Ώθηση στην Ελλάκτωρ δίνει η επικείμενη αύξηση της συμμετοχής του πολυεθνικού κολοσσού Reggeborgh Invest στο μετοχικό κεφάλαιο της κατασκευαστικής εταιρείας, κίνηση που επιτρέπει στην εισηγμένη να διεκδικήσει αποτελεσματικά σημαντικό μερίδιο από τα έργα υποδομών ύψους 13 δισ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν το προσεχές διάστημα και θα χρηματοδοτηθούν και από τα κεφάλαια του Ευρωπαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης. Και έρχεται σε μία συγκυρία κατά την οποία το τοπίο όσον αφορά το έργο-μαμούθ ύψους 1,8 δισ. ευρώ της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό-που διεκδικεί ο όμιλος- ξεκαθαρίζει.
Εκτός από τις, πολλά υποσχόμενες, προοπτικές όσον αφορά το πεδίο των έργων υποδομών, παράγοντες της αγοράς εντοπίζουν τέσσερις λόγους για τους οποίους οι Ολλανδοί της Reggeborgh αποφάσισαν να επενδύσουν στον κατασκευαστικό όμιλο που εμφανίζει ανεκτέλεστο 1,3 δισ. ευρώ, διαθέτει προς υπογραφή συμβάσεις ύψους 587 εκατ. ευρώ και καταλαμβάνει την 83η θέση μεταξύ των 100 μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων του κόσμου (βάσει μελέτης της Deloitte).
Όπως εξηγούν αναλυτές, η Reggeborgh Invest αναγνώρισε το γεγονός ότι από τον Ιούλιο του 2018 οπότε η νέα διοίκηση ανέλαβε τα ηνία του κατασκευαστικού ομίλου επιχειρήθηκε να “συμμαζευτούν” οι δραστηριότητες της Ελλάκτωρ σε όλο τον κόσμο. Το εγχείρημα αυτό στέφθηκε με επιτυχία, καθώς ένα χρόνο μετά δόθηκε τέλος στις ζημιές του εξωτερικού, οι οποίες την περίοδο 2014-2018 είχαν αγγίξει τα 360 εκατ. ευρώ σε Βαλκάνια και Μέση Ανατολή.
Επομένως ο όμιλος είναι σήμερα απαλλαγμένος από βαρίδια τα οποία απομυζούσαν σημαντικά κεφάλαια τα οποία θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ανάπτυξή του.
Το βασικό πρόβλημα που κατάφερε να επιλύσει η νέα διοίκηση ήταν η ελλιπής έως προβληματική επαφή που διατηρούσε ο όμιλος με τους πελάτες του εξωτερικού τα προηγούμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι στη Ρουμανία, ο αρμόδιος υπουργός δεν γνώριζε κανέναν από τη διοίκηση της εταιρείας, παρότι η Άκτωρ είχε εκείνη την περίοδο σε εξέλιξη πέντε έργα στη χώρα, συνολικού ύψους 700 εκατ. ευρώ. Επίσης, δεν είχε αναπτυχθεί ένα σύγχρονο σύστημα παρακολούθησης της πορείας των έργων, με συνέπεια να μην υπάρχει προληπτική ή τουλάχιστον άμεση αντιμετώπιση των δεκάδων προβλημάτων που προέκυπταν διαρκώς, όπως είναι φυσικό, δεδομένου ότι υπήρχαν εγκαταστημένα 300 εργοτάξια σε 29 χώρες, από τη Ντόχα μέχρι την Κολομβία. Με οργάνωση, αλλά και με ιδιαίτερα τακτική προσωπική επαφή της διοίκησης με τους μεγάλους πελάτες επιλύθηκε το πρόβλημα, όπως αναφέρουν όσοι γνωρίζουν, γεγονός που αποτέλεσε έναν ακόμη λόγο για τον οποίο οι Ολλανδοί αποφάσισαν να ενισχύσουν την παρουσία τους στον όμιλο.
Εκτός από την αποκατάσταση των επαφών με τους μεγάλους πελάτες, η διοίκηση πέτυχε να μηδενίσει τον τραπεζικό δανεισμό του ομίλου Ελλάκτωρ. Αυτό έγινε εφικτό μέσω δύο εκδόσεων ομολόγων, συνολικού ύψους 670 εκατ. ευρώ, το Δεκέμβριο του 2018 και τον Ιανουάριο του 2019 με ευρεία επενδυτική συμμετοχή από την Ευρώπη, την Ασία και την Αμερική. Η αγορά έχει χαρακτηρίσει τη συγκεκριμένη κίνηση της νέας διοίκησης ως εξαιρετικά σημαντική αφού αφενός εξασφάλισε στον Όμιλο πρόσβαση σε μεγάλα ξένα χαρτοφυλάκια, αφετέρου μηδένισε τον τραπεζικό δανεισμό του.
Ένας ακόμη λόγος για τον οποίο το Reggeborgh Invest αύξησε την συμμετοχή του στην Ελλάκτωρ σχετίζεται, όπως αναφέρουν στην αγορά, με την ανθεκτικότητα που επέδειξε η μετοχή του ομίλου στην πανδημική κρίση. Στις 9 Οκτωβρίου 2020, η μετοχή της Ελλάκτωρ έκλεισε στο 1,529 ευρώ. Το γενικευμένο lockdown λόγω της πανδημικής κρίσης οδήγησε τα χρηματιστήρια σε πτώση, με συνέπεια στις 9 Απριλίου η μετοχή του ομίλου –ακολουθώντας την πορεία του γενικού δείκτη- να υποχωρήσει στο 0,808 ευρώ. Ωστόσο, μετά την άρση του lockdown η μετοχή του ομίλου αντέδρασε θετικά, με την τιμή της να διαμορφώνεται στις 15 Μαΐου στο 0,815 ευρώ, ενώ στις 9 Οκτωβρίου 2020 η μετοχή έκλεισε στο 1,529 ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 89,2% μέσα σε έξι μήνες.