Του Χάρη Φλουδόπουλου
Με νέο ρεκόρ στη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων, που έφτασαν κοντά στα 5 εκατ. teu έκλεισε το 2018 για τον Πειραιά, το οποίο πλέον βρίσκεται στη 2η θέση της Μεσογείου και βρίσκεται καθ᾽ οδόν για την επίτευξη του στόχου της Cosco να αναδειχθεί στο μεγαλύτερο λιμάνι στην περιοχή. Συγκεκριμένα τα 4,3 εκατ. teu προέρχονται από τη ΣΕΠ ενώ ακόμη 0,5 εκατ. teu από τον ΟΛΠ. Εκτός από τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων το 2018 παρατηρήθηκε αύξηση στους όγκους σε όλες τις δραστηριότητες πλην κρουαζιέρας, η οποία ωστόσο επηρεάστηκε από εξωγενείς παράγοντες. Παρά ταύτα, ακόμη και στην κρουαζιέρα, οι προκρατήσεις για φέτος δείχνουν σημαντική ανάκαμψη της τάξης του 15% στις αφίξεις πλοίων και 25% στους επιβάτες.
Θετικά κινείται και η ναυπηγοεπισκευή, με τη νέα δεξαμενή που έχει τη δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερων πλοίων της ακτοπλοΐας να έχει ήδη εξυπηρετήσει περί τα 10 πλοία, μερικά εκ των οποίων επιστρέφουν στον Πειραιά αφού για τις ανάγκες τους μέχρι πρόσφατα χρησιμοποιούσαν γειτονικά ναυπηγεία, πχ στη Μάλτα.
Η ανοδική πορεία του λιμανιού του Πειραιά, που συνεχίζεται δεν υλοποιείται χωρίς εμπόδια, με δεδομένη την 9μηνη καθυστέρηση που παρατηρείται στην έγκριση του επενδυτικού master plan. Το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στις αντιδράσεις του Δήμου Πειραιά στη δημιουργία εμπορικού κέντρου, αλλά και στη πρόβλεψη για κατασκευή έως 4 ξενοδοχείων. Πρόκειται για αναγκαίες υποδομές που ζητούνται από τη βιομηχανία της κρουαζιέρας και εξυπηρετούν το στόχο για την ανάδειξη και εδραίωση του Πειραιά ως λιμάνι homeport σημειώνουν πηγές του Οργανισμού. Οι ίδιες πηγές μεταφέρουν την θέση του ΟΛΠ που απορρίπτει κάθε σκέψη για τμηματική έγκριση του master plan και επιβεβαιώνουν την πρόθεση του Οργανισμού, εφόσον συνεχιστεί η καθυστέρηση να χρησιμοποιηθούν όλα τα μέσα, ακόμη και η προσφυγή στη διαιτησία.
Με δεδομένο πάντως ότι μια τέτοια διαδικασία θα ήταν χρονοβόρα, η πλευρά του ΟΛΠ δεν κρύβει την προσδοκία της για υλοποίηση των δεσμεύσεων περί άμεσης έγκρισης του επενδυτικού στρατηγικού πλάνου, που αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο, προκειμένου να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός για ανάδειξη του Πειραιά σε κορυφαίο λιμάνι της Μεσογείου. Οι ίδιες πηγές δεν κρύβουν τον προβληματισμό τους και για το γεγονός ότι σύντομα εισερχόμαστε και τυπικά σε προεκλογική περίοδο, που σημαίνει ότι εάν δεν υπάρξει άμεση έγκριση, εκ των πραγμάτων προκαλείται πολύμηνη καθυστέρηση. Ήδη πάντως τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια έχουν κάνει την εμφάνισή τους και το θέμα του master plan φαίνεται να εμπλέκεται στην προεκλογική αντιπαράθεση των υποψηφίων, εξέλιξη που de facto είναι αρνητική για την ουσία και την πρόοδο των επενδύσεων.