Χρειάστηκε να περάσει σχεδόν ένας χρόνος για να εγκρίνει η ΡΑΕ το από τον περσινό Οκτώβριο υποβληθέν δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ για την περίοδο 2017-2026.
Το βασικό εμπόδιο ήταν ο διασυνδετήριος αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου ανάμεσα στη Θεσσαλονίκη και τα Σκόπια. Η υποβολή αντίστοιχης αίτησης από εταιρία συμφερόντων του Ρώσου μεγιστάνα Λεονίντ Λεμπέντεφ, για εκτέλεση του ίδιου έργου αλλά ως ΑΣΦΑ μπλόκαρε τις διαδικασίες της ΡΑΕ, η οποία έπρεπε να εξετάσει με πολύ προσοχή τα δύο έργα και να εκδώσει απόφαση. Ο αγωγός ύψους 48,7 εκατ. ευρώ που πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ προκρίθηκε αλλά όπως εξήγησε πρόσφατα το μέλος της ΡΑΕ Νεκταρία Καρακατσάνη, στην περίπτωση του αγωγού με τα Σκόπια (Νέα Μεσημβρία – Ειδομένη / Γευγελή), η ΡΑΕ ενέκρινε την υλοποίηση του έργου, εφόσον ο ΔΕΣΦΑ διεξάγει δεσμευτική διαδικασία κατανομής δυναμικότητας (market test), από την οποία να αποδεικνύεται επαρκές ενδιαφέρον από τους χρήστες.
Το «Small Scale LNG» στη Ρεβυθούσα
Άλλο ένα σημαντικό έργο του ΔΕΣΦΑ ύψους 30 εκ. ευρώ που ενέκρινε η ΡΑΕ είναι η κατασκευή της νέας προβλήτας Small Scale LNG στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας.
Η νέα προβλήτα που προβλέπεται να κατασκευαστεί στο βόρειο ανατολικό τμήμα της Ρεβυθούσας θα εξυπηρετήσει την λειτουργία της φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους χωρητικότητας 1.000 m3 ως 20.000 m3 .
Τα μικρότερα από αυτά θα ανεφοδιάζουν πλοία, είτε της ακτοπλοΐας είτε της ποντοπόρου ναυτιλίας, στο λιμάνι του Πειραιά ενώ τα μεγαλύτερα θα τροφοδοτούν δορυφορικούς σταθμούς αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας ή του εξωτερικού. Η νέα προβλήτα θα προβλέπει τη δυνατότητα πρόσδεσης και ταυτόχρονου ανεφοδιασμού δυο πλοίων. Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται και η προσθήκη μικρού βραχίονα φόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) και του απαραίτητου εξοπλισμού πρόσδεσης στην ήδη υπάρχουσα προβλήτα προκειμένου να είναι δυνατή η φόρτωση μικρών πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ και από αυτήν.
Σύμφωνα με την κ. Καρακατσάνη η ΡΑΕ αναγνώρισε την συμβολή του έργου αυτού στην ανάπτυξη της αγοράς του ναυτιλιακού LNG, και αναμένει την υποβολή ενός ολοκληρωμένου σχεδιασμού, που να τεκμηριώνει τη βιωσιμότητα της υποδομής. Με βάση τον νέο Ευρωπαϊκό Κανονισμό Τιμολόγησης TAR, μία τέτοια επένδυση εντάσσεται πλέον στις μη ρυθμιζόμενες δραστηριότητες και το κόστος της πρέπει να ανακτηθεί από τους χρήστες εκείνους στους όποιους θα προσφερθεί η συγκεκριμένη υπηρεσία. Έτσι, στη συγκεκριμένη περίπτωση, η ΡΑΕ ενέκρινε την ένταξη του έργου στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης χωρίς την παράλληλη ένταξη στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση.
Ο Σταθμός Συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων
Το τρίτο μεγάλο έργο του ΔΕΣΦΑ ύψους 49 εκατ. ευρώ που ενέκρινε η ΡΑΕ είναι η κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά Φαρσάλων για την ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου ενόψει της διασύνδεσης του TAP και της υποδοχής επιπλέον ποσοτήτων φυσικού αερίου.
Το έργο κρίνεται απαραίτητο βάσει των μελετών υδραυλικής προσομοίωσης του ΕΣΦΑ που έχει εκπονήσει ο ΔΕΣΦΑ και δεδομένης της αναμενόμενης αύξησης των μεταφερόμενων ποσοτήτων φυσικού αερίου από το βορρά προς νότο με την έναρξη λειτουργίας του αγωγού TAP και την διασύνδεση του με το ΕΣΜΦΑ στην Νέα Μεσήμβρια.
Για την υλοποίηση του, θεωρήθηκε ότι οι υφιστάμενες τεχνικές δυναμικότητες στα βόρεια σημεία εισόδου (Σιδηρόκαστρο και Κήποι) παραμένουν ως έχουν σήμερα. Για να διασφαλιστεί η υδραυλική επάρκεια του δικτύου υφίσταται ανάγκη σταδιακής ενίσχυσης του συστήματος μεταφοράς μέσω της εγκατάστασης σταθμού συμπίεσης στο νότιο και πλέον φορτισμένο τμήμα αυτού. Τα χαρακτηριστικά της μονάδας συμπίεσης εκτιμήθηκαν προκαταρτικά σε 10 MW με τις κατάλληλες αναμονές ώστε να εγκατασταθεί μελλοντικά και 3η μονάδα εφόσον δικαιολογείται από τις εκτιμήσεις ζήτησης. Το ακριβές μέγεθος της μονάδας θα προκύψει κατά το στάδιο του βασικού σχεδιασμού.
Στο δεκαετές πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ έχουν επίσης συμπεριληφθεί Επιπλέον, έχουν συμπεριληφθεί έργα εκσυγχρονισμού του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου όπως και η αγορά νέου κτιρίου συνολικού ύψους 18 εκατ. ευρώ.Από τα έργα του εκσυγχρονισμού ξεχωρίζουν η κατασκευή δύο μετρητικών σταθμών του ΔΕΣΦΑ στον Σταθμό Ανεφοδιασμού Λεωφορείων Φυσικού Αερίου στην Ανθούσα (450.000 ευρώ) και στα Άνω Λιόσια (680.000 ευρώ).