Σημαντική παρουσία έχουν εδώ και πολλά χρόνια οι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι στα μεγάλα έργα των Βαλκανίων συμμετέχοντας στους διαγωνισμούς διεκδίκησης τους είτε αυτόνομα είτε μέσω συμπράξεων.
Οι ελληνικές εταιρείες συμμετέχουν, ή έχουν ολοκληρώσει στο παρελθόν εμβληματικά έργα σχεδόν σε όλες τις μεγάλες αγορές των Βαλκανίων όπως είναι η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Σερβία, κυριαρχώντας στη δημιουργία κρίσιμων υποδομών όπως εθνικές οδοί, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια, έργα ΑΠΕ και άλλα ενεργειακά.
Η παρουσία τους δε, στη Ρουμανία, είναι ιδιαίτερα έντονη, μία χώρα που καταγράφει έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης στην ΕΕ, ο οποίος ενισχύεται από τα έργα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης (RRF). Παράλληλα, η γεωγραφική της θέση, ανάμεσα στην Κεντρική Ευρώπη, τα Βαλκάνια και τη Μαύρη Θάλασσα, ενισχύει τον περιφερειακό της ρόλο, ενώ την καθιστά κομβικό παίκτη και για τη μελλοντική ανοικοδόμηση της Ουκρανίας, όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Να θυμίσουμε, πως η Ελλάδα αναμένεται να είναι από τις κύριες χώρες που θα συμβάλλουν στην προσπάθεια ανοικοδόμησης της Ουκρανίας, που βάσει του ευρωπαϊκού σχεδιασμού υπολογίζεται να ξεπερνάει τα 3 τρις δολάρια.
Έτσι όλοι οι μεγάλοι «παίκτες» των κατασκευών στην Ελλάδα που ήδη έχουν καθιερωθεί στα Βαλκάνια θα έχουν πλεονέκτημα για τη διεκδίκηση τεράστιων έργων στην γειτονική (των Βαλκανίων), Ουκρανία όποτε αυτό καταστεί εφικτό.
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
Μεγάλη εμπειρία σε κατασκευαστικά και ενεργειακά έργα, μέσω ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων έχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στα Βαλκάνια.
Ένα από αυτά είναι η κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου «Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη.
Έχει προϋπολογισμό 262 εκατ. ευρώ, πενταετή διάρκεια κατασκευής και πραγματοποιείται σε κοινοπραξία με τη VInci
Πολύ σημαντικά για την εταιρεία είναι και τα έργα υποδομών που έχει αναλάβει για την σιδηροδρομική γραμμή του τμήματος Petarch – Dragoman και Voluiak – Dragoman στη Βουλγαρία. Πρόκειται για σύμβαση που έχει υπογράψει με την Κρατική Εταιρεία Σιδηροδρομικής Υποδομής της Βουλγαρίας (ΝRIC).
Περιλαμβάνει 20,9 χλμ σιδηροδρομικής υποδομής και την κατασκευή 4 σταθμών πλήρους ηλεκτροκίνησης, καθώς και την μελέτη/κατασκευή 33 χλμ σηματοδότησης και τηλεπικοινωνιών. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 48 μήνες, ενώ ο προϋπολογισμός του ανέρχεται σε 154,7 εκατ. ευρώ.
Στη Βουλγαρία η εταιρεία έχει ένα πολύ πετυχημένο ιστορικό παραδοτέων έργων όπως αυτό της ανακατασκευής και ηλεκτροδότησης τμήματος της σιδηροδρομικής γραμμής DIMITROVGRAD – SVILENGRAD όπως και τη μελέτη και κατασκευή σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροκίνησης, μεταξύ των σταθμών Dimitrovgrad – Harmanli, συνολικού μήκους 36 χλμ περίπου.
Στη Σερβία η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει συμμετάσχει στην κατασκευή σηράγγων PROGON και PRZONJA PADINA στον αυτοκινητόδρομο Ε80 στη Σερβία, ένα έργο που αφορούσε στο τμήμα DIMITROVGRAD συνολικού μήκους 3,2 χλμ.
Σε ότι αφορά τη Ρουμανία ο όμιλος είχε συμβολή στην κατασκευή τμήματος και ενσωμάτωσης στο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο της +γραμμής Βουκουρέστι – Κοστάντζα στη Ρουμανία.
ΑΚΤΩΡ
Ο Όμιλος AKTOR δραστηριοποιείται στη Ρουμανία εδώ και 20 χρόνια, κατασκευάζοντας μεγάλα οδικά, σιδηροδρομικά και ενεργειακά έργα. «Όραμά μας είναι να συνδυάζουμε την αριστεία και τη συσσωρευμένη τεχνογνωσία των Ελλήνων μηχανικών με την ουσιαστική συνεργασία με τις τοπικές κοινωνίες, δημιουργώντας έργα που θα τις στηρίζουν για πολλές γενιές» έχει τονίσει στο παρελθόν ο κ. Εξάρχου.
Ο όμιλος έχει παρουσία στη Ρουμανική αγορά με πλήθος ολοκληρωμένων έργων στο χαρτοφυλάκιό του, όπως ο σιδηροδρομικός σταθμός στην Timisoara, ο σιδηροδρομικός σταθμός Βουκουρεστίου ή ο εκσυγχρονισμός του συστήματος παρακολούθησης CED του σιδηροδρομικού σταθμού.
Ταυτόχρονα συμμετέχει στην περιμετρική οδό Βουκουρεστίου, την κατασκευή περιμετρικής οδού Centura A0 προϋπολογισμού €298,3 εκατ. αλλά και στη σιδηροδρομική γραμμή Gurasada – Ilteu, προϋπολογισμού €159,6 εκατ.
Άλλα σημαντικά έργα που εκτελεί ο Όμιλος AKTOR είναι τα LOT 5 και 1 του έργου αποκατάστασης και συντήρησης της σιδηροδρομικής γραμμής Βουκουρέστι – Craiova – Timisoara – Cluj – Brasov – Iasi – Galati – Constata, προϋπολογισμού €93,9 εκατ. και €92,5 εκατ., αντίστοιχα, αλλά και η κατασκευή αιολικού πάρκου ισχύος 293 MW για λογαριασμό της AER SOLEIR GREEK WIND HOLDING Ltd (€75,5 εκατ.).
Το 2024, ο κύκλος εργασιών του Ομίλου AKTOR στη Ρουμανία ανήλθε σε 233 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το 20% της κατασκευαστικής δραστηριότητας του Ομίλου. Με αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία προετοιμάζεται για το επόμενο βήμα: Τη διεκδίκηση έργων ύψους 3,7 δισ. ευρώ, μέσα από νέους διαγωνισμούς που θα προκηρυχθούν και αφορούν καίριες υποδομές, αλλά και τη διερεύνηση ευκαιριών σε τομείς όπως οι Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες και το Real Estate. «Μέχρι το 2030, θέλουμε η παρουσία μας στη Ρουμανία να έχει παγιωθεί, όχι ως απλού αναδόχου έργων, αλλά ως στρατηγικού εταίρου της χώρας στην πορεία της προς την βιώσιμη ανάπτυξη», έχει αναφέρει ο κ. Εξάρχου.
ΑΒΑΞ
Στην αγορά της Ρουμανίας δραστηριοποιείται και η ΑΒΑΞ κυρίως στην κατασκευή ενεργειακών έργων. Πιο συγκεκριμένα ο κατασκευαστικός όμιλος έχει αναλάβει την κατασκευή του Mintia Combined Cycle Power Plant ενός σταθμού παραγωγής ενέργειας συνολικού προϋπολογισμού 637,5 εκ. ευρώ.
Είναι μέχρι στιγμής ένα από τα μεγαλύτερα ενεργειακά project που έχει αναλάβει στο εξωτερικό ελληνική εταιρεία καθώς ο σταθμός είναι συνολικής ισχύος 1.750MW. Οι εργασίες έχουν ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2023 με τη μονάδα να βρίσκεται στο Deva της Ρουμανίας.
Υπενθυμίζεται ότι το 2019 η ΑΒΑΞ είχε αναλάβει ένα επίσης διεθνούς εμβέλειας έργο στα Βαλκάνια που αφορούσε στην κατασκευή Αγωγού Διασύνδεσης Φυσικού Αερίου Ελλάδας – Βουλγαρίας (IGB) με κόστος κατασκευής τα 145.000.000 ευρώ.
Το μήκος του είναι 182 χλμ, έχει διάμετρο 32 ίντσες και η ετήσια δυναμικότητά του θα ανέρχεται σε 5 bcm. Πρόκειται για ένα πολυσύνθετο έργο υψηλής σημασίας, καθώς ο αγωγός IGB θα συνδέσει τον υφιστάμενο εθνικό αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου στην Κομοτηνή και το ελληνικό τμήμα του αγωγού Trans Adriatic (TAP) με τον υπάρχοντα αγωγό μεταφοράς και διανομής φυσικού αερίου κοντά στη Βουλγαρική πόλη της Stara Zagora.
Αντίστοιχα στο παρελθόν έχει αναλάβει σημαντικά έργα στην περιοχή όπως η Αναβάθμιση και επέκταση του Κέντρου Επεξεργασίας Λυμάτων στο Βουκουρέστι κόστους 99.120.000 με περίοδο παραχώρησης 2006-2011.




