Oλοκληρώθηκε η αγορά έκτασης 577 τ.μ. στο Σταυρό, την οποία είχε δρομολογήσει ο Δήμος Αγίου Νικολάου εδώ και αρκετό καιρό και υπεγράφη το συμβόλαιο. Είναι η έκταση που θεωρήθηκε αναγκαία, μετά την μετακίνηση της θέσης της γέφυρας την οποία σχεδιάζει να κατασκευάσει ο Δήμος Αγίου Νικολάου για να συνδέσει κυκλοφοριακά την περιοχή του Σταυρού με την Αμμούδα, δίνοντας έτσι μια διέξοδο της κυκλοφορίας μεταξύ των δύο πλευρών του Ξηροπόταμου. Το τίμημα για την αγορά του εκτός σχεδίου, γεωτεμαχίου, ήταν 23.000 ευρώ.
Όπως είπε ο Δήμαρχος Αγίου Νικολάου Αντώνης Ζερβός στην ΑΝΑΤΟΛΗ και το δημοσιογράφο Νίκο Τραντά, σκοπός της αγοράς της συγκεκριμένης έκτασης είναι η προώθηση της κατασκευής της νέας γέφυρας του Ξηροποτάμου. Το έργο, όπως τόνισε, διαθέτει πλήρη ωριμότητα και μόλις εξασφαλιστούν οι εγκρίσεις που απαιτούνται και αποφασιστεί η ένταξή του στο πρόγραμμα των Βιώσιμων Αστικών Αναπλάσεων, μπορεί να γίνει η προκήρυξη της κατασκευής του. Οι περισσότερες των εγκρίσεων έχουν ήδη ληφθεί.
Έχουν περάσει ήδη 12 χρόνια από τότε που ανατέθηκε η εκπόνηση της μελέτης της συγκεκριμένης γέφυρας στην Αμμούδα, με αντικείμενο τον προσδιορισμό των διαστάσεών της και την προσαρμογή της ώστε να συνδέσει τον «περιφερειακό δρόμο» του σχεδίου πόλεως με το δρόμο στην απέναντι πλευρά, της Αμμούδας, δίνοντας διέξοδο στη ροή της κυκλοφορίας από την Κ. Καραμανλή και το Σταυρό προς τον κόμβο του «Σκλαβενίτη» και την έξοδο από τον Ξηρόκαμπο ή την κατεύθυνση προς το ΚΤΕΛ και την Επιμενίδου.
Τέλος του 2013 υπεγράφη η σύμβαση, με δύο σκέλη: Το α’ σκέλος αφορούσε την εκπόνηση προκαταρκτικών μελετών και το β’ σκέλος των οριστικών μελετών για τη γέφυρα. Συνολικά κόστισε 87.000 ευρώ (με ΦΠΑ). Εκπονήθηκαν και παραδόθηκαν, τοπογραφική αποτύπωση, υδραυλικοί υπολογισμοί παροχής του ποταμού, μελέτη οδοποιϊας με τα έργα εισόδου-εξόδου στη γέφυρα (με αντίστοιχους κόμβους), στατική μελέτη, ειδική αρχιτεκτονική μελέτη, γεωτεχνική έρευνα, μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, ηλεκτρομηχανολογική μελέτη και τα τεύχη δημοπράτησης.
Το συνολικό κόστος κατασκευής της νέας γέφυρας, είχε κατ’ αρχήν υπολογιστεί σε 2.200.000 ευρώ, δεν αποκλείεται, όμως, αν μέχρι την προκήρυξή του δεν υπάρξει ανακοπή της ξέφρενης αύξησης των τιμών στα υλικά κατασκευής και τα καύσιμα, να απαιτηθεί ανακοστολόγηση του έργου!
Η Περιφέρεια Κρήτης έχει εκφραστεί κατ’ αρχήν θετικά για τη δυνατότητα ένταξης του έργου στις Βιώσιμες Αστικές Αναπλάσεις που θα αντλήσουν πόρους από το νέο ΕΣΠΑ. Προκήρυξη, πάντως, για να υποβληθεί πρόταση από το Δήμο για την ένταξή του, δεν έχει δημοσιευτεί ακόμη από την Περιφέρεια, δήλωσε στην ΑΝΑΤΟΛΗ η Διευθύντρια Μελετών του Δήμου Μαρία Πρατσινάκη.
Εκτός των άλλων εγκρίσεων, θα πρέπει επιπλέον να γίνει επικαιροποίηση του Σχεδίου Πόλεως, που θα συμπεριλάβει όλες τις τροποποιήσεις που απαιτούνται για την κατασκευή και λειτουργία της γέφυρας, δηλαδή μηκοτομές δρόμων, χωροθέτηση κυκλικού κόμβου κλπ.
Μια από τις αδειοδοτήσεις αφορά και την έγκριση που θα πρέπει να χορηγήσει το Τμήμα Υδάτων της Διεύθυνσης Τεχνικών Εργων της Περιφερειακής Ενότητας Λασιθίου, για κατασκευή έργου πάνω από τον ποταμό.
Επίσης απαιτείται ενημέρωση και εποπτεία κατά την εκτέλεση χωματουργικών εργασιών για τις ανάγκες του έργου, η ενημέρωση και εποπτεία από την Εφορεία Αρχαιοτήτων Λασιθίου, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να εντοπιστούν αρχαιότητες κατά την εκτέλεση εργασιών. Μη λησμονούμε ότι πιο κάτω από το σημείο που θα περάσει η γέφυρα πριν μερικά χρόνια είχαν εντοπιστεί και ανασκαφεί συστάδα τάφων της αρχαίας Καμάρας, με σημαντικά κτερίσματα.
Οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα οριστούν και εγκριθούν, όπως προβλέπεται. Επίσης, με την προκήρυξη του έργου θα πρέπει να ενημερωθούν οι Οργανισμοί Κοινής Ωφέλειας (ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΔΕΥΑΑΝ) για να προβούν στις απαραίτητες μετακινήσεις, τροποποιήσεις και βελτιώσεις στα δίκτυά τους. Στην περιοχή εκτέλεσης των έργων θα πρέπει πολύ πιθανόν να γίνει μετακίνηση στύλων μεταφοράς δικτύων ή υπογειοποίησή τους, μελέτη και κατασκευή δικτύου ομβρίων κλπ.
Το σημαντικό είναι ότι το έργο έχει εγκεκριμένη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, γεγονός που το καθιστά σε προχωρημένη ωριμότητα, αν λάβει κανείς υπόψιν του τη χρονοβόρα διαδικασία που απαιτείται γι’ αυτό.
ΝΙΚΟΣ ΤΡΑΝΤΑΣ