Οι ευρωπαϊκοί δρόμοι είναι από τους ασφαλέστερους στον κόσμο, με μέσο όρο 49 θανάτους ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους, όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 174 θάνατοι. Αν και οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ τις τελευταίες δύο δεκαετίες, τα πιο πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι η μείωση αυτή παραμένει στάσιμη και ότι χρειάζονται περαιτέρω προσπάθειες για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και τη διάσωση ζωών.
Δες το γράφημά μας για να μάθεις τον αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα ανά χώρα, ηλικία και άλλα κριτήρια.
Στην ολομέλεια του Μαρτίου, οι ευρωβουλευτές έδωσαν το πράσινο φως στους νέους κανόνες που θέλουν να θέσουν υποχρεωτικά χαρακτηριστικά ασφαλείας στα νέα αυτοκίνητα. Επίσης, στόχος των νέων κανόνων είναι η προσαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας ώστε να λαμβάνονται υπόψη οι τεχνολογικές εξελίξεις και οι κοινωνικές τάσεις, όπως η γήρανση του πληθυσμού, οι νέες αιτίες απόσπασης της προσοχής των οδηγών (ιδίως η χρήση ηλεκτρονικών συσκευών κατά την οδήγηση) και ο αυξανόμενος αριθμός ποδηλάτων και πεζών στους δρόμους της ΕΕ .
Τι αλλάζει με τους νέους κανόνες;
Όλα τα νέα οχήματα θα πρέπει να συμπεριλαμβάνουν σειρά από τεχνολογίες ασφάλειας:
- η «έξυπνη» υποβοήθηση ταχύτητας
- η διευκόλυνση (μέσω τυποποιημένων συστημάτων αλληλεπίδρασης) της εγκατάστασης μηχανισμών διαθέσιμων στο εμπόριο για την παρεμπόδιση της οδήγησης υπό την επήρεια οινοπνεύματος
- τα συστήματα παρακολούθησης υπνηλίας και προσοχής του οδηγού/αναγνώρισης της διάσπασης της προσοχής
- τα σήματα επείγουσας στάθμευσης
- οι ανιχνευτές οπισθοπορίας
- τα συστήματα καταγραφής δεδομένων ατυχήματος (τα οποία προστέθηκαν από τους ευρωβουλευτές, καθώς η πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προέβλεπε τη χρήση τους μόνο σε επιβατικά αυτοκίνητα και ημιφορτηγά
Επόμενα βήματα
Οι κανόνες πρέπει να λάβουν την επίσημη έγκριση του Συμβουλίου πριν τεθούν σε ισχύ.
-
Την περίοδο 2001 – 2017, το ποσοστό των θανάτων στην άσφαλτο αυξήθηκε κατά 57,5%
-
Το 95% των ατυχημάτων οφείλετε σε ανθρώπινο λάθος
-
Οι ευάλωτες στους οδικούς κινδύνους ομάδες αντιπροσωπεύουν το 46% (21% πεζοί, 14% μοτοσικλετιστές, 8% ποδηλάτες και 3% αναβάτες μοτοποδηλάτων )
-
Οι χώρες της ΕΕ με την υψηλότερη βαθμολογία στην οδική ασφάλεια: Σουηδία, Βρετανία, Κάτω Χώρες
-
Χώρες με τη χειρότερη βαθμολογία στην οδική ασφάλεια: Ρουμανία, Βουλγαρία, Κροατία
-
Το 8% των τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκε σε αυτοκινητόδρομους, 55% σε αγροτικούς δρόμους και 37% σε αστικές περιοχές
-
Σχεδόν το 14% των ανθρώπων που σκοτώθηκαν στους δρόμους της ΕΕ είναι ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών, ενώ μόλις το 8% του ευρωπαϊκού πληθυσμού εμπίπτει σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα
-
Λόγω των δημογραφικών μεταβολών, το ποσοστό θανάτων ηλικιωμένων (άνω των 65 ετών) αυξήθηκε από 22% το 2010 σε 27% το 2017
-
Το 76% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα είναι άνδρες και το 24% γυναίκες, το 2% των θυμάτων είναι λιγότερο από 15 ετών.