Στην επικαιροποίηση της κοινής απόφασης για τον EuroAsia Interconnector προχωράνε οι Ρυθμιστικές Αρχές Ελλάδας και Κύπρου, κατόπιν σχετικού αιτήματος του φορέα υλοποίησης, προκειμένου να προσδιορίζεται ρητώς ότι αυτή αφορά μόνον το σκέλος της διασύνδεσης μεταξύ Κοφίνου στην Κύπρο και Κορακιάς στην Κρήτη, που παραμένει ενταγμένο στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος που έχει εγκριθεί από την ΕΕ.
Με τη νέα απόφαση αποσαφηνίζεται το περιεχομένο της υφιστάμενης από τον Οκτώβριο του 2017 κοινής απόφασης, η οποία αναφέρονταν και στο σκέλος Κρήτη-Αττική, η οποία, ως γνωστόν, απώλεσε το καθεστώς ΕΚΕ και έχει μεταπέσει στην κατηγορία εθνικών έργων που υλοποιούνται από τον ΑΔΜΗΕ, βάσει του Προγράμματος Ανάπτυξης, ως Έργο Μείζονος Ενδιαφέροντος.
Έτσι, η επικαιροποίηση αποσκοπεί στο να αντανακλώνται στην Κοινή Απόφαση οι τρέχουσες νομικές και πραγματικές συνθήκες. Προκειμένου, λοιπόν, να αποφευχθεί οποιαδήποτε σύγχυση ή παρερμηνεία επί του πεδίου εφαρμογής και των προβλέψεων της απόφασης της ΡΑΕ στην οποία ενσωματώνεται η από 17.10.2017 Κοινή Απόφαση με τη ΡΑΕΚ, κρίνεται αναγκαίο να διευκρινιστεί ότι το αντικείμενό τους περιορίζεται πλέον μόνο στο σκέλος Κύπρος-Κρήτη και ότι, συνεπώς, οι περιλαμβανόμενες για το σκέλος Κρήτη-Αττική διατάξεις και ρυθμίσεις έχουν καταστεί κενές νοήματος και, κατ’ επέκταση, ανεφάρμοστες. Οι ρυθμίσεις της από 17.10.2017 Κοινής Απόφασης των Ρυθμιστών παραμένουν σε πλήρη ισχύ και παράγουν τα επιδιωκόμενα αποτελέσματά τους ως προς το έργο της διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη) – Κύπρου.
Με τη νέα κοινή απόφαση των ΡΑΕ και ΡΑΕΚ θα:
(α) Επιβεβαιωθεί η εν γένει ισχύς των προβλέψεων της από 17.10.2017 Απόφασης,
(β) αποσαφηνιστεί το πεδίο εφαρμογής της από 17.10.2017 Απόφασης και, συγκεκριμένα, να διευκρινιστεί ότι οι όροι «Έργο» και ΕΚΕ αφορούν μόνο στο έργο «Υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κύπρου-Κρήτης (Ελλάδος)»,
(γ) επικαιροποιηθεί το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου,
(δ) προβλεφθεί ρητώς η υποχρέωση του Φορέα Υλοποίησης να διασφαλίσει τη διαλειτουργικότητα του έργου με το ΕΣΜΗΕ,
(ε) επιβεβαιωθεί -προς άρση ή αποφυγή οποιασδήποτε αμφισημίας ή αμφιβολίας- η διατήρηση σε ισχύς των προβλέψεων της από 17.10.2017 Κοινής Απόφασης περί του συνολικού επενδυτικού κόστους (CAPEX) του έργου (ήτοι, 1.5 δις €, με θετική/αρνητική απόκλιση 5%), της κατανομής του εν λόγω κόστους στην Ελλάδα και στην Κύπρο με τις ήδη ισχύουσες κλείδες επιμερισμού (αντιστοίχως, 37:63), καθώς και του όρου της λήψης επιχορηγήσεων από την Ευρωπαϊκή Ένωση για το 50% τουλάχιστον του ανωτέρω κόστους
(στ) διευκρινιστεί ότι οι όροι και οι ρυθμίσεις που αφορούν ή παραπέμπουν στη διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θεωρούνται ότι στερούνται αντικειμένου και στερούνται, επομένως, εφαρμογής.
Σχεδόν ολοκληρώθηκε η διαδικασία αδειοδότησης στην Κύπρο – Ανταλλαγή στοιχείων για τη διαλειτουργικότητα με το έργο της ΑΡΙΑΔΝΗΣ
Ο φορέας υλοποίησης ενημέρωσε τον Ιανουάριο τη ΡΑΕ για τη συνδρομή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην επαναφορά του τεχνικού σχεδιασμού της διασύνδεσης (καλώδιο τάσης 500 kV), σύμφωνα με όσα προβλέπονταν στην Κοινή Απόφαση, με αποτέλεσμα να διευκολύνεται η επίλυση των ζητημάτων συμβατότητας – διαλειτουργικότητας, χωροθέτησης, περιβαλλοντικής αδειοδότησης και, εν τέλει, οικονομικής αποτελεσματικότητας.
Περαιτέρω, ο φορέας υλοποίησης του έργου ενημέρωσε τον Φεβρουάριο εγγράφως τις ΡΑΕ και ΡΑΕΚ ότι έχει ήδη διασφαλίσει τη χορήγηση της πλειοψηφίας των απαιτούμενων -κατά το νομικό πλαίσιο της Κυπριακής Δημοκρατίας- αδειών κατασκευής (Έγκριση Μελέτης Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον και Έκδοση Περιβαλλοντικών Όρων, πολεοδομική άδεια για τον σταθμό μετατροπής, πολεοδομικές εγκρίσεις για τις λοιπές υποδομές του έργου, άδεια οικοδομής για τον σταθμό μετρατροπής, έκδοση προκαταρκτικών όρων σύνδεσης κλπ.).
Επιπλέον, ο φορέας υλοποίησης έχει ολοκληρώσει τη μελέτη και τον σχεδιασμό της χερσαίας όδευσης των καλωδίων σε συνεργασία με την Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου και έχει υποβάλει αίτηση για άδεια πόντισης, χρήσης και λειτουργίας των υποθαλάσσιων καλωδίων στην ΑΟΖ της Κυπριακής Δημοκρατίας, έχοντας ήδη διασφαλίσει τη σχετική πολεοδομική έγκριση και τις θετικές γνωματεύσεις από τις αρμόδιες αρχές.
Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι η επιβεβαίωση της υλοποίησης του έργου βάσει του αρχικού τεχνικού σχεδιασμού αυτονόητα διευκολύνει την πρόοδο στην αδειοδότηση και την κατασκευή του, κατά το μέρος που αφορά την Ελλάδα.
Ως εκ τούτου, η ΡΑΕ συμπεραίνει ότι το έργο διαθέτει την αναγκαία ωριμότητα ώστε να είναι εφικτή η άμεση υλοποίησή του.
Εξάλλου, ο ΑΔΜΗΕ επισήμανε εγγράφως στη ΡΑΕ το Φεβρουάριο ότι από κοινού με την ΑΡΙΑΔΝΗ «έχουν προδιαγράψει στον σχεδιασμό του έργου της ΑΡΙΑΔΝΗΣ Κρήτη-Αττική τη δυνατότητα επέκτασης προς Κύπρο (Multiterminal)» και ανέφερε ότι ήδη εκκίνησε η διαδικασία ανταλλαγής όλων των απαραίτητων στοιχείων και δεδομένων μεταξύ αυτών και του φορέα υλοποίησης, του Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς Κύπρου και της αναδόχου Siemens «ώστε να λάβουν χώρα οι απαραίτητες μελέτες για τον σχεδιασμό του έργου τόσο σε επίπεδο κατασκευής όσο και λειτουργίας».