Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πρόκειται να προχωρήσει το επόμενο χρονικό διάστημα στην αναδιάρθρωση του ΕΛΑΠΕ, στο πλαίσιο της μεταρρύθμισης που προβλέπεται στο Ταμείο Ανάκαμψης για τη χρηματοδότηση του Ειδικού Λογαριασμού με 202 εκατ. ευρώ.
Αυτό επισημαίνει το ΥΠΕΝ σε επιστολή του προς τη ΡΑΕ, αναφορικά με τις προωθούμενες παρεμβάσεις του στις αναμενόμενες εισροές και εκροές του ΕΛΑΠΕ, με σκοπό να εξοικονομηθούν κονδύλια για τη στήριξη των καταναλωτών ενέργειας, χωρίς να απειληθεί η οικονομική βιωσιμότητα του Λογαριασμού.
Υπενθυμίζεται ότι οι δομικές αλλαγές στον Ειδικό Λογαριασμό αποτελούν προαπαιτούμενο, ώστε να «ξεκλειδώσουν» τα 202 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης. Μάλιστα, σύμφωνα με το Παράρτημα της σχετικής συμφωνίας μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της Κομισιόν για το Ταμείο Ανάκαμψης, οι αλλαγές αυτές θα πρέπει να πραγματοποιηθούν το αργότερο έως το τέλος του δεύτερου τριμήνου του 2022, με την ολοκλήρωση έως τότε των νομοθετικών παρεμβάσεων και των ρυθμιστικών αποφάσεων που χρειάζονται.
Το «νέο» σκέλος του Λογαριασμού
Βασικός «πυλώνας» της μεταρρύθμισης είναι ο μηχανισμός αυτόματης προσαρμογής του τέλους προς τους καταναλωτές, ώστε να ισοσκελίζεται το σκέλος του λογαριασμού που θα καλύπτει τις μονάδες ΑΠΕ που τίθενται σε λειτουργία μετά την 1η Ιανουαρίου 2021. Το τέλος αυτό θα έχει τη λογική ενός «δυναμικού ΕΤΜΕΑΡ» το οποίο, όπως έχει γράψει το energypress, θα ενσωματωθεί στο ανταγωνιστικό τμήμα των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, γεγονός που σημαίνει ότι δεν θα καθορίζεται ρυθμιστικά.
Σύμφωνα με την περιγραφή της μεταρρύθμισης στο «Ελλάδα 2.0», το «νέο» αυτό σκέλος του ΕΛΑΠΕ θα έχει ως μοναδική (και αποκλειστική) πηγή εσόδων το «δυναμικό ΕΤΜΕΑΡ» – ή πιο επίσημα την καινούρια Δυναμική Χρέωση υπέρ ΑΠΕ (Dynamic Renewable Charge, DRC). Η Χρέωση αυτή θα είναι δυναμική, υπό την έννοια ότι θα επαναπροσδιορίζεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να καλύπτεται το ποσοστό της αποζημίωσης των παραγωγών ΑΠΕ που δεν ανακτάται από τη συμμετοχή τους στη αγορά.
Έτσι, όπως έχει γράψει το energypress, ο ΔΑΠΕΕΠ θα επανυπολογίζει τις οικονομικές ανάγκες του «νέου» σκέλους σε τακτική βάση (π.χ. μηνιαία), ενώ θα προβαίνει σε πλήρη εκκαθάρισή του κάθε χρόνο. Κάτι που σημαίνει πως η Χρέωση θα αυξομειώνεται αναλόγως, (εξ ου και το «δυναμικό ΕΤΜΕΑΡ»), με γνώμονα να μην υπάρξει αρνητικό ισοζύγιο στον «νέο» σκέλος.
Ο ρόλος των «πράσινων» πιστοποιητικών
Τα έσοδα που πρέπει να εισρεύσουν από τη χρέωση αυτή θα καταβάλλονται σε πρώτη φάση από τους προμηθευτές ρεύματος στον ΔΑΠΕΕΠ (ανάλογα με το μερίδιό τους), οι οποίοι στη συνέχεια θα τα μετακυλίουν στους πελάτες τους. Ωστόσο, οι εταιρείες προμήθειας δεν θα χρειάζεται να «περνούν» οριζόντια στο πελατολόγιό τους τα ποσά που κάθε φορά θα καταβάλλουν στον ΕΛΑΠΕ. «Κλειδί» για αυτό θα αποτελέσουν οι δημοπρασίες «πράσινων» πιστοποιητικών )η εφαρμογή των οποίων πλαισιώνει τη μεταρρύθμιση), αφού οι πάροχοι θα λαμβάνουν «πράσινα» πιστοποιητικά ισόποσης αξίας.
Με αυτά τα «πράσινα» πιστοποιητικά, κάθε πάροχος θα έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει «πράσινα» τιμολόγια ρεύματος, για όσους πελάτες τους θέλουν να στηρίξουν εθελοντικά τη διείσδυση των ΑΠΕ, καταβάλλοντας ένα επιπλέον αντίτιμο. Από αυτά τα επιπλέον έσοδα σε εθελοντική βάση, οι προμηθευτές θα έχουν επομένως τη δυνατότητα να καλύπτουν ένα μέρος των ποσών που αποδίδουν στο «νέο» σκέλος του ΕΛΑΠΕ, επιμερίζοντας μόνο το υπόλοιπο στους καταναλωτές του χαρτοφυλακίου τους.
Τα υφιστάμενα έσοδα στο «παλιό» σκέλος
Από την άλλη πλευρά, το «παλιό» σκέλος του Λογαριασμού θα καλύπτει τις ΑΠΕ που τέθηκαν σε λειτουργία έως την 1η Ιανουαρίου 2021. Στις εισροές αυτού του σκέλους θα παραμείνουν οι υφιστάμενες πηγές εσόδων (όπως το ΕΤΜΕΑΡ), αλλά και το «πράσινο» τέλος 0,03 ευρώ/λίτρο στην κατανάλωση πετρελαίου κίνησης, το οποίο θεσπίσθηκε από το ΥΠΕΝ τον Νοέμβριο του 2020.
Για την οικονομική επίσης βιωσιμότητα του «παλιού» σκέλους, και την πρόληψη της εκ νέου δημιουργίας ελλειμμάτων σε αυτόν, προορίζεται ο μηχανισμός ισόποσης αυξομείωσης μεταξύ της Χρέωσης Υπηρεσιών Κοινής Ωφελείας (ΥΚΩ) και του Ειδικού Τέλους Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), ο οποίος είχε δρομολογηθεί επίσης τότε από το υπουργείο.