Ως έχει ήδη καταστεί γνωστό, η ΡΑΕ δια των Αποφάσεων 935/2022 και 937/2022, εκδοθεισών επί νομικά στοιχειοθετημένων εκτενών Καταγγελιών σειράς υποψηφίων επενδυτών στον χώρο των φωτοβολταϊκών, οι οποίοι προσέφυγαν για την παροχή εξειδικευμένης νομικής αρωγής και καθοδήγησης επί του θέματος στη δικηγορική μας εταιρεία, εντέλλει στον ΔΕΔΔΗΕ να μην προχωρήσει στη χορήγηση όρων σύνδεσης στους «επιτυχόντες» της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για φωτοβολταϊκά στις κορεσμένες περιοχές της της Κρήτης που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβριο μέχρι την πλήρη διερεύνηση της υπόθεσης.
Η Αρχή συγκεκριμένα επισημαίνει ότι «αποφασίζει την αναστολή εξέτασης της διαδικασίας ελέγχου πληρότητας που καθορίζεται βάσει των διατάξεων των παραγράφων 1 έως 4 του άρθρου 4 της υπ’ αριθμ. 17 ΥΠΕΝ/ΔΑΠΕΕΚ/81744/3673 Απόφασης Υπουργού Ενέργειας (ΦΕΚ 4221/Β/10.08.2022) μέχρι την οριστική έκδοση Απόφασης από την Αρχή επί της παρούσας καταγγελίας. ”
Τα πραγματολογικώς στοιχειοθετούμενα παράπονα υποψήφιων επενδυτών είναι πολλά (το αυτό ισχύει και για την αντίστοιχη διαδικασία που έλαβε χώρα στην Πελοπόννησο) και αφορούν πλείστες παραμέτρους και δομικές τεχνικές δυσλειτουργίες της διαδικασίας, η οποία, από τη στιγμή που υιοθετείται και δομείται δια της θέσης ενός πλαισίου και συγκεκριμένων όρων, οφείλει να διεξάγεται με τεχνική αρτιότητα και να διασφαλίζει την ισότητα όλων των συμμετεχόντων δια της ενιαίας τήρησης των τεθέντων κανόνων. Αν λ.χ. οι συμμετέχοντες καλούνται να υπογράψουν, ως εν προκειμένω συνέβη, ΥΔ ότι δεν θα προβούν σε χρήση «ρομπότ» για την υποβολή των αιτήσεών τους, οφείλει να διασφαλίζεται ότι αυτό τηρείται ενιαία και από όλους, άλλως η διαδικασία καθίσταται νομικώς διάτρητη και ακυρωτέα.
Σημειωτέον ότι, εκτός από τους νομικούς ενδοιασμούς σε σχέση με το πώς λειτούργησαν οι νομικά μετέωρες διαδικασίες, η ίδια η φύση της επιλεγείσας διαδικασίας είναι δικαιοπολιτικά προβληματική. Συνιστά προφανώς πολλαπλώς ακατάλληλη διαδικασία, η επιλογή επενδυτών στους οποίους θα χορηγηθεί ένα άκρως σπάνιο δημόσιο αγαθό για την κατασκευή ενός έργου ΑΠΕ, ο ηλεκτρικός χώρος, να τελεί σε αποκλειστική συνάρτηση με την ταχύτητα εκάστου ενδιαφερομένου ή κάποιου συνεργάτη του στην ηλεκτρονική υποβολή μιας αίτησης και των συνοδευόντων αυτή εγγράφων. Τούτο είναι, στην καλυτέρα των περιπτώσεων, αφελές και σε κάθε περίπτωση ρυθμιστικά άστοχο. Η διάθεση του σπανιότατου ηλεκτρικού χώρου, ακριβώς λόγω της προαναφερθείσας φύσης του, οφείλει να περιβάλλεται ως διαδικασία απ’ όλα τα θεσμικά όργανα της ελληνικής Πολιτείας και τους αρμόδιους Διαχειριστές με μείζον αίσθημα ευθύνης και διαφάνειας. Αυτό συνιστά νομική τους υποχρέωση και όχι απλώς ευχή εμπίπτουσα στην καλή τους προαίρεση.
Εκτός των προαναφερθέντων, υπάρχουν επίσης, τέλος, πολλές καταγγελίες από υποψήφιους των οποίων οι αιτήσεις έγιναν μεν αποδεκτές αρχικά, αλλά στη συνέχεια πήραν αρνητική απάντηση από τον ΔΕΔΔΗΕ για διάφορους λόγους και κατ’ επίκληση νομικά προβληματικών ή κατά περίπτωση νομικά μη αναντίλεκτων επιχειρημάτων. Τούτων όλων λεχθέντων είναι μάλλον ευλόγως πιθανολογούμενο ότι οι ακολουθηθείσες διαδικασίες θα οδηγήσουν σε πλείονες νομικές αντιδικίες.
——————-
Επιμέλεια: Δικηγορική Εταιρεία «Μεταξάς & Συνεργάτες – Δικηγόροι & Νομικοί Σύμβουλοι» (www.metaxaslaw.gr)