Της Πέννυς Κούτρα
Αν το 2020 χαρακτηρίστηκε από σχετική στασιμότητα όσον αφορά την προώθηση των μεγάλων έργων υποδομών και τη συμβολαιοποίησή τους, το 2021 ήδη από τον πρώτο μήνα του δείχνει πως επιταχύνονται οι διαδικασίες για την προώθησή τους.
Ήδη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Α. Καραμανλής, έχει δηλώσει πολλάκις πως το 2021 θα είναι χρονιά που τα μεγάλα έργα θα τεθούν σε προτεραιότητα. Κατ’ αρχάς μέσα στον Ιανουάριο δόθηκε σχετική έγκριση χρηματοδότησης του έργου κατασκευής του βόρειου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με θετική γνωμοδότηση της DG Comp. Εξασφαλίζοντας την πλήρη χρηματοδότηση του έργου ύψους 442 εκατ. ευρώ από τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης, το Υπουργείο Υποδομών –το οποίο αιτήθηκε από το 2019 τη δημόσια στήριξη του έργου– ξεμπλόκαρε την εκκρεμότητα και συμπλήρωσε το “παζλ” για ολόκληρο τον αυτοκινητόδρομο Ε65, του οποίου το μεσαίο τμήμα είναι εν λειτουργία και το νότιο τμήμα υπό κατασκευή (έχοντας μάλιστα φτάσει στο 61,8% της ολοκλήρωσής του σύμφωνα με την πρόσφατη ενημέρωση της Κεντρικής Οδού). Με βάση μάλιστα τις εκτιμήσεις της παραχωρησιούχου Κεντρικής Οδού, του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, το έργο ενδέχεται να ξεκινήσει ακόμη και το γ’ τρίμηνο του 2021.
Λίγο πριν εκπνεύσει ο Ιανουάριος, το ΤΑΙΠΕΔ επίσης αποφάσισε να ορίσει νέα ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για τον εν εξελίξει διαγωνισμό που αφορά στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, μετά τα ασφαλιστικά μέτρα που κέρδισαν στο ΣτΕ οι κοινοπραξίες ROADIS-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. και Vinci-Μυτιληναίος. Αν και κανείς δεν μπορεί να προδικάσει την εξέλιξη ενός διαγωνισμού, εντούτοις η σχετική απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ επαναφέρει την υπόθεση στο οικονομικό πεδίο, παρακάμπτοντας τις χρονοβόρες δικαστικές εμπλοκές. Σημειώνεται πως το συνολικό ύψος της επένδυσης για την Εγνατία υπολογίζεται ότι προσεγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ (αμοιβή παραχώρησης συν το κόστος των πρόσθετων εργασιών).
Επίσης από την 1η Ιανουαρίου 2021, οπότε έγινε η επίσημη παραχώρηση της μαρίνας Αλίμου στην Άκτωρ Παραχωρήσεις, άρχισε και η αντίστροφη μέτρηση, διάρκειας 48 μηνών, για την αδειοδότηση και ολοκλήρωση των έργων που θα μεταμορφώσουν την περιοχή. Εκκρεμούν οι διαδικασίες για την έκδοση της Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που θα ανοίξει τον δρόμο για την έκδοση των οικοδομικών αδειών, ώστε να ξεκινήσει και το κυρίως κατασκευαστικό έργο, το οποίο αφορά επένδυση 50 εκατ. ευρώ.
Μέσα στη νέα χρονιά αναμένεται να υπογραφεί και η σύμβαση για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του Μετρό, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, έργο στο οποίο μειοδότησε η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom. Υπενθυμίζεται, δε, ότι η συγκεκριμένη κοινοπραξία έχει αναλάβει και την κατασκευή της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά.
Σε ό,τι αφορά τα δρομολογημένα έργα της νέα χρονιάς περιλαμβάνεται σαφώς το Ελληνικό, για το οποίο τόσο η Lamda Development όσο και η κοινοπραξία για το καζίνο Inspire Athens εκτιμούν ότι θα υπάρξουν εξελίξεις μέσα στο α’ τετράμηνο του έτους. Το μεν Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα –που αποτελεί το μεγαλύτερο ιδιωτικό κατασκευαστικό έργο για τη χώρα– αφορά επένδυση ύψους 1 δισ. ευρώ από την κοινοπραξία Mοhegan – ΓΕΚ Τέρνα.
Στο Ελληνικό, εξάλλου, έχουν ξεκινήσει πρόδρομες εργασίες και η προώθηση μελετών έργων υποδομών με τη Lamda Development να εκτιμά ότι ενδεχομένως να αρχίσουν κατασκευαστικά έργα στο τέλος του 2021. Παράλληλα, ο όμιλος έχει συνάψει συμφωνία με την ΤΕΜΕΣ για τη δημιουργία πεντάστερου ξενοδοχείου εντός του χώρου της Μαρίνας του Αγίου Κοσμά και ενός δεύτερου παραθαλάσσιου πολυτελούς ξενοδοχείου πέντε αστέρων κατά μήκος του παραλιακού μετώπου. Υπενθυμίζεται ότι η εν λόγω επένδυση εκτιμάται στα 300 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, η Lamda Development τρέχει διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη προτιμητέου επενδυτή, ο οποίος θα είναι ο συνεταίρος της στην ανάπτυξη και εκμετάλλευση δύο πύργων στην έκταση του Ελληνικού. Σύμφωνα δε με εκτιμήσεις, η διενέργεια του σχετικού διαγωνισμού αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2021.
Σε ό,τι αφορά τα επόμενα μεγάλα κατασκευαστικά έργα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει δηλώσει ότι θα δημοπρατηθούν και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Μέσα στο 2021 υπολογίζεται, επίσης, ότι θα ξεκινήσει η κατασκευή του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος, καθώς στο υπουργείο Υποδομών εκτιμούν ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Comp) θα προχωρήσει στην έγκριση της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης για την ένταξη του έργου στην Ολυμπία Οδό μέσα τους πρώτους έξι μήνες της χρονιάς. Το έργο έχει, ήδη, εξασφαλίσει το πράσινο φως από τη Γενική Διεύθυνση Περιφερειακής Πολιτικής, όπως και από τη Γενική Διεύθυνση για την Εσωτερική Αγορά (DG Grow). Η έγκριση της DG Comp θα σημάνει ότι η ένταξη του έργου στην παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού δεν σηματοδοτεί κρατική ενίσχυση. Το χρηματοδοτικό μοντέλο του έργου προβλέπει τη συμμετοχή Δημοσίου και Ε.Ε. με 224 εκατ. ευρώ και της Ολυμπίας Οδού με 80 εκατ. ευρώ. Επίσης, η σύμβαση παραχώρησης θα επεκταθεί για μία τριετία, ενώ θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί διοδίων και δύο σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών.
Μέσα στη χρονιά δρομολογούνται επίσης οι προκηρύξεις για νέους διαγωνισμούς όπως η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης μέχρι την Εθνική Οδό, αλλά και η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος, έργο που εκτιμάται ότι αγγίζει τα 400 εκατ. ευρώ και αφορά σε παραχώρηση για μια 35ετία. Ακόμα ένα μεγάλο οδικό έργο ΣΔΙΤ αφορά στον αυτοκινητόδρομο Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη (έργο που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και ως η συνέχεια του αυτοκινητόδρομου Μορέα), προϋπολογισμού 300 εκατ. ευρώ, για το οποίο αναμένεται η προώθηση του διαγωνισμού επίσης μέσα στο 2021.