Της Ελένης Μπότα
Ιδιαίτερα σημαντικός αποδεικνύεται και το 2021 ο τομέας των παραχωρήσεων για τους κατασκευαστικούς Ομίλους, καθώς ήταν αυτός που τους απέφερε σημαντικά έσοδα.
Την στιγμή που η κατασκευαστική δραστηριότητα για το 2021 αποδείχτηκε μία ακόμη δύσκολη χρονιά λόγω της πανδημίας, της αύξησης των τιμών των οικοδομικών υλικών αλλά και της υστέρησης δημοπράτησης νέων έργων, ο τομέας των παραχωρήσεων αποδεικνύεται προσοδοφόρος.
Για το λόγο αυτό όπως υποστηρίζουν ορισμένα κορυφαία στελέχη του κλάδου στο capital, από όλες τις μορφές δημοπράτησης έργων (δημόσια, ΣΔΙΤ και Πρότυπες Προτάσεις), ο τομέας των Παραχωρήσεων είναι ο μόνος που μπορεί να διασφαλίζει έσοδα για τις κατασκευαστικές εταιρείες (χωρίς να περιμένει πληρωμές από το Δημόσιο), ενώ και τα οφέλη για τους χρήστες είναι σημαντικά, καθώς χρησιμοποιούν τις αξιόπιστες υπηρεσίες και παροχές που παρέχει ένα τέτοιο έργο.
Μάλιστα όπως αναφέρουν ακόμη και στην περίπτωση των ΣΔΙΤ η εξόφληση γίνεται με την μέθοδο των πληρωμών διαθεσιμότητας, ως εκ τούτου και εκεί υπάρχουν καθυστερήσεις καθώς εμπλέκεται το Δημόσιο, σε αντίθεση με τις παραχωρήσεις, που όταν ολοκληρώνεται ένα έργο, ξεκινά άμεσα η λειτουργία η διαχείριση και η εκμετάλλευση του.
Για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ οι υφιστάμενες παραχωρήσεις (ο Όμιλος κατέχει το 100% στις Παραχωρήσεις των Αυτοκινητοδρόμων ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ και ΟΔΟΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ, το 17% της εταιρείας Παραχώρησης Αυτοκινητοδρόμου ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ, καθώς και το 32,46% της εταιρείας Παραχώρησης του Αεροδρομίου Καστελίου ΔΙΕΘΝΗΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΑΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ), έφεραν τζίρο 173 εκατ. ευρώ, έναντι 151,3 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020, σημειώνοντας αύξηση κατά 14,3%. ενώ λειτουργική κερδοφορία (προσαρμοσμένα EBITDA)1 διαμορφώθηκε στα 101,8 εκατ. ευρώ, έναντι 105,5 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2020.
Σημαντικό ατού και για τον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ αποδεινύεται ο τομέα των παραχωρήσεων.
Με τη σταδιακή άρση των απαγορευτικών μέτρων κυκλοφορίας από την Ελληνική Κυβέρνηση για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας COVID-19, η κυκλοφορία στην Αττική Οδό ήταν αυξημένη κατά 16,83%, την περίοδο Ιανουαρίου – Δεκεμβρίου 2021 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2020.
Ανοδική τάση σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020, κατεγράφη επίσης και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.
Κατά τη χρήση του 2021 τα έσοδα του κλάδου των Παραχωρήσεων για τον Όμιλο διαμορφώθηκαν σε 233,3 εκατ. έναντι 202,4 εκατ. το 2020, παρουσιάζοντας αύξηση 15,3% ή 30,9 εκατ.
Η εν λόγω αύξηση στα έσοδα οφείλεται, κυρίως, στην αύξηση της κυκλοφορίας στην Αττική Οδό λόγω της σταδιακής άρσης των απαγορευτικών μέτρων της Κυβέρνησης που είχαν ληφθεί για τον περιορισμό της εξάπλωσης της πανδημίας COVID-19.
Το EBITDA του κλάδου των Παραχωρήσεων κατά τη χρήση του 2021 διαμορφώθηκε σε 142,8 εκατ. έναντι 124,1 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 15,1% ή 18,7 εκατ., επηρεαζόμενο από την προαναφερόμενη αύξηση της κυκλοφορίας λόγω της άρσης των περιορισμών στην κυκλοφορία. Το περιθώριο EBITDA διαμορφώθηκε σε 61,2% για τη χρήση του 2021 το ίδιο με τη χρήση του 2020.
Αντίστοιχα, τα αποτελέσματα εκμετάλλευσης διαμορφώθηκαν σε 73,9 εκατ. έναντι 56,6 εκατ. αυξημένα κατά 30,7% σε σχέση με το 2020. Τα κέρδη προ φόρων ήταν 40,9 εκατ. έναντι 31,0 εκατ. και τα αποτελέσματα μετά τους φόρους διαμορφώθηκαν σε 27,9 εκατ. έναντι 18,1 εκατ., αύξηση 32,1% και 54,3% αντίστοιχα, σε σχέση με το 2020.