότι για την εξυγίανση θα χρειαστεί η ανάληψη χρεών περίπου 350 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων οφείλονται στο Πολεμικό Ναυτικό.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες τα χρέη προς ασφαλιστικά Ταμεία διαμορφώνονται στα περίπου 60 εκατ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο στα περίπου 20 εκατ. ευρώ), στις τράπεζες στα περίπου 80 εκατ. ευρώ και στους εργαζομένους περίπου 35 εκατ. ευρώ.
Όμως τόσο η τωρινή διοίκηση των Ναυπηγείων, που έχει την στήριξη της Onex αλλά και οι εργαζόμενοι της εταιρείας καταγγέλλουν ότι η μέτοχο εταιρεία AXIS επιχειρεί να σταματήσει την προσπάθεια εξυγίανσης.
Τα παραπάνω έγιναν γνωστά από επιστολή που έστειλε στον πρωθυπουργό και στα μέλη της κυβέρνησης ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Ιωάννης Στεφάνου ζητώντας την παρέμβασή του.
Ο κ. Στεφάνου ζητά από τον πρωθυπουργό να κινητοποιήσει τις αρμόδιες αρχές προκειμένου να σταματήσει “επιτέλους πατέρα και υιό Ταβουλάρη που τώρα κρύβονται τάχα μου πίσω από μια εταιρεία του Λουξεμβούργου και “πετούν” λάσπη, ψέματα και συκοφαντίες στον ανεμιστήρα προς πάσα κατεύθυνση”.
“Πρόσφατα, και ενώ είμαστε στη διαδικασία οργάνωσης της υποβολής φακέλου για την εξυγίανση και διάσωση του Ναυπηγείου μας από την ΟΝΕΧ, η οικογένεια προσπαθεί για άλλη μια φορά να βάλει εμπόδια και να ρίχνει λάσπη και συκοφαντία προς πάσα κατεύθυνση, ειδικά προς την εταιρία και τον άνθρωπο που μας έχει ήδη σώσει από τα τεράστια χρέη του Νεωρίου, επενδύοντας και πληρώνοντας δεκάδες εκατομμύρια σε αυτό, τον Πάνο Ξενοκώστα και την ΟΝΕΧ”, αναφέρει στην επιστολή του. Επιστολή με αντίστοιχο περιεχόμενο έστειλαν και οι εργαζόμενοι.