Του Δημήτρη Δελεβέγκου
Στη φάση της αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών οδηγείται ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό, ύστερα από την απόσυρση της προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας και από την κοινοπραξία Άβαξ, Ghella και Alstom. Έχει προηγηθεί η απόσυρση της αντίστοιχης προσφυγής που είχε καταθέσει στο ανώτατο δικαστήριο το σχήμα των εταιρειών Άκτωρ, Ansaldo και Hitachi.
Την περασμένη άνοιξη τόσο η κοινοπραξία υπό την Άκτωρ όσο και το έτερο σχήμα υπό την Άβαξ είχαν προσφύγει στο ΣτΕ, καταθέτοντας αίτηση ασφαλιστικών μέτρων, ζητώντας η μία τον αποκλεισμό της άλλης από τον διαγωνισμό. Η απόφαση που είχε εκδώσει, τότε, το ΣτΕ θα μπορούσε να οδηγήσει στην αναστολή του εν εξελίξει διαγωνισμού ωσότου να εκδικαστούν οι κύριες προσφυγές των δύο υποψήφιων σχημάτων.
Σε αυτήν όμως, την περίπτωση εκτιμάται ότι θα χανόταν τουλάχιστον ένας χρόνος μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο να εκδώσει την απόφασή του. Και με το σκεπτικό ότι το ΣτΕ, αποδεχόμενο τα ασφαλιστικά μέτρα, αποδέχεται επί της ουσίας πως αμφότεροι οι συμμετέχοντες πρέπει αυτόματα να αποκλειστούν, υπήρχε κίνδυνος αποκλεισμού και των δύο διεκδικητών. Σε συνέχεια των εξελίξεων αυτών, η Αττικό Μετρό αναπροσάρμοσε, βάσει των υποδείξεων του διατακτικού του ΣτΕ, το πρακτικό της για τις τεχνικές προσφορές, ανοίγοντας το δρόμο για την απόσυρση των προσφυγών.
Με τα δεδομένα αυτά και ύστερα από τις έμμεσες συστάσεις του υπουργού Υποδομών Κ.Καραμανλή προς την κατασκευαστική αγορά για αυτοσυγκράτηση όσον αφορά τις προσφυγές, η αγορά… αυτορρυθμίστηκε. Και οι δύο διεκδικητές του έργου ύψους 1,8 δισ. ευρώ απέσυραν τις προσφυγές τους. Αυτό σημαίνει ότι η πρώτη φάση του διαγωνισμού είναι σε θέση να περάσει στο στάδιο της αποσφράγισης των οικονομικών προσφορών, όπου, βέβαια, αφότου ολοκληρωθεί η τεχνική αξιολόγηση των προσφορών, δεν αποκλείεται να κατατεθούν προσφυγές.
Κατ’ επέκταση, η εξέλιξη αυτή αναμένεται να οδηγήσει στην συμβασιοποίηση του έργου των πρόδρομων εργασιών της πρώτης φάσης της γραμμής 4, όπου προσωρινός ανάδοχος είναι η ΕΡΕΤΒΟ.
Το τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή είναι μήκους 12,8 χλμ. και περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή). Αν και διαθέτει συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης τα οκτώ χρόνια, εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν περισσότερα από 10 χρόνια για την αποπεράτωση της πρώτης φάσης του έργου.