Με την υπογραφή της σύμβασης ΣΔΙΤ για την συντήρηση και λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ξεκινά και επίσημα η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας. Όπως επεσήμανε ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος, σε σχετική ενημέρωση των δημοσιογράφων, θα χρειαστούν 12 με 14 μήνες μέχρι να ξεκινήσουν τα δρομολόγια στη βασική γραμμή. Ουσιαστικά αυτό μεταφράζεται σε μια περίοδο από τον Οκτώβριο μέχρι τον Δεκέμβριο του 2024.
Ο κ. Ταχιάος ενημέρωσε πως η THEMA, η εταιρεία που ανέλαβε την πρώτη ΣΔΙΤ συντήρησης και λειτουργίας δικτύου Μετρό στην Ελλάδα, θα ξεκινήσει άμεσα με την επάνδρωση των τμημάτων, αρχικά με 65 άτομα τα οποία θα εκπαιδευτούν και στη συνέχεια θα “εκπαιδεύσουν” τους επόμενους εργαζόμενους στα συστήματα του μετρό και στους συρμούς. Συνολικά η εταιρεία θα φτάσει 350 άτομα στην πλήρη της μορφή. Τα έσοδα από τα εισιτήρια και άλλες δραστηριότητες θα περιέρχονται αρχικά στην Ελληνικό Μετρό και κατ` επέκταση στο Ελληνικό Δημόσιο. Ο ανάδοχος θα πληρώνεται αντίστοιχα με πληρωμές διαθεσιμότητας από το Δημόσιο.
Παράλληλα ξεκινά διαγωνισμός για το εισιτήριο που αφορά την επέκταση προς Καλαμαριά. Η πρώτη επέκταση του Μετρό εκτιμάται πως θα λειτουργήσει περίπου 6 μήνες μετά την εκκίνηση της λειτουργίας της βασικής γραμμής.
Με την χθεσινή τελετή υπογραφής της σύμβασης μεταξύ της Ελληνικό Μετρό με την εταιρεία που αποτελείται από τις EGIS και ATM, το ενδιαφέρον στρέφεται στο πότε η βασική γραμμή του Μετρό θα μπει σε λειτουργία. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να γίνουν μια σειρά από βήματα που θα μας φτάσουν στην ημέρα που περιμένει εδώ και πολλά χρόνια η Θεσσαλονίκη.
Σήμερα, όλη η γραμμή είναι ηλεκτροδοτημένη και γίνονται καθημερινά δρομολόγια. Την επόμενη εβδομάδα θα πάει στη Βουλή η ανάθεση της αρμοδιότητας δημιουργίας του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία στην Ελληνικό Μετρό. Οι περισσότεροι σταθμοί σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό, είναι έτοιμοι με εξαίρεση τον σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ που η πλάκα οροφής θα κλείσει στο τέλος του έτους ενώ η κατασκευή εκτιμάται πως θα ολοκληρωθεί το πρώτο τρίμηνο του 2024 και τον σταθμό Νέα Ελβετία που πρέπει να προχωρήσει ο σταθμός μετεπιβίβασης και η διάνοιξη της οδού Ψελλού.
Στις εκκρεμότητες παραμένουν κάποια ηλεκτρομηχανολογικα συστήματα ενώ έχουν τοποθετηθεί και οι αυτόματες θύρες (PSD) επί των αποβαθρών στους σταθμούς. Στα τελευταία στάδια πριν να ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία, θα χρειαστεί να ολοκληρωθούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια και να πιστοποιηθεί η ασφαλής λειτουργία της γραμμής από εξειδικευμένη γερμανική εταιρεία.
Στην εκκίνηση της λειτουργίας τα δρομολόγια θα διεξάγονται περίπου ανά δύο λεπτά από τους 18 συρμούς που βρίσκονται ήδη στο αμαξοστάσιο Πυλαίας. Σε εξέλιξη είναι και η σύμβαση για την προμήθεια άλλων 15 συρμών. Στα τέλη του 2024 εκτιμάται η άφιξη των πρώτων 7 συρμών που θα επιτρέψει την διεξαγωγή δρομολογίων ανά 90 δευτερόλεπτα στη βασική γραμμή και συνολική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα. Οι υπόλοιποι οκτώ θα έρθουν το 2025 και θα εξυπηρετούν την επέκταση προς Καλαμαριά.
Αναφορικά με το κόστος κατασκευής της βασικής γραμμής το κόστος μέχρι τώρα έχει φτάσει περίπου το 1,5 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 180 εκατ. ευρώ αφορούν τις αρχαιολογικές εργασίες που οδήγησαν στην ανάδειξη αρχαίων σε πολλούς σταθμούς με ναυαρχίδες τους σταθμούς ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ και ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ. Όπως τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών, κ.Ταχιάος πρόκειται για το μεγαλύτερο ανασκαφικό έργο που έχει πραγματοποιηθεί ποτέ στην Ελλάδα.
Παίρνοντας τον λόγο ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης υπογράμμισε “Πήραμε πρωτοβουλία να χρησιμοποιήσουμε μια ιδιωτική εταιρεία για να εξασφαλίσουμε την ασφαλή λειτουργία και συντήρηση του Μετρό της Θεσσαλονίκης. Ειμαστε πλεόν απολύτως σίγουροι πως το Μετρό είναι στην τελική ευθεία για να λειτουργήσει εντός του 2024. Η δέσμευση και μετρό και αρχαία τηρήθηκε και τηρείται στο ακέραιο. Η Ελληνικό Μετρό έχει πλεόν παγκόμια τεχνογνωσία για να αναλαμβάνει τέτοιας έκτασης έργα”.
Τί λένε οι πρωταγωνιστές
Χρ. Σταϊκούρας: Η εικόνα της Θεσσαλονίκης αλλάζει
«Η Θεσσαλονίκη το 2024 θα αποκτήσει και θα λειτουργεί το πιο σύγχρονο μετρό στην Ευρώπη με ενσωματωμένα τα πλέον καινοτόμα συστήματα και τις πλέον απαιτητικές επιλογές ποιότητας, λειτουργικότητας και ασφάλειας», υπογράμμισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης για την υπογραφή της σύμβασης που πραγματοποιήθηκε στον ολοκληρωμένο σταθμό «Αγία Σοφία».
Ο κ. Σταϊκούρας χαρακτήρισε το έργο από τα πιο σημαντικά που έχουν γίνει στη χώρα λέγοντας ειδικότερα πως «η εικόνα της πόλης αλλάζει. Η Θεσσαλονίκη γίνεται πιο ελκυστική, πιο σύγχρονη πόλη, πιο φιλική, προβάλλοντας και την πλούσια ιστορία της. Ταυτόχρονα, αποκτά σημαντικό αναπτυξιακό πυλώνα για να φιλοξενήσει περισσότερες δραστηριότητες».
Συμπλήρωσε, δε, ο υπουργός πως «το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί απτή απόδειξη ότι η κυβέρνηση της ΝΔ, υπό την καθοδήγηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, εγγυάται πως το κράτος έχει συνέχεια και συνέπεια. Σχεδιάζει, δρομολογεί και παραδίδει στους πολίτες έργα στρατηγικής σημασίας που βελτιώνουν την καθημερινότητα τους και αναβαθμίζουν το επίπεδο των υποδομών».
Ν. Ταχιάος: Η ασφάλεια είναι το κύριο μότο για τη λειτουργία του μετρό
«Σήμερα εγκαινιάζουμε ένα χειροπιαστό έργο. Δεν είμαστε εδώ για φιέστες και να πουλήσουμε καθρεφτάκια στους ιθαγενείς. Είμαστε εδώ γιατί το μετρό μπαίνει στην τελική ευθεία», τόνισε από την πλευρά του ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
Όπως είπε «η ασφάλεια είναι το κύριο μότο το οποίο διέπει τη λειτουργία ενός μετρό. Είμαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι με τους οποίους θα συνδιαλλαγούμε ξέρουν αυτή τη δουλειά. ‘Εχουμε απαιτήσεις, θα το αποδείξουμε και στην εκπνοή αυτής της σύμβασης θέλουμε να μας παραδώσουν ένα μετρό άρτιο, από τα πιο σύγχρονα της Ευρώπης».
Ο κ.Ταχιάος στάθηκε και στην αναπλασμένη πλατεία Μακεδονομάχων, στη βόρεια είσοδο του σταθμού του μετρό «Αγία Σοφία», ενώ έκανε μία αναφορά και στο fly over λέγοντας πως οι Θεσσαλονικείς θα πρέπει «να αλλάξουμε συνήθειες. Το διπλοπαρκάρισμα πρέπει να τελειώσει, οι λεωφορειολωρίδες να είναι ελεύθερες και τα αυτοκίνητα με περισσότερους επιβάτες. Σ’ ένα μείγμα συμπεριφοράς να βελτιώσουμε τη ζωή μας στην πόλη. Να κρατήσουμε ψηλά την ατομική ευθύνη και την υπευθυνότητα».
Λ. Μενδώνη: Το ιστορικό όφελος από τους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» είναι τεράστιο
«Το μετρό της Θεσσαλονίκης αποδεικνύει ότι η παρουσία αρχαιοτήτων στο πλαίσιο ενός μεγάλου δημοσίου έργου συνιστά συγκριτικό πλεονέκτημα. Η αρχαιολογική έρευνα συνθέτει ιστορίες από τη διαχρονική ζωή της πόλης που συνδυάζονται δημιουργικά με την αναπτυξιακή προοπτική των σύγχρονων πόλεων. Το ιστορικό όφελος από την αρχαιολογική έρευνα σε όλο το έργο και ιδιαίτερα στους σταθμούς «Αγία Σοφία» και «Βενιζέλου» είναι τεράστιο», είπε από την πλευρά της η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη.
«Σε λίγους μήνες θα αποδοθεί ένα έργο που θα αλλάξει την καθημερινή ζωή της πόλης. Με πέντε σταθμούς – μουσεία, έναν αρχαιολογικό χώρο στην «Αγία Σοφία» αλλά και με το μεγαλύτερο διεθνώς αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε ένα μείζον τεχνικό έργο, στο σταθμό «Βενιζέλου», στην καθημερινότητα της πόλης και των επιβατών του μετρό», συμπλήρωσε η υπουργός.